Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 78824 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #240 skrivet: 16 aug-18 kl 20:27 »
 :D...Så då har man varit ute och härjat igen  :D ....Kört upp potatis med kupplogen,plöjt med den Japanska plogen...Hmmm...Dragförmågan har blivit enorm med dom feta däcken...Plogen får nog stärkas upp  8) ... Som sagts på med feta hjul på era Hondas...Blir en annan maskin...Bra jordbruksmaskin...Garanterar att dom inte har fel med stora hjul i andra länder där tvåhjulstraktorer används flitigt... Lite bilder  :D










Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #241 skrivet: 22 aug-18 kl 01:04 »
 :D...Var inom granngården och köpte viltfågel åker fröblandning.... Där jag haft potatis tänkte jag så en viltfågelåker...Tog hondan med feta däck och monterade på harven och knattrade runt med den på tomgång så det blev små fåror ,på med frön...sedan original kratta på det...Får tänka på rapphönsen...Roliga fåglar... Tänkte på jordtyper...Måste ju vara så att om man har en lätt jord med sand så vinner man på att ha feta däck...villl man köra med 4.o-8...så vinner man säkerligen dragförmåga på att dubbelkoppla hjul...då köpa extra hjulpar...Om man inte kan gå upp till 5.0-10 hjul...Då gäller säkerligen extra breda järnhjul om man nu vill ha det...I lerjord kanske det inte behövs så feta hjul...Själv har jag sandjord...Då gäller nog marktryck mer....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #242 skrivet: 23 aug-18 kl 21:57 »
 :D..Om man kollar signaturen Balou 73 så ser man att han har en singelplog....Vad som är viktigt är att han har vissa bitar från en japansk plog så han kan ställa in plogen oberoende av däckbredd....Den där typ japanska delen är väldigt lätt att göra om man har tillgång till svets...går bra med flusstråd gissar jag eftersom det är grövre gods... T.ex breddar man hjulen så behöver man ställa plogen i sidled så att fåran man kör i fylls med jord så att säga....Man kan komma billigt undan med den lösningen och köpa enkel plog från Hemfint...Bara kolla så man beställer rätt plog och inte kupplogarna...Tror dom har typ halva kupplogar som är tänkta för dragok...då två stycken...

https://www.motoculture-jardin.com/forum/detail.php?forumid=25&id=31835&p=1#221869    Feta hjul har dom  :D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #243 skrivet: 26 aug-18 kl 21:40 »


Riktiga jordfräsar tar man till Nordkapp och tillbaka. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #244 skrivet: 06 sep-18 kl 00:00 »
 :D ..Fin bild Skogsvilde.... Själv fått hem reservdelar från Svens Maskinservice...Ska ersätta plastkoppen som sitter under bensinkranen med en i metall...Plastkoppen har jag som sagt reparerat med ingjutning av aluminiumnät,värmt in med lödkolv och limmat på en bricka...Blev tätt men liksom inget man vill lossa i onödan  :D ...Bild på plastkopp... 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #245 skrivet: 10 okt-18 kl 23:52 »
 :D...Var ute och plöjde några mindre ytor i kväll  :D....Hade slängt ut diverse material innan...Bland annat ruttna äpplen...Vill då säga att plöjning vände ner materialet easy  :D ...Tung plöjning med feta hjul  :D...Först körde man på ettans lågväxel på grund av hönor som tar knäpparlarver o dyl...När dom var nöjda och hade avlägsnat sig var det bara att blåsa på med tvåans lågväxel...Ska höras när man plöjer tungt  :D...Glömde...Blir riktigt fluffy fluffy när man höstplöjer tungt  :D ...Då jorden  :D
« Senast ändrad: 10 okt-18 kl 23:58 av Tännlappen »

SV: Redskap till jordfräs
« Svar #246 skrivet: 17 dec-18 kl 13:01 »
Trevlig och inspirerande tråd denna :-)
Är på jakt efter lite större jordfräs och Honda verkar vara en trevlig maskin.
Finns det någon sida där man kan läsa mer om de olika Honda modeller som finns, kikar efter F400 F410 och F560 ?
Eller spelar det ingen roll vilken av dessa man köper ?

Mvh Henrik

 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #247 skrivet: 17 dec-18 kl 15:09 »
:D...Så då har man börjat mixtra lite....Provkört...Inga problem med hastighet...Börjar kännas riktigt nice...fetnajjs...Bygger med opel hjulaxlar...Gårdsmans fälgar är opelhålade....Fördelen med att använda opelhålade axlar är att det är lätt att göra järnhjul sedan om det behövs....bara slipa av kanten som däcket tätar mot och på med vinkeljärn...opelfälgar kan man nog få för en spottstyver... Ligga runt 50cm totalt med påsvetsade vinkeljärn...Som sagt ska bli gott att få lite markhöjd när man ska ta sig an den tunga höstplöjningen  :D...Slipper man att växelhuset släpar i jorden och bromsar...Verkar som dom har helt rätt i länder där man kör mycket med tvåhjulstraktorer....Här saknas kunskapen vad det verkar...bara sälja på kunden maskiner med skottkärrehjul  :o ... här en bild där axel monteras... Nu ska det bli slut med små hjul  8) ....Här i Sverige är det dags att börja köra med feta hjul  :D


Undrar lite över  harven ser lite jobbigt ut att gå efter den garven eller tvingas du gå på sidan om när du ska harva ?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #248 skrivet: 17 dec-18 kl 18:55 »
 :).... Inga problem alls med harven...Långt handtag på Hondamaskinen...Funkar kanon med stora hjul... På sidan 2 finns en bild på sidan med harven på och små hjul....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #249 skrivet: 17 dec-18 kl 19:08 »
Trevlig och inspirerande tråd denna :-)
Är på jakt efter lite större jordfräs och Honda verkar vara en trevlig maskin.
Finns det någon sida där man kan läsa mer om de olika Honda modeller som finns, kikar efter F400 F410 och F560 ?
Eller spelar det ingen roll vilken av dessa man köper ?

Mvh Henrik

När det gäller honda f400 så går det ju att se i den här tråden ungefär vad klarar  :D ... Jag har rätt lätt jord...Hur funktionen är i lerjord eller annan tung jord vet kanske någon annan... Modell f410 är det svårare att hitta något om... Rent gissningsmässigt kan den vara rätt lik 400:an...F560 har en starkare motor,fler växlar,spak man byter mellan hög o lågväxlar...Rembyte på dom äldre typ 400...Sedan är det väl styrväxlar på 560:in... Tål troligtvis att gå tyngre... Annars olika sidor så googla på dom olika modellerna så kommer man antingen till olika forum eller tuben... Köper man en begagnad maskin så är det ju bra att få med många tillbehör...Tillbehör är dyrt om det är original från tillverkaren av maskinen i detta fall Honda...Bara flika in att det troligtvis är en spak som man kan ändra från hög till lågväxel på f410 modellen... Verkar som den gör vad den ska.... https://www.youtube.com/watch?v=svxgGjdLYy4
« Senast ändrad: 18 dec-18 kl 02:04 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #250 skrivet: 18 dec-18 kl 20:03 »
 :D...Inte enkelt hitta något om Honda 410:an... Har sett annonser där man säljer maskinen med sopekost...Får man ett bra pris på maskinen med original kost så kan det nog vara ett hyggligt köp...Går man till en Hondaförsäljare och frågar om priset på en ren kost får man troligtvis byta underställ efteråt  ;D ... Som sagt begagnade Hondamaskiner i vårt land borde hålla åtskilliga år,går inte lika hårt som i vissa länder...Bara veta innan hur maskinen ska fungera och prova så den gör vad den ska...Nog bra köp...Likaså andra maskiner av känt märke,lågväxel är nog ett måste.... Här en länk till ett franskt forum där en filur har bestyckat en dylik maskin med större hjul och en plog  :D ... På den äldre Honda f400 sitter det en G150 motor då på samma hk som f410 maskinen...G150 motorn har större cylindervolym än Gx110 motorn som då finns på 410:an ...Kan vara så att f400:an med G150 motorn är råstarkare  :D

https://www.motoculture-jardin.com/forum/detail.php?forumid=1&id=48256&p=1#327319
« Senast ändrad: 18 dec-18 kl 20:24 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #251 skrivet: 18 dec-18 kl 23:13 »
 :D...Kanske behövts en Honda f400 med feta hjul...Vad vet jag... Skämt åsido här är en riktigt tuff miljö med vad det verkar hård lera...Mer vikt eller körning vid annan årstid kanske.... Video Honda 560 i tuff miljö... https://www.youtube.com/watch?v=rNdQ0ROwB9E

Här envideo då f560 där det fungerar bra...Då tidigare uppkörd jord....Gått lika bra med en f400... https://www.youtube.com/watch?v=rpBqc7hdHlQ

Här rätt tung jord men går hyggligt... https://www.youtube.com/watch?v=mCF6W_8TcHo

Tänker man plöja mycket i tung jord kanske det inte är helt fel att titta på en maskin med bra grundvikt typ 90-över hundra kilo... blir liksom lättare att tynga ner en sådan maskin med vikter...Tyngd som räknas när det gäller tung plöjning då i motsträvig jord...Man får kolla Hondasidorna vad som finns i tyngder eller hur mycket som maskinen tål i tyngder...Växlar finns ju... Vet den gamla F600 har en grundvikt runt 80-90 kg och ska vara en bra maskin för tung plöjning enligt forumproffs  :D
« Senast ändrad: 18 dec-18 kl 23:34 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #252 skrivet: 19 dec-18 kl 00:44 »
 :D...På sidan7 har jag en video där man kan se hur lätt det går att plöja med en Honda f400...Balanserar man rätt behöver man inte ens hålla i styret  :D ... Detta gäller då lätt jord...Vilket jag har...Här är videon om man missat den...Med en Honda f400 räds man ingen jord  :-* https://www.youtube.com/watch?v=b_Qkvg3A5yI
« Senast ändrad: 19 dec-18 kl 03:17 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #253 skrivet: 22 dec-18 kl 14:55 »
 :D...Den här videon är rätt fin...Ser ut att vara tung höstplöjning  :) ....Som sagt en maskin med växlar och feta hjul så kommer man en bra bit i sitt odlande...

https://www.youtube.com/watch?v=SlwHLiRyjZ4

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #254 skrivet: 31 dec-18 kl 08:42 »
Jag har en Honda f400 eller 450, osäker på vilken men jag tror inte min fråga förändras beroende på vilken det är. Den har stått sedan i somras och från att ha startat på första eller andra rycket tänder den inte alls. Jag har läst på skogsforum.se att vissa Briggs & Stratton har en startspärr om oljenivån sjunker för lågt som gör att den inte kan startas. Är det någon som vet om dessa maskiner har någon sådan spärr? Jag försöker eliminera antalet felkällor innan jag går ut och provar. Jag förmodar att det har med bränsletillförseln att göra men vill veta iallafall.
Gott slut på detta året och god start på nästa!

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #255 skrivet: 31 dec-18 kl 12:20 »
Jag svarar själv till att börja med. Jag har gnista men stiftet är tokblött när jag skruvar ur det efter att ha försökt starta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #256 skrivet: 31 dec-18 kl 12:38 »
Jag svarar själv till att börja med. Jag har gnista men stiftet är tokblött när jag skruvar ur det efter att ha försökt starta.

Förgasaren flödar.
Skit i bränslet har satt sig vid nålen och förhindrar korrekt funktion.

Kan oxå vara choken som hängt sig.
Den kan även med ett stag vara anslutet till andra funktioner i förhågasaren och där störs funktionerna.
Dock mindre troligt. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #257 skrivet: 31 dec-18 kl 16:40 »
...Gamla HondaF400 eller F450 kan möjligtvis ha oljevakt,jag har ingen på min,borde gå någon sladd då till oljenivåpluggen...Fick syn på det i en manual...så man går inte säker...Kan tydligen bestyckas lite hur som helst..såg det i en manual...För mig Honda F450 har styrväxlar eventuellt också en spak som man kan ändra från hög till lågväxel.... Gissar ovanstående inlägg är en bra gissning...Ett toktätt luftfilter kan väl också ställa till det...Har man tur kan man få igång den med startgas och därmed få sug i förgasaren så eventuellt problem släpper där då gällande ovanstående förslag...ill man undersöka funktionen i flottörhuset så kan man lossa det på plats,en skruv under...Vara försiktig,gärna ha något skydd under så man inte tappar bort något...Med flottörhusets plåtkåpa borta kan man lossa bensinslangen och blåsa i den vilket ska gå bra med flottören nere...Lyfter man upp flottören ska det inte gå att blåsa igenom...Lätt det kläggar där så den lilla ventilen fastnar...Kan ju tillägga ...om man skulle ha en oljenivåvakt och oljenivån är låg så har man ingen gnista på stiftet...
« Senast ändrad: 31 dec-18 kl 17:07 av Tännlappen »

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #258 skrivet: 31 dec-18 kl 17:38 »
Jag har fortsatt leta fel och det går inget vidare. Jag har skruvat bort luftfiltret och försökt starta utan det, skruvat bort den delen luftfiltret sitter på på förgasaren så jag ser direkt in där choken sitter och försökt starta. Inte en hostning ens. Jag har fortfarande gnista men det verkar inte som om stiftet blir lika blött längre. Jag kanske får plocka av förgasaren och göra rent den om det inte är så att ett nytt stift och lite startgas får igång den?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #259 skrivet: 01 jan-19 kl 02:54 »
...Startgas kan vara ett bra hjälpmedel...Går motorn igång direkt efter en gasdusch och stannar igen så borde det vara förgasarrengöring som gäller...eller fortsätter att gå men då väldigt skumt...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser