Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torra bäverfällar  (läst 978 gånger)

Izmiljotina

  • Gäst
Torra bäverfällar
« skrivet: 22 jun-13 kl 19:26 »
Hej!

Jag har några bäverfällar som inte fått någon omvårdnad på länge. Däremot har de hängt med ut i skogen ett antal gånger. Nu är de väldigt, väldigt torra och stela och behöver lite hjälp. Jag testade att smörja in ett på baksidan med läderfett och det blev delvis bättre, men det verkar som om det har svårt att ta åt sig fettet.
Skulle det hjälpa eller stjälpa att kanske blöta ned skinnen först med ljummet vatten och sedan smörja när de är fuktiga, eller kommer det att förvärra saken? Några andra goda råd?

Tack på förhand!

Lilljag

  • Inlägg: 13
    • Lappland
SV: Torra bäverfällar
« Svar #1 skrivet: 24 jun-13 kl 01:41 »
Nu vet jag ju inte om eller hur skinnen eventuellt är beredda, men att fukta dem innan smörjning är inte helt fel. Spraya köttsidan med blomspruta, vik ihop och låt dem dra åt sig vattnet och smörj sedan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser