Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garvnings-kurs  (läst 1729 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Garvnings-kurs
« skrivet: 25 okt-09 kl 21:22 »
Idag hade vi garvningskurs här i Östersund, och det var SÅÅÅÅ kul!!! Men kladdigt...  ;D
Nu ska jag fortsätta att gnossa med mitt kaninskinn... och så fisken såklart!
Längtar till nästa söndag!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: Garvnings-kurs
« Svar #1 skrivet: 26 okt-09 kl 10:25 »
Jo de va superkul ;D
men mitt skinn känns torrt å inte så mjukt hur känns era??
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Garvnings-kurs
« Svar #2 skrivet: 26 okt-09 kl 12:54 »
Åh vad kul det låter, jag är avundsjuk! Jag jobbar så mycket så jag hinner inte garva just nu :(
Skogstrolla; börjar ditt skinn kännas "papprigt"? Isåfall är det för torrt, spruta på vatten med en blomspruta, vik ihop det köttsida mot köttsida, lägg det i en plastpåse och sitt på det ett tag. Ta upp det, kolla om den glansiga ytan försvunnit, annars upprepa proceduren. Om skinnet blir papprigt under mjukgöringen är det lätt att det går sönder.

Lycka till!

/Martina

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Garvnings-kurs
« Svar #3 skrivet: 27 okt-09 kl 01:51 »
Fast vi håller inte på med mjukgörningen nu, utan vi har gnossat in äggule-blandningen och håller på med själva garvningen. Hon sa ju att dom skulle torka...? Och ja, mina skinn (både kaninen och fisken) är pappriga och torra nu. Fiskskinnet är nästan genomskinligt.

Jag har faktiskt köpt avocado idag som jag tänkte testa att garva ett annat skinn med.

Men Martina, du som kan...  ;) Sen när man ska mjukgöra, vad är bäst att använda då? Jag har hittat kallpressad avocado-olja på en affär här... Vore det nåt tror du?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Garvnings-kurs
« Svar #4 skrivet: 27 okt-09 kl 09:03 »
Oj, jag gör på ett helt annat sätt, så jag skall nog inte råda något här! När jag tillfört garvämne mjukgör jag tills skinnet är torrt och mjukt (nåja) och jag tillsätter inget extra fett.
Avocadoolja låter väl trevligt annars?! Du kan väl köpa och ta med till kursen och se vad din ledare säger?

Själv skall jag snart upp till Bäckedal på skinnseminarium, hoppas lära mig massor då!

Lycka till!

/Martina

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: Garvnings-kurs
« Svar #5 skrivet: 27 okt-09 kl 09:11 »
tackar för svaret ;)
jo jag la ett skinn i frysen å de vart bra mycke lättare å skrapa må jag säja.
Halvfruset liksom.
//Erika
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Garvnings-kurs
« Svar #6 skrivet: 27 okt-09 kl 11:14 »
Jag tror att anledningen att vi gjorde såhär är att vi bara hade till fyra i söndags på oss och vid det laget hade vi bara precis börjat få in fettet i skinnet. ;) Nästa kurs-tillfälle är nu på söndag, och på lördag kväll ska vi tydligen tvätta bort överflödigt fett från skinnet, torka pälsen ordentligt och sen börja mjukgöra på kursen morgonen efter.  Men jag ska testa en tegarvning tänkte jag och så mjukgöra med den där avocado-oljan... Hur länge kan man låta skinnen ligga i te-badet? Jag menar, pälsen lär väl börja lossna om man blaskar för länge...?
Bra att veta att ett halvfryst skinn gick lättare Erika. Det ska jag testa... ;)
Åh, va jag längtar tills mitt hobby-rum är klart...
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
Radar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser