Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man göra ost på havremjöl ?  (läst 4793 gånger)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
Kan man göra ost på havremjöl ?
« skrivet: 28 jun-18 kl 03:06 »
Som rubriken lyder kan man göra ost på havremjölk ? Det går ju både göra mjölk och smör på havre .

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kan man göra ost på havremjöl ?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-18 kl 09:24 »
Har jag svårt att tro. Beror på hur du definierar ost. Havredrycken har ju inte mer likhet med mjölk annat än att de har liknande färg och kan drickas.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kan man göra ost på havremjöl ?
« Svar #2 skrivet: 28 jun-18 kl 10:45 »
Scrolla ner lite på sidan så finns det några recept https://plenteousveg.com/artisan-vegan-cheese/

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Kan man göra ost på havremjöl ?
« Svar #3 skrivet: 28 jun-18 kl 11:17 »
Gissar att det blir svårt. Sojamjölk t.ex. är ju på många sätt mer lik komjölk, bland annat i fråga om proteininnehåll. I havremjölk behöver fler ämnen ofta tillsättas för att man ska få en konsistens man vill ha. Den koagulerar inte på samma sätt som sojamjölk (tofu är ju en väldigt enkel traditionell typ av ost som bara kräver tillsats av någon syra för att bildas, och man kan göra yoghurt på bara helt vanligt sojamjölk). Andra bönor kanske kan ha lite liknande egenskaper, så skulle kanske titta mer på dem än havre om jag ville göra ost på någon lokal typ av gröda. Många veganska ostar görs också på nötter. Kanske experimentera med att använda någon typ av bönor och blanda med solrosfrömjöl och se vad det blir?
Ingen människa är illegal

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Kan man göra ost på havremjöl ?
« Svar #4 skrivet: 28 jun-18 kl 16:58 »
Smör på havre? Var hittar man det?  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 2 användare
xaelanar, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser