Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Feromoner...D.A.P  (läst 2210 gånger)

ninna b

  • Gäst
Feromoner...D.A.P
« skrivet: 09 aug-10 kl 17:49 »
Har någon provat det...?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Feromoner...D.A.P
« Svar #1 skrivet: 09 aug-10 kl 17:55 »
Jag provade det till min hund som är rädd för nyårsraketer. Började i god tid, och höll på i någon vecka efter de sista smällarna också. Dyrt, men billigare än inläggning på djursjukhuset för blödande magsår, som han fick göra året innan. Ganska effektiv, men inte lika bra som valeriana, som jag använder nu.

Dock har det ju inga bieffekter, bodde jag kvar i stan skulle jag använda det. Här på landet smälls det bara en dag, då kan jag ge valeriana på nyårsafton och nyårsdagen, och sedan behövs det inte mer. I stan hade han behövt tabletter under drygt två månader (skitungar som inte kan låta bli att smälla dagligen hela december och januari). Så mycket piller vill jag inte stoppa i honom.

Så om DAP är en lösning för dig beror på vilka problem du har, och hur långa perioder som hunden behöver behandlas...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: Feromoner...D.A.P
« Svar #2 skrivet: 22 mar-11 kl 15:53 »
Jag använde också D.A.P till min hund runt nyår. Första året jag hade henne fick jag lugnande av veterinären. Men hon blev bara ännu mer rädd av dem. Känslomässigt var hon fortfarande rädd och tabletterna gjorde att hon inte hade full kontroll på kroppen.
Pojkvännen satte i D.A.P:en runt lucia. Jag och Molly kom upp runt den 18-20 dec. När nyår kom, märkte jag hur stor skillnad D.A.P:en gjorde för henne. Hon åt! Hon försökte inte gömma sig (vilket brukade vara att hon stoppade in huvudet i någonting. Ser jag inget, finns jag inte.) Sen kunde hon stå i den positionen och skaka.
Hon var fortfarande superstressad ute när vi tog sista kvällskissen ute före smällandet (20-21), men det var en enorm skillnad på henne så fort vi kom innanför dörren. Hon flämtade och flåsade i trapphuset, drog för att komma upp till lägenheten igen. Men så fort vi kom in och stängde dörren var det som att trycka på en knapp. Jag såg hur luften gick ur henne. Andningen gick snabbt tillbaka till det normala och hon åt maten som hon fick serverad.
Sen blev hon fortfarande väldigt stressad vid midnatt, även om vi hade dragit för persienner/gardiner och spelade musik. Men för mig var det guld värt att hon inte behövde leva dygnet runt med sin rädsla.
Dyrt och dyrt... Startpaketet (spridare + doft) kostar ung. 420-450:- på apoteket. Efter det köper du bara refill på doften för ca. 210:-/st. En behållare räcker till 40-60m2 (har jag för mig).
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Feromoner...D.A.P
« Svar #3 skrivet: 23 mar-11 kl 09:54 »
Dyrt och dyrt... Startpaketet (spridare + doft) kostar ung. 420-450:- på apoteket. Efter det köper du bara refill på doften för ca. 210:-/st. En behållare räcker till 40-60m2 (har jag för mig).
Större delen av mitt vuxna liv har min matbudget varit 600-800 kr per månad. Inklusive varor som toapapper, schampo och tandkräm. Då är 450 kr väldigt mycket pengar. Även om man har normal lön, tycker jag att man borde anse att 450 kr inte är en liten utgift, utan något man bör överväga noga. Men det är kanske olika hur sparsam man är. Definitivt är det olika hur mycket pengar man har.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Feromoner...D.A.P
« Svar #4 skrivet: 23 mar-11 kl 11:36 »
På min allmänstressade, livsglädjesprudlande, dampiga, skälliga, lattjolajban-flatte hjälpte inte D.A.P-en. Han fortsatte vara lika dampig och flamsig och lättstressad och skällig. Men skotträdsla är ju en helt annan sorts stress, och den funkar nog bättre mot sån än allmän flatte-damp-stress...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser