Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västergötland Lediga bostäder i kollektivhus på landet  (läst 1276 gånger)

matibamba

  • Inlägg: 0
    • Västerbotten
Västergötland Lediga bostäder i kollektivhus på landet
« skrivet: 04 aug-23 kl 10:45 »
Ditt nya liv!?

***LEDIGA LÄGENHETER OCH RUM, SE LÄNGST NER!***

Vill du vara en del av ett community? Vill du ha ett sammanhang utanför ekorrhjulet? Vill du ha mer kontakt med människor i kött och blod än via en skärm? Ifall du har barn, vill du att de ska ha vardagliga relationer med andra vuxna än sina föräldrar? Kanske du rent av vill ha dom hemma tills skolplikten infaller? Vill du låta kreativitet och gemenskap flöda?

Låter det lockande att förutom ditt privata space också ha gemensamma utrymmen tillsammans med andra? Vi har bland annat matsal, livsmedelscertifierat storkök, slöjdsal, keramikverkstad, bibliotek, bastu, biljard och pingis. Vi ser fram emot att ställa i ordning textilverkstad, lekrum, ateljé, rörelserum, musikrum med mera.

På Talleröd är det vardagsmat att äta tillsammans – vi äter i matsalen fyra gånger i veckan. Men hur ska vi enas om maten ska vara ekologisk eller vegansk eller osaltad eller vilken olja det ska vara? Är det rättvist att Cleo aldrig diskar? Den där Alfons är taskig mot Nisse-Stina. Nä, jag står bara inte ut med Jeffes äggrapar!

Låt oss inte glömma bort vad det innebär att samarbeta, samleva, vara människor och samexistera! Visst finns det stordriftsfördelar med att samarbeta, men huvudskälet till att gå emot ensamhushållstrenden och isolering är inte att det är enkelt. Enkelt är att handplocka likatyckande vänner och vända ryggen till konflikter. Vi vill drabbas samman! (Jag vet inte riktigt vad drabbas samman betyder, men det kändes kul att skriva.)

Någon frågade oss vad vårat kollektivs profil är för något. Vad är våran grej liksom? Vad är det ni delar? Medan det snurrade runt lite i skallen på mig svarade någon annan ”vardagen”. Det var ny tanke för mig men jag tror jag gillar den. Det är nog just därför vi faktiskt lyckats uppnå den eftersträvansvärda känslan av högt i tak. För det vi delar är vardagen – inte något åsiktspaket.

Det har blivit fem år sedan de två husen på Talleröd började sitt liv som kollektivhus. Sommartid har odling blivit en sak som ingår i mångas vardag. Andra sommaren blev det så mycket grönsaker att vi byggde en jordkällare och nu äter vi egna grönsaker hela vintern. Vi har höns och löpankor. Två bikupor har också flyttat in. Ån Assman rinner längs tomtgränsen och vi har en egen badplats, som tar mer form för varje sommar.

I dagsläget är vi tolv vuxna och åtta barn som bor här. Vi har beslutsmöte en gång i veckan och lyssnomöte (delningscirkel) en gång i veckan. På sikt tänker vi att det finns plats här för cirka tjugo vuxna. Vi bygger och gör i ordning lägenheter allt eftersom, så utvecklingen går långsamt framåt.

Det finns lediga rum (med egen wc/dusch) i en lägenhet med delat kök och vardagsrum.

Det finns nu också två lediga lägenheter. En består av ett sovrum, ett vardagsrum, en kokvrå samt wc/dusch (inflytt omgående). Den andra består av ett sovrum, ett litet kök/vardagsrum och tillgång till gemensam wc/dusch (inflytt första september).

Ytterligare lägenheter är inte heller jättelångt borta. Det är mycket välkommet att hälsa på och planera för framtiden. Ifall någon är intresserad av att vara delaktig i byggande så är det också mer än välkommet. Det finns plats för så kallade familjer, så kallade ensamstående, så kallade kollektiv och annat tänkbart så kallat.

Talleröd ligger i en by som heter Strömsfors, 3 kilometer från Uddebo, 4 mil från Borås och 9 mil från Göteborg. För dig som inte känner till Uddebo så är det en underbar by med en massa gemensamma projekt och engagemang. Läs mer på uddebo.se.

Låter något av ovanstående som något för dig kontakta oss gärna! Min mailadress är matibamba@hotmail.se och mitt telefonnummer är 0763151833. Eller har du erfarenheter du vill dela med dig av, frågor du vill ställa eller något annat, kontakta oss då också!

Här går det också att läsa om oss:
Del ett https://drive.google.com/file/d/1TGX57a8VcB6KRafSuWCFyU7trEjYwrKc/view?usp=sharing
Del två https://drive.google.com/file/d/1xCRJIi4Y9BcuQQ7vv5EMGXLA0cKtiaUd/view?usp=sharing


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 6 användare (3 dolda)
TindraTyra, Oskari, Källeberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser