Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Vilken ras är godast?"  (läst 11899 gånger)

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #40 skrivet: 29 maj-13 kl 17:25 »
Nakenhalsanlaget på Cou Nu betyder lättplockat dvs mycket färre fjädrar.

Jag håller på dom när det gäller kyckling de lux, vitt fint kött  :P
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #41 skrivet: 29 maj-13 kl 21:31 »
Jag flådde våran tupp som var ett år gammal. Det var jättelätt. Jag använder en köttsax till det mesta styckjobbet, himla smidigt.

Jag tog ur också och sen kokade jag köttet ångande färskt i två timmar. Sedan lossade jag benen från köttet och wokade köttet med grönsaker. Kryddade med curry och hällde på grädde. Mums!

Kan ju vara värt att prova hänga förstås, men det var gott att tillaga direkt. Kindahönsen ruvar mycket så det blir nog en hel del överskottstuppar efter ett tag. Även om det kan verka som att Kindahönsen är små och inte ger mycket kött, så blev jag förvånad över hur oerhört mättande köttet var! Det räckte till två middagar åt oss (2 vuxna och en 3-åring och en 5-åring), samt en matlåda till maken. Vi är inga småätare. Köttet mättade på ett helt annat sätt än köpekyckling.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #42 skrivet: 05 jun-13 kl 03:59 »
ungdjur av långsamväxande feta värpraser smakar allra bäst enligt mig.
Orpingtuppar 8 månader som får ligga i kylskåp och möra till sig i minst två dygn innan nedfrysning eller tilllagning blir suveränt enligt mig.


Men jag har en annan fråga, ni som grillar hel kylling, hur kryddar/stoppar ni slaktkroppen?  Jag får banne mig inte till nån bra blandning, det smakar bara absolut ingenting och är oftast godare med en köpt grillad kyckling..
Kennel SweetCaileanz

Viickiss

  • Inlägg: 74
    • Östergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #43 skrivet: 18 jun-13 kl 13:45 »
 :) Hej allihopa! JAg undrar lite hur och var hänger man köttet ? Hur länge kan det ligga i kylen efter slakt för bästa mörnings resultat ?
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #44 skrivet: 20 jun-13 kl 10:25 »
:) Hej allihopa! JAg undrar lite hur och var hänger man köttet ? Hur länge kan det ligga i kylen efter slakt för bästa mörnings resultat ?
När man hänger mörar kött brukar man räkan 40 dygnsgrader.  Dvs om man har 5 grader i kylen så ska det hängas i 8 dagar. Nu är unga djur sällan i behov av att möras så länge men om man slaktar något gammalt djur kanske det behövs.

Annars vill jag gärna slå ett slag för tryckkokaren om man vill göra grytor, soppor eller liknande. En tryckkokare kokar det segaste kött mört i ett nafs :) Ett i mitt hem älskat köksredakap  ;D ;D ;D Man kan också förkoka en köttbit (eller hel tupp) för att sedan grilla i ugn eller på grill om man vill ha grillat :)



Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #45 skrivet: 28 jun-13 kl 12:56 »
Väldigt intressant tråd faktiskt.
Undrar hur lantraserna är i smaken ? Nån som vet??
Bohuslän-Dals Svarthöna är jättegott  :) Milt och gott men inte så smaklöst som köpekyckling eller så kompakt.
Köttet är mer likt nöt högrev i konsistensen, vilket är väldigt trevligt, tycker jag. Sen är det kul med de svarta benen  ;D
Har provat både att äta direkt efter slakt och hängt. Tycker nog inte det var någon direkt skillnad på det dock.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #46 skrivet: 27 jul-13 kl 15:57 »
Hur är det med Brahmatuppar, när kan man tidigast slakta dem?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #47 skrivet: 27 jul-13 kl 17:03 »
du kan slakta dom när du vill?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #48 skrivet: 03 aug-13 kl 23:43 »
Känn på bröstfiléerna, så märker du själv när det idé att slakta :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

söderommyren

  • Gäst
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #49 skrivet: 20 okt-13 kl 09:29 »
Jag brukar få överskottstuppar hos en del folk. Mest blandraser. Brukar oftast slakta hos dom och ta med mig nån hem för besväret. En gång blev jag dock uppringd av en panikslagen dam vars 2 tuppar hade slagits så hemskt att halva skallen på den ena var borta. Mitt i vintern åkte jag dit och såg dom där småa dvärgtupparna. Den skadade var en med svart dräkt och fjädrar även på tårna. Men den var mycket godare än alla andra jag smakat. Mör och fin trots att det var flera år gammal.

Vet inte om ni skrivit det. Men i River Cottage kyckling smaktest så var det den äldsta hönsrasen som smakade bäst enligt provsmakarna.
Själv är jag väldigt nyfiken på hur hönsen i han som var med i land tidningen smakar. Han i norrbotten som hittade nån gammal ras hos nån granne eller om dom följde med kåken.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: "Vilken ras är godast?"
« Svar #50 skrivet: 20 okt-13 kl 11:11 »
Om man inte vill plocka sina höns så fattar jag inte varför alla verkar skippa mognadsprocessen bara för att det är höns. Det är ingen skillnad på skogsfågel och tamhöns gällande hängning.
Nackar man hönsen och hänger dom i 42dygnsgrader (tex typ 4 dagar i tio grader) så är dom sen jätte-enkla att göra upp och köttet blir mycket mer välsmakande. Man behöver alltså inte ens ta ur dom innan hängning (det är enklare efter) men däremot får man ju då flå dom istället för att plocka.
Ett gammalt inlägg men jag måste ändå få fråga: Varför kan man inte plocka om man ska hänga? Av hygienskäl? Jag låter mina ungtuppar (blandras) hänga ca 1 dygn i ca 15 grader och jag tycker att det är jättestor skillnad, framför all i hur mört köttet är men även i smak, jämfört med att frysa dem direkt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser