Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getters mat?  (läst 1325 gånger)

Linda-76

  • Gäst
getters mat?
« skrivet: 23 aug-07 kl 12:15 »
Hej!
Har precis blivit medlem efter en tids läsande.
Har läst mycket om getters mat och det skrivs ofta om mineraler och pellets m.m.
Undrar då om det är speciella mineraler och pellets för just getter, vad heter det i sådana fall och kan det köpas på t.ex. granngården (odal)?
Jag läste att man kunde ge dom lite betfor, kan man också ge dom Lucern som egentligen är till hästar?
Har själv 3 getter som jag har skaffat ganska nyligen, jag tror att det är svensk lantras. Nu har den ena geten helt plötsligt magrat av ganska ordentligt kan hon behöva avmaskas eller behöver hon något fodertillskott tro?
Just nu får dom bara sitt bete plus hö varje kväll.
Oj! Det blev ett långt inlägg, men jag är väldigt tacksam för svar.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:getters mat?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-07 kl 14:09 »
Jag har nu visserligen dvärggetter men jag  märker att framåt slutet av sommaren så blir betet inte tillräckligt kraftigt för att hålla getterna mätta och glada. Jag stödfodrar mina en gång om dagen med, betfor, gammalt bröd från bageri, ibland lite havre och ibland lite pellets. Behövs inga stora mängder men lite extra.
Om jag vore som du skulle jag avmaska henne för säkerhets skull och kompletera med lite betfor om du redan har tillgång till det.
Så ordnar det sig säkert.
« Senast ändrad: 23 aug-07 kl 14:47 av Sajjbertjorven »
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

LiLo

  • Inlägg: 94
  • "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
Re:getters mat?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-07 kl 08:40 »
r hon gammal kan det vara tänderna också. Svårt att se dock, känn med fingrarna.
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 4 användare (1 dolda)
bullerbyns, Hantverkaren, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser