Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återuppliva gammal brunn?  (läst 5041 gånger)

marrapirre

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Återuppliva gammal brunn?
« skrivet: 12 mar-19 kl 21:52 »
Hej! Har en gammal gårdspump som stått på tomten i många år. Jag har hela tiden trott att den bara agerat trädgårdssmycke då den inte suttit fast i något. Jag frågade tidigare ägaren som berättade att därunder var faktiskt en brunn. Idag grävde jag fram ett jättestort betonglock.


Nu undrar jag hur jag ska göra för att åter ha en gårdspump som förser odlingarna med vatten?

Kan jag borra upp ett hål i locket och köra ner ett filter och fästa pumpen i expanderbultar? Jag vet inte ens om pumpen fungerar...

Hoppas på pedagogiska svar :)

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Återuppliva gammal brunn?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-19 kl 22:33 »
Jag har själv ett projekt igång i garaget med att få igång två gårdspumpar. De är nästen omöjliga att ha ihjäl enligt tillverkaren som jag pratat med.
Nu vet jag inte vilken modell du har med gissar på en äldre, gjutjärn. Typ No12 eller liknande. Har en klaffpump och en No12. De ligger i bad sedan innan vintern. Har inte provat om de går runt ännu :) Så jag ska inte ta gift på att detta funkar.

Under pumpen ska det finnas ett rör ner. I botten på det röret bör det sitta ett filter. Dessa filter går att byta ut. Och är oftast väldigt rostiga. Och dessa delar går att få tag på nya. Rinkabyrör exempelvis. Har sett olika modeller på Ahlsell som borde passa. Om det inte går att få tag på original. Om själva pumpen sitter fast är det helt ok att dränka den i typ 5-56, WD-40 eller liknande. Lägg den ner och låt den gotta till sig. Sedan prova att röra den som den ska bit för bit. Går det inte blöt ner mer. När den sedan funkar går det att skölja rent den med sopavatten och den blir tjänlig igen. Iallafall om jag ska tro han jag pratade med, tillverkaren.

När det kommer tillbrunnen verkar det finnas två sätt.
1. Tömma den om och om och om igen och hoppas på att den kommer igång av sig själv.
2. Gräva...

1. Mitt hål på tomten har jag tömt flera gånger. Luktar fortfarande unket om vattnet. Vilket kan bero på att det inte finns lock. Men vatten kommer åter. Även under den sommaren som var. De är lera, löv, grenar med mera i botten som jag grävit ur med en avloppsskopa. Efter det blev det bättre flyt i vattnet. Så det kan funka till en början.

Hoppas du fick lite uppslag.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Palle500

  • Inlägg: 116
Återuppliva gammal brunn?
« Svar #2 skrivet: 12 mar-19 kl 22:40 »
Du behöver en massa grejer till pumpen som skall sitta en bit under brunnslocket (sk kanna) och sen vidare med PEM slang galvrör så att du suger vatten nära botten i brunnen.
I ditt fall så är det nog bästa att köpa allt nytt även pumpen.
Sök på gårdspump

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=1362&gclid=Cj0KCQjwsZ3kBRCnARIsAIuAV_RVpmj9k-VhmHdOTNfXpEp_Pyt3i2Ox_qZ2PXTYfNiyMLoliyB1YCsaAqKoEALw_wcB
Men börja med att flytta på locket så du kan se hur djup brunnen är och om du kan få upp ett vattenprov med en hink i ett rep. Kan behöva trycka ned hinken så den fylls med vatten.
Om det ser bra ut borde du länspumpa brunnen både för att fräscha upp vattnet och se att den fyller upp inom rimlig tid.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Återuppliva gammal brunn?
« Svar #3 skrivet: 13 mar-19 kl 08:04 »
 Själva pumpen går att trixa igång om den sitter fast. Wd 40 bad skrev någon. Hört att diesel funkar lika bra. Lättast är att plocka isär och gå igenom vad som är i gott skick.  Rinkaby rör har reservdelar till denna. Finns det möjlighet att kunna pumpa ur brunnen på något sätt med dränkbar pump? Kan vara svårt då hålet förmodligen är för litet för en standard 4" pump om locket är en gjuten historia.  Inte helt nödvändigt men det märker man när man börja tömma ur.

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Återuppliva gammal brunn?
« Svar #4 skrivet: 13 mar-19 kl 10:27 »
Du behöver en massa grejer till pumpen som skall sitta en bit under brunnslocket (sk kanna) och sen vidare med PEM slang galvrör så att du suger vatten nära botten i brunnen.
I ditt fall så är det nog bästa att köpa allt nytt även pumpen.
Sök på gårdspump

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=1362&gclid=Cj0KCQjwsZ3kBRCnARIsAIuAV_RVpmj9k-VhmHdOTNfXpEp_Pyt3i2Ox_qZ2PXTYfNiyMLoliyB1YCsaAqKoEALw_wcB
Men börja med att flytta på locket så du kan se hur djup brunnen är och om du kan få upp ett vattenprov med en hink i ett rep. Kan behöva trycka ned hinken så den fylls med vatten.
Om det ser bra ut borde du länspumpa brunnen både för att fräscha upp vattnet och se att den fyller upp inom rimlig tid.

Vattenprov kan man nog skippa om det nu bara ska användas till odling. Om man nu inte har någon eller har haft någon miljöfarligverksamhet i närheten.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

marrapirre

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Återuppliva gammal brunn?
« Svar #5 skrivet: 13 mar-19 kl 10:29 »
Jag var lite otydlig, det är alltså bara själva den gröna pumpen som stod på brunnslocket. Pumpanordningar och filter är nog slängt sedan år tillbaka. Jag grävde bara fram locket och lyfte bort pumpen.

Locket är strax över metern i diameter. Jag har ingen aning om vad som gömmer sig under än så länge. Ska försöka flytta locket lite för att se om det finns något vettigt där under.

Tack för era tips. Det lär bli en ny pump eftersom den gamla bara... är.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Återuppliva gammal brunn?
« Svar #6 skrivet: 28 mar-19 kl 19:23 »
Är det ett runt lock ovanpå vanliga betongringar, eller något hemmagjutet? Finns inget inspektionshål eller ventilation? Jag vet inte om ventilation är något man bör ha på en grävd brunn, men om man har det är det klokt att ha insektsnät så man slipper allt från mygglarver till sniglar och möss i vattnet... Att få loss locket eller åtminstone bila upp ett inspektionshål känns som något jag personligen skulle vilja göra, t.o.m. om jag bara skulle ha brunnet till bevattning. -Men så är jag en nyfiken typ och "hemliga" slutna utrymmen är alltid spännande...  ;D

Är det en grävd brunn som fodrats med betongringar känns det ju som en sak trygg nog att klättra ner i på stege för att t.ex. ansluta vattenledning på frostfritt djup. -Men loda djupet först så inte stegen försvinner, en del brunnar kan vara riktigt djupa...  https://en.wikipedia.org/wiki/Woodingdean_Water_Well



Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Återuppliva gammal brunn?
« Svar #7 skrivet: 17 nov-22 kl 22:53 »
Hur har det gått?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Återuppliva gammal brunn?
« Svar #8 skrivet: 18 nov-22 kl 13:48 »
Du ska inte använda diesel för att få igång pumpen! Det är giftigt för både människor, djur och växter!
För att få igång pumpen behöver du slå vatten i hålet ovanpå pumpen samtidigt som du pumpar. Det här behöver du göra varje gång du använder pumpen. Vattnet rinner tillbaka till brunnen efter att du pumpat färdigt. Att det blir så här är för att det inte ska kunna frysa i pumpröret.
kretslopp

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Återuppliva gammal brunn?
« Svar #9 skrivet: 18 nov-22 kl 21:25 »
Du ska inte använda diesel för att få igång pumpen! Det är giftigt för både människor, djur och växter!
.....
Giftigheten är måttlig, men några droppar diesel ger smak till hundratals kubikmeter vatten.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Återuppliva gammal brunn?
« Svar #10 skrivet: 19 nov-22 kl 10:25 »
Jag tycker du ska prova din pump som den står den kanske fungerar, fyll i vatten överst på pumpen i skåran där det går kanske åt tio liter, samtidigt som du pumpar. Insektslarver, sniglar, eventuella möss mm är vad jag vet inte något farligt.
För att få friskt vatten och större tillrinning ska du tömma brunnen ända till den är torr, om det går. Då rinner det fram friskt vatten. Du har också sänkt grundvattenytan just där vilket gör att nytt vatten rinner mot brunnen. Det gör vattentillgången bättre vid torka.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 6 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv, Be, per.martinsson, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser