Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borra efter vatten  (läst 4475 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Borra efter vatten
« skrivet: 01 sep-18 kl 13:12 »
Efter denna extremsommar med bevattningsförbud och sinad grävd brunn funderar jag på att skaffa en djupborrad brunn. Finns det bra firmor/utförare som håller vad de lovar och inte saltar räkningen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Borra efter vatten
« Svar #1 skrivet: 01 sep-18 kl 13:52 »
Är väl i den branschen som med de flesta andra. Hör runt om rekommendationer.
Sedan brukar de ha ett fast pris till ett visst djup. Är ju svårt att veta hur djupt det behövs.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Borra efter vatten
« Svar #2 skrivet: 01 sep-18 kl 14:21 »
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Kolla om det finns andra borrade brunnar i närheten, till vilket djup och tillrinning dessa har.
Om det saknas brunnar, eller om det är få, så kika bland de övriga kartorna om grundvattenfåror.
Det kan helt enkelt vara så att  det inte finns några bra vattenskikt i marken.

Vet att det är vanligt i andra länder att ha stora regnvattentankar nergrävda med olika filterlösningar för att göra vattnet tillräckligt rent för hushållsbehov.
Dricksvatten kräver oftast ytterligare behandlingar.

/Rikard

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Borra efter vatten
« Svar #3 skrivet: 01 sep-18 kl 19:11 »
Är väl i den branschen som med de flesta andra. Hör runt om rekommendationer.
Sedan brukar de ha ett fast pris till ett visst djup. Är ju svårt att veta hur djupt det behövs.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Jo jag har tittat på nätet och sett priserna men jag undrar om någon har erfarenhet av någon speciellt bra firma/utförare
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Mattil

  • Inlägg: 3
Borra efter vatten
« Svar #4 skrivet: 03 sep-18 kl 07:13 »
Var bor du? En kompis fick just ett pris på 42 000 kr baserat på fem till tio meter till berg och borrdjup på 45 meter. Men det var i Västerbotten. Då fick han stå för pumpen själv.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Borra efter vatten
« Svar #5 skrivet: 03 sep-18 kl 07:31 »
Var bor du? En kompis fick just ett pris på 42 000 kr baserat på fem till tio meter till berg och borrdjup på 45 meter. Men det var i Västerbotten. Då fick han stå för pumpen själv.

Om du tittar till vänster under profilnamn och -bild, så står det tydligt Blekinge.

Mattil

  • Inlägg: 3
SV: Borra efter vatten
« Svar #6 skrivet: 03 sep-18 kl 07:33 »
Syns inte i mobilen om jag inte klickar upp profilen. Men tack.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Borra efter vatten
« Svar #7 skrivet: 03 sep-18 kl 10:22 »
Jag tänker att vi skadar berggrunden och grundvattnet med alla brunnsborrningar och bergvärme...lägg pengarna på klimatarbete i stället...

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Borra efter vatten
« Svar #8 skrivet: 03 sep-18 kl 10:28 »
Jag tänker att vi skadar berggrunden och grundvattnet med alla brunnsborrningar och bergvärme...lägg pengarna på klimatarbete i stället...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Du får gärna utveckla det där. Någon fakta du kan hänvisa till?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


EvaS2

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Borra efter vatten
« Svar #9 skrivet: 03 sep-18 kl 11:41 »
SGUs brunnskarta är bra, men utfallet hos dig och djupet som krävs beror på hur berggrunden är beskaffad. 
Där jag bor varierar vattenmängden inom en radie på 500m mellan 250l/h till 2000l/h och så en extrem brunn med över 6000l/h.

Postat med Alternativ.nu´s app


jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Borra efter vatten
« Svar #10 skrivet: 03 sep-18 kl 12:40 »
Du får gärna utveckla det där. Någon fakta du kan hänvisa till?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Hinner bara svara kort...
Jag har inga vetenskapliga fakta i frågan utan det bygger på personliga iakttagelser.
Där vi bodde förut kom vi på ett blylager i marken. På kort sikt en risk för oss, även om man ströp tillförseln från just det lagret. På längre sikt tänker jag att dessa borrhål kan förgifta en intilliggande kallkälla, när man ändrar de underjordiska vattenflödena.
Bergvärmehål kan också ändra förutsättningarna långt nere i berggrunden; flöden, läckage av ämnen, temperaturförändringar. Vissa anläggningar pumpar ner varmvatten på sommaren för att värma upp borrhålet. Smart, men kanske också en risk för bakterier, virus och andra organismer..

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Borra efter vatten
« Svar #11 skrivet: 03 sep-18 kl 12:42 »
Jag tänker att vi skadar berggrunden och grundvattnet med alla brunnsborrningar och bergvärme...lägg pengarna på klimatarbete i stället...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Vatten är vårt viktigaste livsmedel. Hur menar du att vi ska klara oss utan vatten?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Borra efter vatten
« Svar #12 skrivet: 03 sep-18 kl 12:47 »
Vatten är vårt viktigaste livsmedel. Hur menar du att vi ska klara oss utan vatten?
Självklart måste vi ha vatten
Jag menar bara att vi måste jobba på både lång och kort sikt och använda de bästa metoder vi har. Se gärna mitt svar ovan i tråden.

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Borra efter vatten
« Svar #13 skrivet: 03 sep-18 kl 14:26 »
Hinner bara svara kort...
Jag har inga vetenskapliga fakta i frågan utan det bygger på personliga iakttagelser.
Där vi bodde förut kom vi på ett blylager i marken. På kort sikt en risk för oss, även om man ströp tillförseln från just det lagret. På längre sikt tänker jag att dessa borrhål kan förgifta en intilliggande kallkälla, när man ändrar de underjordiska vattenflödena.
Bergvärmehål kan också ändra förutsättningarna långt nere i berggrunden; flöden, läckage av ämnen, temperaturförändringar. Vissa anläggningar pumpar ner varmvatten på sommaren för att värma upp borrhålet. Smart, men kanske också en risk för bakterier, virus och andra organismer..

Postat med Alternativ.nu´s app
Jo men för att minimera risker bör vi ju i så fall urbanisera mera, fler som tar vatten från samma täkt. Gemensamt avlopp mm

Det är i stort sett omöjligt att se vd som finns i berget utan att just borra. Sedan är det såklart olyckligt att träffa på något miljöfarligt men vad är alternativet?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Borra efter vatten
« Svar #14 skrivet: 03 sep-18 kl 16:02 »
I områden där det kan vara skiktade lager med ibland dåligt, ibland bra vatten bör man nog vara försiktig. Men så länge man borrar efter vatten så blir ju hålet kontrollerat på ett sätt eller annat :P

Farligare är då om det borras för bergvärme eftersom man då inte använder vattnet i hålet utan bara förbinder de olika skikten utan att ha en aning vad man flyttar för något. Till exempel ett område där man har bra vatten ned till 100 meter, och så borras det för bergvärme ned till 150-170 meter där föroreningarna finns. Bor man glest förstör man sitt eget dricksvatten, bor man tätt kan man förstöra för tiotals hushåll. I kustområden kan det vara saltskikt, men det finns annat i berget också.

En klassiker är ju när brunnsborrare åker utomlands och borrar i okänd berggrund. Vi är ju vana vid att det oftast är bra vatten, men det är det inte överallt. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=412&artikel=558652


Christelle, kolla med grannar hur djupt de borrat och om de har bra vatten. Vi har svavel i berggrunden om vi borrar för djupt. Det är ju inte farligt, men det luktar illa...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Borra efter vatten
« Svar #15 skrivet: 03 sep-18 kl 20:18 »
Självklart måste vi ha vatten
Jag menar bara att vi måste jobba på både lång och kort sikt och använda de bästa metoder vi har. Se gärna mitt svar ovan i tråden.

Postat med Alternativ.nu´s app

Och hur menade du då att jag ska göra om jag inte ska borra?

Till drängen: Vet inga grannar som har djupborrade brunnar, vi och de andra har kommunalt vatten och möjligen äldre grävda brunnar. (Jag har en grävd brunn som ligger 10-12 m från närmsta grannes grävda brunn)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Borra efter vatten
« Svar #16 skrivet: 03 sep-18 kl 21:24 »
Syns några djupborrade brunnar i närheten på SGU:s kartvisare som rikardn länkade till tidigare i tråden?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Borra efter vatten
« Svar #17 skrivet: 03 sep-18 kl 22:56 »
Syns några djupborrade brunnar i närheten på SGU:s kartvisare som rikardn länkade till tidigare i tråden?
Begriper mig inte på den tyvärr.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Borra efter vatten
« Svar #18 skrivet: 04 sep-18 kl 00:59 »
I områden där det kan vara skiktade lager med ibland dåligt, ibland bra vatten bör man nog vara försiktig. Men så länge man borrar efter vatten så blir ju hålet kontrollerat på ett sätt eller annat :P

Farligare är då om det borras för bergvärme eftersom man då inte använder vattnet i hålet utan bara förbinder de olika skikten utan att ha en aning vad man flyttar för något. Till exempel ett område där man har bra vatten ned till 100 meter, och så borras det för bergvärme ned till 150-170 meter där föroreningarna finns. Bor man glest förstör man sitt eget dricksvatten, bor man tätt kan man förstöra för tiotals hushåll. I kustområden kan det vara saltskikt, men det finns annat i berget också.

En klassiker är ju när brunnsborrare åker utomlands och borrar i okänd berggrund. Vi är ju vana vid att det oftast är bra vatten, men det är det inte överallt. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=412&artikel=558652


Christelle, kolla med grannar hur djupt de borrat och om de har bra vatten. Vi har svavel i berggrunden om vi borrar för djupt. Det är ju inte farligt, men det luktar illa...

När jag var barn så investerade mina föräldrar i jordvärme för att slippa elda så mycket i pannan. Då var det nytt och många var nyfikna och jag märkte att pappa kände sig stolt för att han vågat satsa. Den funkade utmärkt i många år. Om du har en markplätt där man kan gräva ned slangen så är det riskfritt, jag menar du riskerar inte att förstöra vattnet i brunnen.

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Borra efter vatten
« Svar #19 skrivet: 04 sep-18 kl 01:19 »
Och hur menade du då att jag ska göra om jag inte ska borra?

Till drängen: Vet inga grannar som har djupborrade brunnar, vi och de andra har kommunalt vatten och möjligen äldre grävda brunnar. (Jag har en grävd brunn som ligger 10-12 m från närmsta grannes grävda brunn)
Jag vet inte vilka andra möjligheter som skulle kunna fungera för er. Det beror på vilka förutsättningar ni har på plats. Ytvatten, grävd brunn, kommunalt vatten, avsaltningsanläggning, regnvattensuppsamling till tvätt, bevattning mm..i Afrika använder man sig av kondensering av vatten från luften.
Alla metoder har både för- och nackdelar men man talar sällan om riskerna med att borra i jordskorpan.
Kanske har du skrivit högre upp om dina förutsättningar..ska kolla när jag skickat meddelandet..

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser