Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Juverinflammation  (läst 2166 gånger)

Anette61

  • Inlägg: 2
Juverinflammation
« skrivet: 17 maj-09 kl 21:40 »
Köpte i början av april en fårbesättning på 40 tackor och två baggar. Tackorna hade lammat i januari.
Nu i början av veckan klipptes tackorna av en jätteduktig fårklippare. han talade om för oss att sex av tackorna har juverinflammation. Vilken chock jag fick. Ska nu skicka in prover på analys. Min fråga är, kan de på bara en månad ha fått denna sjukdom här hos oss? Säljaren sa att de var friska när vi köpte dom.
/Anette

texelmatte

  • Inlägg: 93
SV: Juverinflammation
« Svar #1 skrivet: 18 maj-09 kl 08:11 »
Har tackorna lammen kvar eller är de avvanda? Juverinflammation i samband med avvänjning är inte ovanligt. Om de hade juverinflammation när lammen var små borde den tidigare ägaren ha märkt det, för då är lammen hungriga eftersom de inte får tillräckligt med mat. Mitt råd är att inte betäcka dessa tackor igen, för att undvika problem vid nästa lamning. En nyfiken fråga, vad är det för prover du skall ta?

Monica H

  • Inlägg: 240
    • Halland
SV: Juverinflammation
« Svar #2 skrivet: 18 maj-09 kl 11:35 »
En liten fråga bara..........Kan en tacka ha juverinflammation utan symtom?
Har själv flyttat bagglammen till egen hage för två veckor sedan, bör jag vara orolig? Tackorna tycker det är lungt och skönt nu när de "jobbiga" baggarna försvann.
Halland è bäst

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Juverinflammation
« Svar #3 skrivet: 18 maj-09 kl 11:53 »
Jag har haft tackor som har gått med "tyst " juverinflammation. Det märktes inget på dem de var pigga och åt och följde flocken som vanligt. Detta måste skett under sommaren. För vid avskiljningen av lammen på eftersommaren så märkte jag att de hade knölar i juvret efter en utläkt mastit. Och då fick de gå till slakt. Missade en sådan tacka ett år och hon lammade in nästa år utan en droppe i juvret. Inte ens råmjölk fanns där. Då bannar man sig själv för att man "binder ris åt egen rygg".

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Juverinflammation
« Svar #4 skrivet: 18 maj-09 kl 18:03 »
Om man har en tacka med mjölk i ena spenen men inte i andra .Är det då juverinflammation i ena halvan ?.Är det dumt att isåfall spara en sådan tacka ??.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Monica H

  • Inlägg: 240
    • Halland
SV: Juverinflammation
« Svar #5 skrivet: 18 maj-09 kl 19:17 »
Utläkt mastit ger alltså knölar, men hur upptäcker man det i ett tidigt stadium?
Halland è bäst

Anette61

  • Inlägg: 2
SV: Juverinflammation
« Svar #6 skrivet: 18 maj-09 kl 20:26 »
Vi köpte bara tackorna, lammen behöll dom.
Proverna som ska tas är ett provtagningserbjudande från SVA som erbjuder en kostnadsfri bakteriologisk undersökning av mjölkprover från drabbade tackor.

 

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Juverinflammation
« Svar #7 skrivet: 20 maj-09 kl 09:36 »
Om man har en tacka med mjölk i ena spenen men inte i andra .Är det då juverinflammation i ena halvan ?.Är det dumt att isåfall spara en sådan tacka ??.
Lars
Spara inte på en sådan tacka! Om hon skulle lamma med mer än ett lamm nästa år så har du garanterat jobbet med flasklamm. Finns ju heller ingen garanti för att den nu fungerande juverhalvan fortfarande gör det nästa år. Då har du lika "kul" som jag hade när jag missade en tacka som inte hade något fungerande juver alls. Problem med råmjölk till de nyfödda lammen bl a.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Juverinflammation
« Svar #8 skrivet: 20 maj-09 kl 10:34 »
Vi slog ut en tacka nu, vår äldsta. Hon hade ett tutte borta och en som var skadad enligt vår fårklippare.

Hon uppvisade inga som helst symtom förrän det blev lamm. Det gick helt åt pipan eftersom hon fick fyra, hon brukar få det. Nu skulle hon slaktas i fjol, men råkade bli kvar för länge och blev dräktig.
Fylld av farhågor såg jag lamningen närma sigi slutet av december Hon födde två lamm som växte perfekt.

Nu valde vi att slå ut henne ändå, eftersom hon var gammal och ofta får tre, fyra eller rentav fem lamm, det går inte med en tutte på 75 procent.

Fårklipparen är obönhörlig, mastit kan tydligen nedärvas, ta bort.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 5 användare (1 dolda)
skräptanten, Andreas Wallin, Anders Flix, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser