Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avloppsvatten  (läst 2298 gånger)

Sebbe Lindberg

  • Inlägg: 1
Avloppsvatten
« skrivet: 25 aug-18 kl 14:31 »
Hej!

Undrar vad ni gör med ert avloppsvatten när ni inte har något avlopp som det kan rinna ut i?

Har inget torp eller liknande ännu, men tanken är att jag inte ska ha ett avlopp, och då har jag lite problem att komma på en lösning vad jag ska göra av mitt smutsvatten.
Med smutsvatten menar jag då vatten som använts när jag tvättat mig eller tvättat tex kläder. Är sådant vatten som oftast inte är så bra för miljön (som har tvål, diskmedel, tvättmedel mm i sig.)
Vill inte hälla ut det i naturen..

Mvh.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Avloppsvatten
« Svar #1 skrivet: 25 aug-18 kl 15:11 »
Generellt kan man säga, vatten in -> avlopp ut.

Hur man hanterar avloppsvattnet varierar stort med allt från stenkistor (förr) till moderna reningsverk (nu).
Därimellan finns två-, trekammarbrunnar, olika våtzoner, våtmarksrening som efterpolering.

Allt beror på förutsättningarna på tomten.

Även med avduntning av vattnet, så blir det restprodukter kvar man behöver göra sig av med i någon form.

/Rikard

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Avloppsvatten
« Svar #2 skrivet: 25 aug-18 kl 15:17 »
Finns ju olika grader av hur miljödåligt tvål, disk och tvättmedel är, går ju att välja sånt som är bättre än andra. Och duschar man när man är svettig, efter träning hårt jobb så behöver man inte tvål då svetten redan har knuffat ut smutsen, då räcker det att skölja av sig bara.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Avloppsvatten
« Svar #3 skrivet: 25 aug-18 kl 15:35 »
Alltså, skall man vara noga så är det ju bäst att lagra vattnet så man kan släppa det på växterna under växtsäsong, och givetvis inte använda giftiga produkter. Men snålar man på vattnet och marken är bra så kan man gott hälla ut det året om.

När jag var liten och vi bodde utan vatten (och avlopp) i huset så bars det ut och hälldes i uppkanten av trädgårdslandet närmast huset. Jorden band näringsämnena och man såg aldrig något negativt spår av gödslingen annat än lite fettrester ibland där det hälldes. Skitholken tömdes i nytt hål varje gång grävt i en gräsmatta mellan några fruktträd. Den jorden grävdes bort förra sommaren och man kunde skönja lite mörka stråk i den magra jorden, om man tittade noga.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Avloppsvatten
« Svar #4 skrivet: 25 aug-18 kl 15:40 »
Det kan finnas krav från kommunen på hur det där ska skötas. Speciellt när fastigheten byter ägare. Jag skulle rekommendera att du kollar med kommunen, så att du inte får en obehaglig överraskning.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Avloppsvatten
« Svar #5 skrivet: 25 aug-18 kl 19:17 »
I det här fallet tänker ju trådstartaren inte ha något avlopp, och då finns inte heller några kommunala regler att förhålla sig till.
Det mesta av den typen av disk- och tvättvatten innebär ingen större miljöbelastning om man bara häller ut det på marken, det blir ju ändå mycket mindre mängder i ett hushåll som är beroende av att allt vatten ska bäras in och ut än om man har vattenledning.

Men ett tips är att skaffa tillräckliga kemi- och biologikunskaper (repetera t ex hela högstadiekursen i respektive ämnen) för att kunna avgöra i vilka fall slaskvattnet kanske inte är lämpligt att hälla ut direkt utan transport av en dunk med vattnet till ett ställe där det kan hällas ut i kommunalt avlopp innebär en mindre miljöbelastning.

Det beror ju inte bara på vilka slags rengöringsmedel man använder, utan även på vilken slags borttvättad smuts som finns i vattnet. Praktiskt taget alla handdiskmedel, allrengöringsmedel och tvättmedel som man rör sig med idag, kan man se som ganska harmlösa. Möjligen med undantag för sådana som är starkt färgade och parfymerade (för att dölja t ex dålig lukt pga undermåliga råvaror), eller sådana som innehåller mikroplaster (som t ex Biltemas handrengöring gjorde fram till någon gång i våras).

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Avloppsvatten
« Svar #6 skrivet: 27 aug-18 kl 19:32 »
Man kan ju försöka använda sig av mikroorganismer så långt man kan t ex för tvätt skur o dusch, perklorat är väl rätt snäll mot naturen o kan vehövas till disk o tvätt där effektiva mikroorganismer inte räcker till. Tips spana in mikrojord.se de har mycket bra saker :)

Postat med Alternativ.nu´s app


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Avloppsvatten
« Svar #7 skrivet: 27 aug-18 kl 22:36 »
 :D..Det där med kommunala reglers...Det är ju för att dom ska få in stålars...Bygger man ett utedass så är det bara att gräva ner fekalierna....Är man nojjig kan bygga ett dass i befintligt uthus...Då med tanke på kommunala spioner med flygplan...Som sagt fixar man ett utedass behöver man inte stå bredbent och skrika om det rätt ut... "Slipping lips can sinking ships" som brännarna säger  :D... Förr i tiden när man inte hade innetoa utan original potta...Ja då slängde man fekalierna rätt ut...Hade man ovanvåning slängde man grejset ut därifrån via öppet fönster så slapp man gå runt i huset med pottan...Ingen ovanvåning tja då gällde köksfönstret  :D... Fördelen då om man knyckte till rätt med handleden var spridningen...Fekalierna spreds ut på ett fint sätt så det inte blev koncentrerat på ett ställe...Nu under ökentorkan har jag själv tvättat och diskat med äkta grönsåpa och därmed utnyttjat disk och tvättvatten som blivit över till bevattning...No problemo vad jag sett...

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Avloppsvatten
« Svar #8 skrivet: 28 aug-18 kl 18:47 »
Nuförtiden är även egen latrin reglerat, de flesta kräver täta behållare för kompostering i 6-24mån.

De flesta kommuners hemsidor säger nåt i stil med:

"Du får kompostera latrin bara om du använder en sluten behållare med tät botten, så att ingen avrinning sker till marken. Det förhindrar också att djur kan komma åt innehållet. Komposten ska bestå av två behållare. När den ena behållaren har fyllts till ungefär tre fjärdedelar ska behållaren stå i minst sex månader utan någon ytterligare tillförsel av latrin. Detta för efterkompostering och avdödning av bakterier. Under tiden används den andra behållaren."

De flesta räcker med en vanlig anmälan till kommunen om egen latrinkompostering även om det inte finns någon vatten/avlopp i övrigt på fastigheten.

Detta löser dock inte problem med BDT avlopp, oavsett volym man har.


/Rikard

Nevermindthehaters

  • Inlägg: 3
  • Kaxig händig smart begåvad + lite till ;)
    • Västergötland
SV: Avloppsvatten
« Svar #9 skrivet: 29 aug-18 kl 07:22 »
Hej! Enligt reglerna (Länstyret i V Götaland t ex) finns inget krav på avlopp om man inte har rinnande vatten inne. Alltså kan man hälla ut BDT-vatten i sin trädgård, speciellt om man bor utanför planlagt område. Själv har jag hittat en lösning, för efter 4 år boende heltid i mitt torp ville jag till slut ha vatten inne (leds från regnvattenuppsamlare 750 liter) och hittade då detta https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/bdt-och-gravattensystem-utan-wckl/gravattenfilter/biolan-gravattenfilter-light.html
Miljövänligt, eftersom filtren i boxen är mossa som töms 3 ggr per år. Och mossan lägger man som gödning.
Fram tills dess har jag låtit BDT-vattnet samlas upp i ett större plasthandfat under diskbänken som jag sen hällt ut i trädgården. Eftersom jag bor permanent blev längtan efter en smidigare lösning för stor. Men lycka till!
Kramar min inre buse varje dag.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Avloppsvatten
« Svar #10 skrivet: 20 okt-18 kl 10:43 »
Hej! Enligt reglerna (Länstyret i V Götaland t ex) finns inget krav på avlopp om man inte har rinnande vatten inne. Alltså kan man hälla ut BDT-vatten i sin trädgård, speciellt om man bor utanför planlagt område. Själv har jag hittat en lösning, för efter 4 år boende heltid i mitt torp ville jag till slut ha vatten inne (leds från regnvattenuppsamlare 750 liter) och...
Med rinnande vatten menas alltså oavsett vart vattnet kommer ifrån? Kommun, brun eller som i ditt fall en tank.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Avloppsvatten
« Svar #11 skrivet: 20 okt-18 kl 20:50 »
Med rinnande vatten menas alltså oavsett vart vattnet kommer ifrån? Kommun, brun eller som i ditt fall en tank.

Detaljerna i definitionerna kan varje kommun bestämma själv om. Så man får nog läsa på sitt eget miljökontors hemsida för att se vad som gäller och om det möjligen kan vara lockande att läsa regelverket "som fan läser bibeln".

Men rent allmänt brukar man med rinnande vatten mena att man har någon form av fast installerat system med vattenledningar så man kan få ut vatten ur kranar vid diskho, tvättställ mm, och inte behöver ösa upp med skopa ur hink. Sen spelar det ingen roll varifrån vattnet kommer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser