Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa sill i trätunna  (läst 16388 gånger)

beocai

  • Inlägg: 5
Köpa sill i trätunna
« skrivet: 10 dec-11 kl 20:47 »
Hej,

Jag äter ganska mycket sill och undrar om det är någon som känner till om man kan köpa en hel tunna för privat bruk. Det är både gott och nyttigt men det blir ganska dyrt att köpa en  300 gr. glasburk för 25 kr. på ICA. Den innehåller 5 - 6 hela filéer och det brukar gå åt på ett par tre dagar.

Mats

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #1 skrivet: 10 dec-11 kl 21:02 »
Du kan salta in sill själv(vilket jag förutsätter att du menar,? för det är väl inte surströmming du är ute efter?) men vad du ska med trätunnan till begriper jag inte. Plastspann som är livsmedelsgodkänd och lock på det. Sillen ska sen stå några veckor för att bli klar. Sen plockar du upp och vattnar ur eller hur du vill hantera den. Billigast är att köpa av nån som fiskar från fritidsbåt. Kolla med turerna som går ut från kusten, Limhamn, Landskrona osv, snacka med skepparen. Köp dina sillar och salta in. Googla för saltmängd mm.
Ju fetare -vintersill- ju bättre.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #2 skrivet: 10 dec-11 kl 22:19 »
Ett mellanting mellan att salta själv och köpa småburkar kan vara att gå till närmsta fiskhandlare och be att få köpa en hink med salt sill.  ;)

Kostar inte 25:- för 300g iaf.

Gillar också sill, färska sillfiléer kostar 29:-/kg i vår närmsta fiskaffär (Simrishamn).

Knaperstekta i smör med grönt potatismos, rödlök och lingon.  :P

anders50

  • Gäst
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #3 skrivet: 10 dec-11 kl 22:49 »
Sillfileér av olika slag finns hos fiskhandlarna och i fiskdisken i affären. De kan säkert fixa årsbehovet åt dig, fast det lär nog bli i en plasttunna!    Men det kostar ju inget att fråga om en trätunna.     ;)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #4 skrivet: 11 dec-11 kl 04:31 »
Det är stor skillnad på olika sorters sill. Så att salta in själv är inget alternativ eftersom man knappast kan få tag i de fetaste typerna av sill färska.

beocai

  • Inlägg: 5
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #5 skrivet: 13 dec-11 kl 00:05 »
Hej,

Tack för era svar. Ja, trätunna är nog lite nostalgiskt och något som man förr förvarade den saltade sillen i. Jag bor själv i Småland så det är tyvärr inte så lätt att få tag på någon fiskare i dessa trakter, men det lär ju finnas någon yrkesfiskare kvar i Vättern men han fångar nog inte sill  ;D

Huggorm

  • Gäst
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #6 skrivet: 13 dec-11 kl 00:51 »
I Norge kan man köpa inlagd sill i större burkar, typ flera liter, men jag vet inte om jag sett det i Sverige.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #7 skrivet: 18 dec-11 kl 14:55 »
I Norge kan man köpa inlagd sill i större burkar, typ flera liter, men jag vet inte om jag sett det i Sverige.

Fråga på Klädesholem seafood

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #8 skrivet: 18 dec-11 kl 15:14 »
Jag har stekt tonvis med sill, (Hyttsill) men det var på 70 och 80-talen. Då hade ICA i 200L gröna plasttunnor. Ibland fick jag veta det skulle va hyttsill i tid, så jag hann salta ur dom 24 timmar. Dess emellan fick jag veta vid 5 på morgonen att det skulle serveras vid Kl. 18. Då väntade jag på baksidan av ICA när handlaren kom kl. 8. De sillarna blev salta så de hoppade.  :-X

Rätt mysigt att servera i glashyttan, det kunde va ett par hundra pers. Vi hade enkla bord och bänkar. Nu har de riktiga stolar! Sillen tvättades ur och knölades fulla med hackad lök. Sen virades in i smörgåspapper, innan de halstrades i kylröret tillsammans med potatis, fläsk och isterband. Många gäster var inte så hemma i att brottas med smörgåspapper och ryggben.  ;D ;D
En var bra dragen en gång, för givetvis ska det va nubbe till. Han berömde sillen men när jag tittade efter så hade han lyckats få kniven rakt igenom papper och ryggben......... ;D ;D
Sillen är inte som då, fileer!  :o...... som inte är mycket tjockare än pappret. "Dä va böe bätter förr" men de flesta vill kanske ha det så. Fast nog är en del av äventyret borta?

Men det var då det. *isses va tiden går*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

anders50

  • Gäst
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #9 skrivet: 18 dec-11 kl 16:15 »
Hemköp här i samhället hade saltsill i plasthinkar i förra veckan. Säkert 4-5 liters.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #10 skrivet: 18 dec-11 kl 17:21 »
Sen virades in i smörgåspapper, innan de halstrades i kylröret tillsammans med potatis, fläsk och isterband. Många gäster var inte så hemma i att brottas med smörgåspapper och ryggben.  ;D ;D
Sk "kapp-rock-a-sill". Gott!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #11 skrivet: 18 dec-11 kl 17:31 »
Sk "kapp-rock-a-sill". Gott!
Känner igen det uttrycket men var kommer det ifrån?
 
Luffarna samlades på hyttorna och andra uppvärmda ställen. Sill var ju det simplaste sovelet och fanns överallt. De virade sillen i vått tidningspapper och la på glasugnen. När pappret började glöda var det klart!

Anders50. Kanske stod saltsill på pytsen men var det verkligen vad jag menar med sill? Här säger vi stor-sill och då är det bara huvudet som är borta. Fileér anses ju skinn-, kött & benfria och mest för stassongar. Vet en som sa: usch, stjärten är ju med  :P
« Senast ändrad: 18 dec-11 kl 17:37 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #12 skrivet: 18 dec-11 kl 21:58 »
Känner igen det uttrycket men var kommer det ifrån?
 
Luffarna samlades på hyttorna och andra uppvärmda ställen. Sill var ju det simplaste sovelet och fanns överallt. De virade sillen i vått tidningspapper och la på glasugnen. När pappret började glöda var det klart!

Anders50. Kanske stod saltsill på pytsen men var det verkligen vad jag menar med sill? Här säger vi stor-sill och då är det bara huvudet som är borta. Fileér anses ju skinn-, kött & benfria och mest för stassongar. Vet en som sa: usch, stjärten är ju med  :P
Ja, urtagen och hoelös men inte filead när du saltar in. Romen ska va kvar.
Kapprock är samma som kappa eller rock.. Sillen får rocken på sig -pappret- och tillagas i det. Resulatet blir då kapprockasill. Jämför kakelungnspantoffler, potatis tillagade på kakelonen -i Skåne namnet för sättugnen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #13 skrivet: 18 dec-11 kl 22:06 »
Min bästa ägodel är min vedspis!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #14 skrivet: 19 dec-11 kl 03:56 »
Urvattnade sillfiléer blir dyra även i storpack.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #15 skrivet: 19 dec-11 kl 11:16 »
Kan detta vara något? http://www.abbafoodservice.se/sortiment/sill/steksill_och_saltsill/


Nej de är fileade=skinn-, kött- & ben-fria. Redi stassongasill.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #16 skrivet: 19 dec-11 kl 19:10 »
Om man ska äta mycket sill bör man ha koll på var den kommer ifrån. Från vissa ställen i östersjön ska man inte äta mer än 5 portioner per år.  Gillar själv sill och tycker att det är skit att till och med fiskar ska vara giftiga. Hade det inte räckt med att all mat från affärn redan är det :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #17 skrivet: 19 dec-11 kl 21:43 »
I Östersjön (Döda Havet) finns ingen sill, alltså riktig sill, STORSILL. Strömming finns det fortfarande. Gott det också men...........nej det är något helt annat.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #18 skrivet: 19 dec-11 kl 21:49 »
I Östersjön (Döda Havet) finns ingen sill, alltså riktig sill, STORSILL. Strömming finns det fortfarande. Gott det också men...........nej det är något helt annat.

Trodde det hette sill på nått ställe och strömming på nått annat men att det var samma lika. Hur som haver...
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #19 skrivet: 19 dec-11 kl 21:57 »
Trodde det hette sill på nått ställe och strömming på nått annat men att det var samma lika. Hur som haver...

Ja det är sant, Sill i söder och strömming i norr, tror gränsen går någonstans vid gränsen Kalmar och Blekinge län.
Det vi pratar om itråden är sill av större format som fångas runt Island, Grönland och så ner mot Färöarna.............ungefär. Bevaras väl saltad och håller sig så väldigt länge.

Jag vet inte om det är samma art.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tobiashr

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Köpa sill i trätunna
« Svar #20 skrivet: 31 dec-17 kl 00:53 »
En enkel googling gav denna sida där man faktiskt kan köpa sill i tunna, även om det inte står trätunna...

http://www.kladesholmen.se/sortiment/restaurang-storkok/produkter/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bokohammare, xaelanar, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser