Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handpump bredvid borrad brunn  (läst 7574 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #20 skrivet: 02 feb-18 kl 22:12 »
Länge sedan jag skruvade med sådant, men jag har för mig att både rören och stängerna är 6m. Man skall inte tappa grejerna, det är så knöligt att få tag i dem, men det går. Säkra med extra snöre innan du skruvar isär. Det lönar sig att jobba sakta och metodiskt. Se också upp så du inte sparkar ned stenar i hålet, de kan hamna så illa att du inte får upp grejerna.

Två domkrafter fungerar fint för en titt. En ställning (trefot av tre reglar) och en spaklyft är snabbare när du skall ha upp grejerna. Eller ett par starka gubbar, eller någon kul maskin. Skulle gissa att det kan vara 3-4 sektioner och de väger nog 10 kilo styck, och så klumpen längst ned. Ett par svetstänger eller dylikt är smidigt för att säkra rören från att glida ned när du tar omtag och när sektion skall lossas.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #21 skrivet: 03 feb-18 kl 10:23 »
Studera gärna hur det får till när man borrar efter olja.
Där har man en klämma runt den biten som är ner i hålet medan man monterar/demonterar skarvarna.

Länderna kan vara upp till sex meter men det förekommer även kortare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #22 skrivet: 04 feb-18 kl 12:56 »
Tack för bra råd och tankar! Det kommer kanske fler frågor..
 Det var samma känsla när jag frågade gammalt papp-tak, från att känna att man inte kan eller vågar ge sig i kast med något till att ha en föraning om vad som väntar och en dos råg i ryggen. Suveränt forum!

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #23 skrivet: 04 feb-18 kl 19:05 »
Nu har jag pratat med en insatt som sa att nej, hålla på och mecka med den gamla pumpen skulle kosta lika mycket som att köpa en ny med allt, plus att renovera det gamla skulle kosta mer rent arbetsmässigt.
Så nu sneglar jag på en pump för 4000 kr med leverans till dörren. Istället för flera meter rör har de numera typ en meter och resten slang. Det låter ju rätt vettigt egentligen.. 

Postat med Alternativ.nu´s app



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #25 skrivet: 04 feb-18 kl 21:04 »
Är det en grävd brunn och det inte är så många meter ned till vattnet så är det bara bra. Är det en borrad brunn behöver du ersätta det där enmeters röret med ett par sexmeters. Men det är skönt att få dit nya grejer.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #26 skrivet: 04 feb-18 kl 21:20 »
Är det en grävd brunn och det inte är så många meter ned till vattnet så är det bara bra. Är det en borrad brunn behöver du ersätta det där enmeters röret med ett par sexmeters. Men det är skönt att få dit nya grejer.
Nej alltså röret är typ bara en meter, sen är resten slang i typ 7 meter eller så! Enligt den jag pratade med idag (och då gjorde det lättare att förstå det man läste om de nya pumparna på nätet). Annars är det nog svårt som sagt..

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #27 skrivet: 04 feb-18 kl 21:31 »
Det där en meters röret (och dragstången inuti) går att ersätta med längre rör och stång. Som pumpen ser ut när du får den så kan den bara hämta vatten 8 meter ner, och det går inte att ersätta slangen med en längre för det hjälper inte, pumpen suger ju genom den.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #28 skrivet: 04 feb-18 kl 22:24 »
Det där en meters röret (och dragstången inuti) går att ersätta med längre rör och stång. Som pumpen ser ut när du får den så kan den bara hämta vatten 8 meter ner, och det går inte att ersätta slangen med en längre för det hjälper inte, pumpen suger ju genom den.
Hm.. Men om vi säger att den gamla är typ 6 m rör, då tar den "bara" vatten ner till 6 m?
Om man köper en ny pump kan man alltså addera rör till önskat djup, men handlar det om att man kan öka med några meter rör/stång och resten slang eller fattar jag fel? Tyckte det lät utmärkt med slang annars!

Han jag pratade med sa dessutom att man får tömma brunnen ett par gånger (med tex dränkbar pump) för att få bra vatten igen, och innan man gjort det kanske jag inte vet hur vattennivån är "normalt", och innan dess kanske jag inte vet hur många meter ner jag behöver vara..
Fasen, det blir bara fler och fler frågor
Det här blir ju inte min huvudsakliga vattenkälla utan menat att vara kris-vatten vid tex strömavbrott (och så är det fint med pump)


Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #29 skrivet: 04 feb-18 kl 22:34 »
Är brunnen grävd så räcker som sagt säkert den där sugslangen på 7 meter (du kanske får kapa den så bottenventilen hamnar 2-3 dm över botten. En grävd brunn behöver rengöras ibland, och det är lagom att börja med det när man startar upp en gammal brunn. Som han sade, en dränkbar pump, och så försöka få bort gammalt slam.

Är brunnen borrad så lär du se hur många meter den gamla klumpen satt på.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Handpump bredvid borrad brunn
« Svar #30 skrivet: 04 feb-18 kl 22:38 »
Är brunnen grävd så räcker som sagt säkert den där sugslangen på 7 meter (du kanske får kapa den så bottenventilen hamnar 2-3 dm över botten. En grävd brunn behöver rengöras ibland, och det är lagom att börja med det när man startar upp en gammal brunn. Som han sade, en dränkbar pump, och så försöka få bort gammalt slam.

Är brunnen borrad så lär du se hur många meter den gamla klumpen satt på.
Nuuuu är jag med!! Tack för pedagogisk förklaring!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser