Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaminfläkt som dött?  (läst 6119 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Kaminfläkt som dött?
« skrivet: 09 nov-19 kl 06:33 »
Köpte för nåt år sedan en sån där fläkt man ställer på vedspisen som startar av sig själv. En super grej tycker jag.

Igår kväll när jag eldade hörde jag ett donk. Tänkte det var ett vedträ som ramlade ner, eller rent av nåt utomhus som dunkade, katter som lekte.
Men nu på morgonen ser jag att den där jula kaminfläkten inte snurrar  :'(
Är det bara att acceptera? Köp en ny och gå vidare i livet.

Är det längre liv i ett dyrare exemplar? denna kostade 250 kr. Finns ju dom som kostar uppåt 2000 kr.

Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kaminfläkt som dött?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-19 kl 07:44 »
Sitter ett peltier element och en fläkt i den.
Så rimligt vis är någon av dessa kass.
Har du multimeter och ett batteri så borde felsökningen vara lätt

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Kaminfläkt som dött?
« Svar #2 skrivet: 09 nov-19 kl 10:14 »
Vi har två från CO, tror väl att de kostade runt 700 kr/st. De har fungerat i många år nu.
Julas har jag ingen erfarenhet av. Men kolla med en multimeter.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kaminfläkt som dött?
« Svar #3 skrivet: 09 nov-19 kl 12:19 »
Nån multimeter äger jag inte. Elektronik och kvinnfolk är dom kategorierna jag förstår mig minst på. Rena rama grekiskan brukar dom väl säga.

Ska med andra ord upp i prisklassen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Kaminfläkt som dött?
« Svar #4 skrivet: 09 nov-19 kl 12:35 »
Nån multimeter äger jag inte. Elektronik och kvinnfolk är dom kategorierna jag förstår mig minst på. Rena rama grekiskan brukar dom väl säga.

Ska med andra ord upp i prisklassen.

Eller be en vän att felsöka.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kaminfläkt som dött?
« Svar #5 skrivet: 09 nov-19 kl 15:09 »
Dom säger att den som har ofta besök är en rik människa. Själv räknas jag som fattig och dom få gånger det ska bjudas på kaffe så får jag diska den muggen innan då den blivit dammig under sin vistelse i skåpen.

Då en elektriker kostar 400 kr  timmen så är det billigare att köpa en ny. CO är Clas Ohlson?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kaminfläkt som dött?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-19 kl 15:11 »
Prova att köra elmotorn med likström från lämpligt batteri, mobilladdare och liknande, för att se om den går.

I brist på multimeter kan du kolla om peltierelementet ger spänning ifrån sig när undersidan värms upp av spisen genom att klyva en rå potatis, sticka in två koppartrådar i den och koppla dem till var sin pol på peltierelementet. Om det ger spänning, så kommer det att bli en grön fläck runt den ena tråden efter en stund. Du kan också helt enkelt slicka på trådarna från peltierelementet för att känna om det finns spänning där (som när man provar ett 9 V-batteri).

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Kaminfläkt som dött?
« Svar #7 skrivet: 09 nov-19 kl 17:06 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser