Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomater  (läst 3391 gånger)

Nicken

  • Inlägg: 9
Tomater
« skrivet: 26 apr-18 kl 06:33 »
Hallå...

Jag har några tomatplantor inne på fönsterbrädan... förr om åren har jag planterat ut dem i slutet på maj, men jag tycker jag har fått väldigt sena tomter... jag tänkte pröva att plantera ut dem till helgen, vad tror ni, är det för tidigt,bor i stockholmsområdet...

// Nicklant


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Tomater
« Svar #1 skrivet: 26 apr-18 kl 08:47 »
Jag vet inte om man får tidigare tomater för att man planterar ut tidigare.  Det sägs ju att tomater  vill ha minst 8+ grader på natten, men jag tror de klarar lite kallare.  Fast kanske hämmas i växten. 
 Min strategi i alla såna här frågor "vilket alternativ är bäst?"  är att göra båda.  Har du flera plantor, plantera ut en nu, och så en i veckan eller var 10de dag  tills det blir normal tid. 

Sen blir du en kunskapskälla som kan ge råd till andra.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Tomater
« Svar #2 skrivet: 26 apr-18 kl 13:02 »
Tomater stannar av när det blir för kallt, runt 8 grader låter rimligt.
Även hur man avhärdar har betydelse.
Står de ute eller i växthus?
Jag tog in mina igår (har kunnat stå ute en vecka för avhärdning)
För att det skulle regna och inte vara så varmt. Nu står de inne under belysning igen

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Tomater
« Svar #3 skrivet: 30 apr-18 kl 09:20 »
Jag har en värmefläkt med termostat i växthuset som säkerställer minst 10 grader. Det ger frukt minst 3 veckor tidigare. Har man under 10 grader någon gång på dygnet så är det bättre att ha dem inne. Plantera ut kommer inte att ge tidigare skörd då.

Mvh
Magnus

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tomater
« Svar #4 skrivet: 01 maj-18 kl 14:54 »
Är inte så petigt om man har växthus,så fort solen lyser blir det rejält varmt.Markbädden värms upp, även eventuella plattor i växthuset.Jag har fiberduk över plantorna i växthuset,fungerar bra.Planterade ut den 15:de April,växer bra,då södra Sverige.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser