Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för hundhåll i Sverige  (läst 12775 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
Regler för hundhåll i Sverige
« skrivet: 29 apr-09 kl 12:59 »
Hej!
Jag får eventuellt möjligheten att ta över en alldeles fantastiskt go grönlandshund dam snart..

Nu funderar jag på vad det är för regler för hundhåll i sverige?

Hon har hela sitt liv "stått på kätting" dvs haft ett litet hus och varit inkopplad till en kätting ca 2-3 meter lång. (När hon inte varit på tur då hon antingen varit i selen eller kopplad till kätting men utan hus) Nu bor hon hos mig, utanför stugan och har fått en lite längre kätting ca 4-5 meter.

Är hundhåll på kätting accepterat i sverige? Jag har ingen fast bostad och sådeles ingen möjlihet att bygga en hundgård som håller denna dam storlek xxl på plats. Men en plats för kätting skulle jag kunna ordna.

Från min synpunkt är det bättre för hunden att stå på kätting eftersom man då "gosar" med den varge gång man går förbi, vilket inte blir fallet när de står i bur. Risken att hon rymmer är också mindre..

Självklart tar jag med henne på tur dagligen..  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #1 skrivet: 29 apr-09 kl 13:19 »
 "löplina" är inte tillåten.
Se:
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

sid 8 §11 gäller löplina och uppbindningar
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #2 skrivet: 30 apr-09 kl 07:39 »
Precis som pallendansk skriver, så ändrades reglerna för "löplina" förra året. Det är en åtgärd som vidtagits utan att begripa sig på hundar. >:( De får max sitta där 2 timmar/dygn!!!!
Vi har boskapsvaktare och att sätta dem i "bur" gör dem psykiskt störda, medan de utan problem accepterar löplina. Nu går ju mina lösa, men nödåtgärder kan ju behövas vid t,ex, löp osv.
En löplina gör att hunden känner större frihet + att det är lättare att placera den på ett ställe hunden trivs med.
Just polarhundar är ju också vana vid löplinor och torde ju inte må däligt av det.

Till saken hör att man får ha dem instängda i trång lägenhet mer än två timmar i sträck ::) Hur naturligt är det för en hund?

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #3 skrivet: 30 apr-09 kl 12:26 »
Precis som pallendansk skriver, så ändrades reglerna för "löplina" förra året. Det är en åtgärd som vidtagits utan att begripa sig på hundar. >:( De får max sitta där 2 timmar/dygn!!!!
Vi har boskapsvaktare och att sätta dem i "bur" gör dem psykiskt störda, medan de utan problem accepterar löplina. Nu går ju mina lösa, men nödåtgärder kan ju behövas vid t,ex, löp osv.
En löplina gör att hunden känner större frihet + att det är lättare att placera den på ett ställe hunden trivs med.
Just polarhundar är ju också vana vid löplinor och torde ju inte må däligt av det.

Till saken hör att man får ha dem instängda i trång lägenhet mer än två timmar i sträck ::) Hur naturligt är det för en hund?
Även burförvaring är starkt begränsad:
Burförvaring

Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid dessa specifika tillfällen:

vid utställningar, tävling och prov samt vid träning inför tävling,
i samband med jakt och
i samband med transport.

Information om villkoren kring dessa undantag hittar du i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2008:5) om hållande av hund och katt (se länk till höger).
Se länk i tidigare inlägg
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #4 skrivet: 30 apr-09 kl 12:52 »
Jag kan tänka mig att Birgit med "bur" avser de små boxar och rastgårdar som är tillåtna att ha hundar i, trots att de ur hundens synvinkel är mycket sämre än löplina.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #5 skrivet: 30 apr-09 kl 13:46 »
Ur de flesta hundars synvinkel brukar vistelse i hundgård vara bättre än på kätting eller löplina. Jag har dock ingen erfarenhet av Herdehundar. Men andra hundar brukar i allmänhet trivas bättre om de får vara lösa i hundgård med en bra koja och en utkiksplats.      Mina egna hundar trivs bäst i soffan;)          Mvh Charlotte   
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #6 skrivet: 30 apr-09 kl 13:52 »
Ja, Ulric, den typ de flesta har sina hundar i.

Ja, Charlotte, det har med hundarnas karaktär att göra. De hatar att vara instängda, där de gör allt för att ta sig ut.

Löplina placerad på ett ställe hunden trivs på upplevs mycket friare.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #7 skrivet: 30 apr-09 kl 13:54 »
pallendansk, med "bur" menar jag rastgård av standardformat. Men även större rastgårdar upplevs stressande av vår typ av hund.

Existens?

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #8 skrivet: 30 apr-09 kl 14:02 »
Så som den hunden har det nu är ju rent djurplågeri och skulle närmast anmälas. Att ta hand om den och sen sätta den i en ny kedja, dock ett par meter längre, är enligt mig inget annat än fortsatt djurplågeri och heller inte tillåtet på nåt vis. Lär hunden att hålla sig hemma istället. Är man själv hemma ska det ju inte finnas nån anledning att ha den bunden. Och när man åker bort får man väl ha den en stund i en hundgård. Alternativt hägnar man in sin trädgård.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #9 skrivet: 30 apr-09 kl 14:50 »
Lär hunden att vara hemma? Nu får du gärna lägga upp en tråd om hur man gör!!! Otroligt intressant!

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #10 skrivet: 30 apr-09 kl 15:10 »
Existens?: Hunden är på Svalbard, där är förmodligen både lagar OCH förhållanden inte som i Sverige.       För övrigt finns det ingen hund som trivs i hundgård om den inte är van. Jag tror mina skulle bli sura om jag stängde in dom eftersom dom alltid är inomhus när jag är borta. Men jag tycker lagändringen är bra, det finns ingen mer deprimerande syn än en bandhund. Reglerna runt att hålla hund i hundgård har ju också skärpts.        Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #11 skrivet: 30 apr-09 kl 15:22 »
Ja, det vill vi höra om!
Våra hundar går ju ingenstans om de inte löper :-[, men polarhundarna + vissa jakthundar lär ju vara lite knepigare?

Existens, jag har just plockat hem en hund som höll på att käka upp sig själv i hundgården av ren stress. Jag har ganska lång erfarenhet av olika hundar o hundhållning med olika syften. Man kan inte dra alla hundar över en kam.
Djurplågeri????? Vad är då medelsvenssons hundhållning? Ett par promenader per dag, för mycket mat (ofta) dåligt ledarskap (kolla bara alla som släpas omkring av sina hundar på promenad). Alla problem med hundar som föranleder vet. besök och medicinering. Är det bra hundhållning?
Hägna in trädgården? Men om hunden inte ska vara där då? Dessutom kan mina hundar både hoppa- och klättra högt om det är behövligt, så viltstängsel runt huset? Eller kanske runt mina marker?
En liten anmälare ::) ::) ::) hoppas du känner dig nöjd med den kommentaren! Så polarhundar får inte sitta fast? Men får de dra då? Det är väl höjden av djurplågeri? Eller mina hundar som bor hus fåren och inte i min säng?
Hur ser bra hundhållning ut för dig? Förklara det innan du dömer andra!
Min uppfattning är att hundar ska vara lösa, men de mår absolut inte sämre av löplina än hundgård. Dessutom är fördelen med löplinor att de kan flyttas runt till lämpliga ställen, vilket en hundgård inte låter sig göras utan vidare.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #12 skrivet: 30 apr-09 kl 15:25 »
Charlotte, det är en väldig skillnad på en bandhund och en som sitter i en löplina enligt reglerna för dem. Det ger en helt annan frihet att springa runt och röra sig.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #13 skrivet: 30 apr-09 kl 15:35 »
Klokt skrivet Birgit.
Så är den krassa verkligheten.
Det finns både bra och dåliga hundhållare.
Som med allt annat.
Det är väl alltid svårt att ha hund då man jobbar heltid.
Hundar har fått stå i hundgårdar alldeles för länge,
eller lämnats hemma i lägenhet eller villa.
Det är som om vissa glömmer att de har ett arbete, då de köper valp.
Blocket är nedlusat av "billiga" valpar.
Kommer alla dessa att få det bra?
Att ha polarhundar på lina kanske inte är så dumt,
men var drar vi gränsen .
Hedemorahöns

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #14 skrivet: 30 apr-09 kl 15:35 »
Jag vet hur reglerna var för löplina. Men Jag  tycker ändå inte det är ett liv för en hund att sitta i en sån. Jag tycker för övrigt inte att det är ett liv för en hund att sitta ensam i en hundgård större delen av tiden heller, hunden är ett flockdjur och ska få vara med flocken.                Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens?

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #15 skrivet: 30 apr-09 kl 17:22 »
Ja, det vill vi höra om!
Våra hundar går ju ingenstans om de inte löper :-[, men polarhundarna + vissa jakthundar lär ju vara lite knepigare?

Existens, jag har just plockat hem en hund som höll på att käka upp sig själv i hundgården av ren stress. Jag har ganska lång erfarenhet av olika hundar o hundhållning med olika syften. Man kan inte dra alla hundar över en kam.
Djurplågeri????? Vad är då medelsvenssons hundhållning? Ett par promenader per dag, för mycket mat (ofta) dåligt ledarskap (kolla bara alla som släpas omkring av sina hundar på promenad). Alla problem med hundar som föranleder vet. besök och medicinering. Är det bra hundhållning?
Hägna in trädgården? Men om hunden inte ska vara där då? Dessutom kan mina hundar både hoppa- och klättra högt om det är behövligt, så viltstängsel runt huset? Eller kanske runt mina marker?
En liten anmälare ::) ::) ::) hoppas du känner dig nöjd med den kommentaren! Så polarhundar får inte sitta fast? Men får de dra då? Det är väl höjden av djurplågeri? Eller mina hundar som bor hus fåren och inte i min säng?
Hur ser bra hundhållning ut för dig? Förklara det innan du dömer andra!
Min uppfattning är att hundar ska vara lösa, men de mår absolut inte sämre av löplina än hundgård. Dessutom är fördelen med löplinor att de kan flyttas runt till lämpliga ställen, vilket en hundgård inte låter sig göras utan vidare.
Tycker man inte att det är djurplågeri att ha en hund i 2-3 meter kätting. Då har jag inget mer att tillföra i denna diskussion, för då inser jag att det är meningslöst att ens argumentera.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #16 skrivet: 30 apr-09 kl 19:43 »
Att ha en "hund i kätting" på ett par meter, eller i löplina är väl en viss skillnad oavsett vad lagen säger? Jag tycker inte att en hund ska sitta fast på ett ställe under dagarna, men jag tycker att detta användande av skällsordet "djurplågare" nyttjas alldeles för ofta på det här forumet!
Skärp till er! Jag har oxå blivit kallad djurplågare här och det av folk som endast tolkar det man skriver och som inte känner mig alls och vare sig träffat mig eller mina djur.
Om någon ställer en fråga kan man väl bara svara på den? Skriva att man tycker det är rätt eller fel, utan att hoppa på personen ifråga på det viset?
Jag tycker många på Alternativ brister grovt ifråga om uppfostran och vanligt hyfs å folkvett!
Det gäller samtliga forum. >:(
Jag stod bara inte ut att läsa det en gång till... :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #17 skrivet: 30 apr-09 kl 19:47 »
Att ha en "hund i kätting" på ett par meter, eller i löplina är väl en viss skillnad oavsett vad lagen säger? Jag tycker inte att en hund ska sitta fast på ett ställe under dagarna, men jag tycker att detta användande av skällsordet "djurplågare" nyttjas alldeles för ofta på det här forumet!
Skärp till er! Jag har oxå blivit kallad djurplågare här och det av folk som endast tolkar det man skriver och som inte känner mig alls och vare sig träffat mig eller mina djur.
Om någon ställer en fråga kan man väl bara svara på den? Skriva att man tycker det är rätt eller fel, utan att hoppa på personen ifråga på det viset?
Jag tycker många på Alternativ brister grovt ifråga om uppfostran och vanligt hyfs å folkvett!
Det gäller samtliga forum. >:(
Jag stod bara inte ut att läsa det en gång till... :P
Så bra sagt!
Håller helt med.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #18 skrivet: 04 maj-09 kl 12:11 »
Oj oj . Jo jag anade ju att jag skulle få lite "Käft" när jag frågade om hund på kätting..

Om jag inte kände hundarna och hundhållarna skulle jag kanske också vara skeptisk..

Men de få gånger Inuk får vara lös, hoppar hon runt, kollar läget och sen går hon tillbaka till sin plats. (Eller springer efter mig) När vi varit på tur är det raka vägen hem till hundhuset som gäller. Har aldrig haft några protester från henne när kättingen ska på.  :D

Enda gången hon "klagar" är när grannhundarna ska på slädtur, eller om ett hundspann kör förbi, då vill hon ju vara med! Men det hade inte varit någon skillnad om hon stått i bur / hundgård.

Existens: Att ha en grönlandshund på upp till 40-50 kg lös på tomten är ingen bra ide. Inoqs sätt att visa att hon vill kela är att yla/"morra" vifta på svansen och springa fram till folk.  ;D Hon är väldigt folkkär, men alla människor är inte lika glada för att ha 40 / 50 kg hund påväg rakt imot sig..

Här uppe skulle hon dessutom bli skjuten om hon valde att ta sig en tur utanför tomten.  :-\ :'(

Grönlandshundar är för övrigt kända för att "stänga av öronen" om jaktinstinkten blir väckt, renen, eller vad det nu kan vara är helt enkelt viktigare än matte, oavsett hur välupfostrad hunden är.

På tal om hundar, bundna etc. Jag hade med mig Inoq på fältarbete nu i helgen. När vi var och lastade hundburen på scotersläden uppe i hundgården stod scott (en gigantisk grönlandshund / malamut korsning som väger ca 70 kg) och hoppade ylade och gjorde allt för att säga JAG VILL JAG VILL!!! Efteråt berättade jag för de som jobbar med honom, och dom sa, jo han älskar att hoppa in i burar oavsett om han ska åka skoter eller flyg, för då vet han att han ska på tur...  ;D ;D Ibland får han dock inte riktigt plats...

Inoq hoppade också snällt in i buren. Och fattade nog inte alls vad matte ojjade sig över...
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Existens?

  • Gäst
SV: Regler för hundhåll i Sverige
« Svar #19 skrivet: 04 maj-09 kl 12:35 »
Men jag tycker många missar poängen med det jag skrev, kanske uttryckte jag mig otydligt, vad vet jag. Att inte ha hunden bunden ute, har för mig inget att göra med själva bundenheten, och jag ser därför inte relevansen i att jämföra med att ha den framför släde eller i koppel.
Det handlar om isoleringen, ett av de strängaste straff en hundflock utdelar är ju att stänga en medlem ute från gemenskapen.  Och det är det jag anser att man gör när man binder den ute för sig själv. Hunden kan omöjligt förstå varför den inte får vara med sin flock, och har man bara en hund så är ju flocken den som har hunden.  Jag vill att mina hundar ska se upp till mig som en ledare, och därför isolerar jag dom inte ute. Jag har 9 hundar, och samtliga håller sig på gården här, i närheten av där jag är. Det är det första och strängaste kravet jag har på dom, vi är konsekventa, går aldrig bort med hundar utan att sätta på koppel, ska vi gå över vägen här så går jag först och dom kommer när dom har tillåtelse. Grannar är tillsagda att jaga hem eventuella valpar som naturligtvis gärna vill utforska omgivningen. Den bästa kan jag utan att tveka lämna lös här på gården och åka iväg och handla eller så, hon sitter kvar när man kommer. De andra får vara i en inhägnad trädgård när jag åker hemifrån. Och ja, det läggs mycket pengar på stängsel och sånt, men för mig är det en självklarhet, har jag skaffat hund så får jag betala vad det kostar, det ska inte hunden göra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 3 användare (1 dolda)
Naturliv, ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser