Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurfett som brännmaterial?  (läst 2762 gånger)

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
Djurfett som brännmaterial?
« skrivet: 14 dec-19 kl 10:57 »
Hej, Jag har en konstig fråga: Jag brukar lägga använda hushållspapper när jag tänder eld i spisen och nu i morse la jag en hushållspappersbit som jag torkade av fettet från ugnsformen (egentligen är en kopparstekpanna) som jag bakade lamm igår kväll, det var mycket fett som det brukar vara på lamm. Jag märkte att elden som avgav från just den pappersbiten var bättre menar varade längre och var tjockare. Frågorna är: Ger djurfett nån märkbart effekt eller var det bara en synvilla? Om det ger en effekt hur bra eller dåligt det för spisen och skorstenen i längden att använda det som tändmaterial?         

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-19 kl 11:34 »
Oj hushåll är kanske fel forum kategori, flytta gärna till uppvärmning i så fall!

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #2 skrivet: 14 dec-19 kl 12:43 »
"Vasa!"
Det brinner braaa på detta sätt! Måtte Du bara inte bli upptäckt av någon så kallad "miljökämpe" ;  dessa varelser är vettskrämda för detta! Du har det dessutom bara som tändmaterial!
Hälsning!
G S
 
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #3 skrivet: 14 dec-19 kl 13:29 »
Man har genom tiderna använt djurfett till att driva tex facklor och till att tända med.
Det funkar förhållandevis bra, men brinner väldigt ofta med en sotande låga.
Att det sotar tyder på ofullständig förbränning och kan innebära om man använder väldigt stora mängder att man bygger upp extrafett sot i skorstenen vilket kan innebära en sotbrand.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #4 skrivet: 14 dec-19 kl 16:01 »
Förbränningsmässigt är det ingen större skillnad att elda djurfett mot att elda vegetabiliska oljor/fetter som t ex rapsolja, eller för den delen mineraloljor som t ex lysfotogen eller diesel.

Flottiga pizzakartonger är utmärkta som tändmaterial, jag brukar dock spara dem till tillfällen då man kan befara att det blir svårt att tända i kaminen, t ex vid mycket fuktigt väder då även veden i vedboden har dragit åt sig fukt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #5 skrivet: 14 dec-19 kl 21:23 »
Ja det är helt vanligt här i österbotten, hörde systersonen hade kört hem ett lass med rävfett till föräldrarnas hus. Min farsa brukade också få en massa fett som han använde för att elda i pannan med.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #6 skrivet: 15 dec-19 kl 08:44 »
Tack så mycket för alla som tog tid för att svara, det var mycket härliga information. Ha en trevlig dag!

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #7 skrivet: 15 dec-19 kl 14:31 »
Var inte även fyrar vid havet ofta drivna av djurfett också? Valfett då.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #8 skrivet: 15 dec-19 kl 17:25 »
Eftersom fett på trasa eller papper kan självantända, så hamnar det alltid i spisen hos oss.
kretslopp

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #9 skrivet: 15 dec-19 kl 21:00 »
"kretslopp!"
Visst var det väl såååå? Olja/trassel ansågs "livsfarligt", och ställde till brand på  verkstäder ibland!
G  S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #10 skrivet: 15 dec-19 kl 21:09 »
"kretslopp!"
Visst var det väl såååå? Olja/trassel ansågs "livsfarligt", och ställde till brand på  verkstäder ibland!
G  S

Grejen är rätt hanterat så är det inte det minsta farligt.
Låter man det ligga i en hög, framförallt om det är en oxiderande olja så bildas det värme och självantändning är en möjlighet.
Använder man tex en trasa att torka med så hänger man den över något så det kommer åt luft vilket innebär att luften kyler tillräckligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #11 skrivet: 16 dec-19 kl 00:07 »
"kretslopp!"
Visst var det väl såååå? Olja/trassel ansågs "livsfarligt", och ställde till brand på  verkstäder ibland!
G  S

Det är, som Skogsvilde nämner, bara s k oxiderande (torkande eller härdande) oljor som har tendens att självantända. Dvs linolja och andra vegetabiliska oljor som hårdnar under inverkan av luftens syre. Djurfetter samt de vegetabiliska oljor som inte hårdnar i luft (rapsolja, majsolja, ricinolja m fl) är ofarliga på den punkten. 

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #12 skrivet: 16 dec-19 kl 04:49 »
” Skogsvilde” &  ”torbjorn!”
Klargörande; jag har varit litet osäker beträffande det! NU vet jag/vi!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #13 skrivet: 23 apr-20 kl 16:02 »
Angående pizzakartonger så ska man vara medveten om att de oftast är behandlade med PFAS som är ett miljögift.
Anledningen är att de ska hindra flott från pizzan att rinna igenom kartongen och förstöra saker.

PFAS är samma grupp av ämnen som används i släckskum av räddningstjänsterna, om petroleumbaserade ämnen brinner - t.ex. bensinmackar, bilar, plastindustrier m.m.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #14 skrivet: 23 apr-20 kl 22:10 »
Angående pizzakartonger så ska man vara medveten om att de oftast är behandlade med PFAS som är ett miljögift.
Anledningen är att de ska hindra flott från pizzan att rinna igenom kartongen och förstöra saker.

PFAS är samma grupp av ämnen som används i släckskum av räddningstjänsterna, om petroleumbaserade ämnen brinner - t.ex. bensinmackar, bilar, plastindustrier m.m.

Någon källa till detta?
Gäller det även idag, eller var det före 2006 då RoHS-direktivet infördes?
Är det relevant för Sverige eller är det framför allt i USA som PFAS förekommer?  Jag tycker inte att de pizzakartonger jag råkar på här, är mer fett-täta än vilken annan papp som helst.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Djurfett som brännmaterial?
« Svar #15 skrivet: 24 apr-20 kl 20:52 »
Valfångsten och jakten på andra havslevande däggdjur pågick främst för att komma åt fettet. Det användes som bränsle ex i oljelampor och var en extremt eftertraktad råvara innan man började utvinna mineraloljor i större utsträckning. Visst tog man vara på annat också, barderna blev korsetter och på valrossarna tog man betarna för elfenbenet, men det var fettet som var huvudmålet med jakten. Så visst brinner animaliska fetter :)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser