Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mynta mot fruktflugor.  (läst 3479 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Mynta mot fruktflugor.
« skrivet: 26 aug-18 kl 17:03 »
Jag har ingen aning om i fall Mynta funkar mot fruktflugor, andra insekter ock möss. Det stod i en gammal bok från second hand. Så jag har mynta i ett glas vatten. De har nu fått rötter så jag provar som krukväxt då.Antingen i jord eller med lecakulor ock vatten. Jag kör den metoden med en del växter. Tror det kallas hydrokultur. Det är ju bara att klippa av Myntan om de blir för höga.


Ska fixa lite Petuniaskott med. Både vanlig ock den kraftiga Surfinia sorten. De hade dem som flugfångare förr mot fruktflugor.Bladen är klibbiga. Jag lyckades så surfinia av egna frön. De blev vita med lila kant. (ursprungligen vit-blå spräckliga)

Just nu tycker jag det är ovanligt lite fruktflugor i mina fällor..med diskmedel,vinäger osv. De kanske har flugit ut då när dörren stått öppen? Nä, inte en fluga i mina 2 fällor med fruktbitar ock bananskal. Jag kollade nu.

Petunia inne funkade bättre förr innan man hade luftvärmepumpen. Den tar död på mycket med den väldigt torra luften. Förr hade jag surfinia Petunia över vintern i amplar. Man fick tidiga sticklingar då.

Intressant om man kan använda örter till något. Malört hade man väl mot mal..förr hade ju folk malkulor i klädernas fickor. Men jag har aldrig hört talas om att folk köper malkulor nu för tiden. Jag har nog aldrig fått något uppätet av mal.

 Ibland har man hängt Gråbo inne.Det är väl någon släkting. Nu har jag tagit en stickling av riktig malört.( jag hade Malört förr innan morsan rensade bort dem som ogräs)  Har även tagit sticklingar av andra örter. Libbsticka osv. Får se om det tar sig. Det har fungerat förr i alla fall.   Nu sparar  jag färgglada korkar från petflaskor ock sätter på en grillpinne i trä nära växten. Gör hål med en spik i korken. Sen skriver en växtettikett mellan 2 korkar. Allt för att få ha nåt kvar i trädgården. Gula färgade band funkar med. Annars hamnar mycket i komposten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #1 skrivet: 26 aug-18 kl 20:30 »
Renfana påstås också kunna fungera mot flugor. Har dock inte provat själv. Mina flugproblem i köket gick över av sig självt strax innan jag fick tipset om renfana.

En luftvärmepump som körs i värmeläge torkar inte luften inomhus. Det gör den däremot om man ställer det i det avfuktningsläge som brukar finnas, eller om man kör den som AC.
Däremot blir ju luften (räknat i relativ luftfuktighet) torrare ju varmare man har inomhus på vintern, och med en bra luftvärmepump som värmer huset billigt är det mycket möjligt att man håller högre temperatur än om man har dyr direktverkande el eller bökig vedeldning. Den senaste vintern med ovanligt långa kalla perioder gjorde också att det på de flesta håll blev torrare inomhus än en normal vinter.

Gråbo ska man undvika att ha inne. Dels är dess pollen mycket kraftigt allergiframkallande, och dels kan den ha en del neurologiska verkningar som kanske inte är så trevliga i längden (det är ungefär som att ständigt ha saker som är nymålade med lösningsmedelsbaserad färg på tork i bostaden).

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #2 skrivet: 27 aug-18 kl 07:36 »
Men hos mig torkar alla växters jord ut på nolltid då jag kör luftvärmepump. Även jag blir torr i ögonen ock näsan. Man får springa jämt med vattenkannan ock vattna växter. Naturligtvis kör jag på värmeläget.

Förr kunde man odla upp småplantor i hallen. Det funkar inte nu. De små krukorna torkar hur fort som helst.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #3 skrivet: 27 aug-18 kl 07:38 »
Är det inte snarare luftdraget från fläkten i värmepumpens innedel som bidrar till att det torkar ut fort då?
Sätt upp en hygrometer och håll koll på luftfuktigheten inne!

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #4 skrivet: 27 aug-18 kl 10:13 »
Men hos mig torkar alla växters jord ut på nolltid då jag kör luftvärmepump. Även jag blir torr i ögonen ock näsan. Man får springa jämt med vattenkannan ock vattna växter.....

Pratar vi om att detta händer nu så har du väl haft en ovanligt varm sommar som du fortfarande kanske ser effekterna av.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #5 skrivet: 27 aug-18 kl 15:12 »
Nä, jag inte haft samma jätte torra luft inne sen jag köpte luftvärmepump. Det är rätt längesedan den inköptes. På sommaren är det bra luft för då är den inte i gång. Den ger ju värme men är obehaglig för mig ock innemiljön.

 Jag tror de där maskinerna blåser runt en massa damm i husen så folk mår dåligt. Men skit samma, den ger värme som sagt. Men man kan absolut inte sova bra i närheten av den...Ögonen osv blir så himla torra. Men den är bra på att torka skorna osv.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #6 skrivet: 28 aug-18 kl 10:37 »
Har du gjort ren filtren i inomhusdelen någon gång? Och kollat att de sitter rätt monterade så att inte luften kan sugas förbi på sidan av dem?

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #7 skrivet: 28 aug-18 kl 11:44 »
Jadå. Sen var en seviceman här ock servade maskinen förra sommaren.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #8 skrivet: 04 sep-18 kl 19:28 »
Jag blir tokig. Nu är det massor av fruktflugor inne.

Jag la ett bananskal i en glasburk ock plast+gummiband om. Sen stack ett hål med pennan. Sen släpper jag ut dem flera gånger om dagen.

Undrar om de kommer in med de växter i kruka jag börjat att ta in nu i höst. De som har haft sommalov ute.

Jag blir så sur på dem att jag får göra en drunkningsfälla igen. Även om det inte funka så bra sist. Eller om jag skulle leta efter den där lampan som dödar dem? Kan man lägga ett bananskal i botten tro? Sen ha på lampan i köket. Bara jag hittar den där lampan.

Lägga bananskal i micron som en del gör känns inte så jättebra. Känns nästan elakt att på nåt vis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #9 skrivet: 04 sep-18 kl 22:04 »
Det hör till att ha fruktflugor i köket på hösten. Bästa sättet att hålla dem någorlunda i schack är att bära ut kompost och sopor flera gånger om dan, inte förvara nyplockade äpplen i köket utan hellre i en sval matkällare osv.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #10 skrivet: 05 sep-18 kl 18:47 »
Jag har några äpplen på bordet just nu. Får nog lägga dem i en påse. Sen en påse bananer. De är tokiga i bananer.

Jag provade vinäger ock diskmedel i går. Jag har fått en del flugor i det. Även samma blandning i en annan burk + äpplebitar, det funka ännu bättre.

Bananskal i burkar gillar de,men de letar sig ur de små hålen.

Sen tog jag svart vinbärslikör. Det blev de nog fulla av ock drunknade. Tror det var mest flugor i den burken. Man skulle ha Brandy sa de i en film. Det är väl konjak, men det hade jag ingen.

Men jag kan köpa några ölburkar, De lär dras till öl. Det verkade vara väldigt effektivt. De kan få en slurp så tar jag resten till en pizzabit en fredagskväll.

 

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #11 skrivet: 05 sep-18 kl 19:13 »
Köpte en sådan här på Coop: https://www.plantigo.se/bananflugefalla-extra-limark-6pack.html?gclid=EAIaIQobChMI9aqO56qk3QIVlemaCh0vCADWEAQYBCABEgJPn_D_BwE Den är det bästa jag provat mot fruktflugor. Antingen går dom ner i burken och drunknar, eller så sätter dom sig vid hålet och fastnar. Verkar ta 100 % av dom.
Såg någonstans att man kunde göra en själv, tror det var av en petflaska, men nu hittar jag det inte.
Om man bara häller öl e.d. i en burk, så är det många som bara sitter på kanten och då har man ändå flugor kvar.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #12 skrivet: 05 sep-18 kl 21:57 »
Jag tycker lite synd om dem.  De sitter på äpplebitarna ock funderar på hur de ska ta sig ut. Gör de nåt fel så hamnar de i äppelcidervinägern.

Jag gjorde en fälla till. Klippte av en petflaska ock vände ner toppen mot underdelen så det blev som en tratt. Sen fyllde med äppelcidervinäger ock lite diskmedel. De har inga äpplebitar att sitta på i den fällan.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Mynta mot fruktflugor.
« Svar #13 skrivet: 22 sep-18 kl 10:29 »
Jag har testat Svarta vinbärslikör med lite diskmedel i ett tag nu. Det var det bästa fruktflugfångarmedlet jag provat. Har det i en liten flaska i köksfönstret.  Det är väl sött ock luktar gott antar jag. Massor av flugor i botten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 3 användare
xaelanar, Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser