Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Delad box  (läst 851 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Delad box
« skrivet: 14 jan-09 kl 10:39 »
Jag har mina getter i en hästbox på 13 kvm. Det är bocken, två högdräktiga getter och en 5 månaders getkilling. Inför killningen, och för att ge de lågrankade lite matro, delade jag upp boxen på diagonalen med en grind avsedd för kor. Killingen tar sig lätt igenom den, men det gör inget. Däremot bytte även damerna plats, vilket inte var riktgt min avsikt.
Men jag undrar om jag ska låta dem ha ordningen som de själva fixat, eller återgå till uppdelningen jag tänkt ut.
Jag hade satt ledargeten och bocken på ena sidan, och "undergeten" och hennes killing på den andra. Nu är ledargeten ensam på en sida (inte den jag satte henne på från början), och de tre andra på andra sidan.
Funderar på om jag borde skona undergeten och killingen från bocksällskap igen, eller om nån då kommer att hoppa över igen. Grejen är den att sidbytet skedde efter ca 2 dar, sen har det förblivit såhär. Antingen tyder det på att de är nöjda, eller på att de feta damerna inte pallar ta sig över nu längre.

 

Sussilo

  • Gäst
SV: Delad box
« Svar #1 skrivet: 14 jan-09 kl 16:28 »
De tycks ju ha bestämt hur de vill ha det! Jag brukar skilja av bocken senast 2 veckor före beräknad killning, men det är så olika vad man trivs med, hur bocken är osv. Den där 5 månaders getkillingen kan också vara/bli dräktig om hon går ihop med bocken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
GE202, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser