Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktande gårdshund  (läst 69401 gånger)

pålle

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #140 skrivet: 05 dec-11 kl 20:24 »
Finns ju lite raser med liknande genetik där men så beror det ju hur stora skvättar det är av varje och hur det slår igenom. Känns som en trisslott men skulle mycket väl kunna bli en bra hund.
Om den presenteras för fåren i tid (i morgon förmiddag eller så) behöver det inte bli några problem. Visst kommer det att ta tid och krävas rätt ledning, men jag tror inte man kan säga något kategoriskt. Det är lika viktigt att den känner sig trygg med fåren, tryggare än utan dom.
Kanske cebaztian skulle sova med både får och valp som huvudkudde några veckor? ;D
Du glömde ju Lajkan  den har  ju knappast någon vall egenskaper .

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #141 skrivet: 05 dec-11 kl 20:41 »
Du glömde ju Lajkan  den har  ju knappast någon vall egenskaper .
Nej men är det en liten skvätt laika så MÅSTE det inte slå igenom.
Å så finns det dom som "vallar" älg med schäfer. Menar bara, det MÅSTE inte bli katastrof. Det mesta beror nog på cebastian.

Den här schäfern är präglad på mej, labradorkorsningen å höns!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #142 skrivet: 05 dec-11 kl 20:59 »
Finns ju lite raser med liknande genetik där men så beror det ju hur stora skvättar det är av varje och hur det slår igenom. Känns som en trisslott men skulle mycket väl kunna bli en bra hund.
Om den presenteras för fåren i tid (i morgon förmiddag eller så) behöver det inte bli några problem. Visst kommer det att ta tid och krävas rätt ledning, men jag tror inte man kan säga något kategoriskt. Det är lika viktigt att den känner sig trygg med fåren, tryggare än utan dom.
Kanske cebaztian skulle sova med både får och valp som huvudkudde några veckor? ;D
Låter kanske för dig som ett skämt.
Låter för mig som en trevlig kväll att övernatta i närheten av fårstallet och lära känna djuren och samtidigt leva lite närmre naturen.
Samtidigt får hunden känna min relation till fåren, att "de tillhör".
Men än har jag inga får - letar livdjur just nu.

Jag tänkte skaffa en renrasig först, men jag fattade tycke för denna hundens "öde" - född i skogen med massa spännande äventyr och raser i sig. "Bra hund och bra hund" - bra är om han får leva ut sin fulla potential, vad den nu må vara. Utveckla färdigheter och ha lite kul längs vägen (ungefär min livsambition) och knulla, jaga något då och då och äta lite gott käk, skulle nog min hund lägga till om jag känner honom rätt.

Men för att hålla oss On topic = om det är vaktande man vill ha - hur får man en hund att inte vifta svansen av sig för varje besökare.
Jag försöker visa honom att jag är lite skeptisk till besökare, låter dem stanna en bit i från för att skärskådas innan jag säger varsegod att gå fam och hälsa.
I framtiden ska jag hälsa (ta fysisk kontakt) med varje besökare innan han får gå fram. Det kan nog ta lite tid, men säkert värt besväret. Vi ska ju leva ihop ganska länge.

Just nu känns det som:
5% vall, 10% vakt, 17% jakt, 30% latmask, resten lek och ät och gräva efter inbillade sorkar. :-)

Vad har Laika för rasegenskaper?

Sebastian

Jag berättar hur han reagerar på får när det inträffat.

 

pålle

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #143 skrivet: 05 dec-11 kl 21:12 »
Nej men är det en liten skvätt laika så MÅSTE det inte slå igenom.
Å så finns det dom som "vallar" älg med schäfer. Menar bara, det MÅSTE inte bli katastrof. Det mesta beror nog på cebastian.

Den här schäfern är präglad på mej, labradorkorsningen å höns!
Jo naturligt vis men det bli nog svårt ändå skulle ja tro  kar skälv haft en korsning mellan schäfer bs och collie labbe som var skydds tränad den valla hästar jättebra men får var den däri mot lite för hår  för för övrigt gjorde den sin tjänst väl blad fä och folk :) där till var den en värdigt bra sök hund .


TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #145 skrivet: 05 dec-11 kl 21:27 »
Citera
Men för att hålla oss On topic = om det är vaktande man vill ha - hur får man en hund att inte vifta svansen av sig för varje besökare.
Jag försöker visa honom att jag är lite skeptisk till besökare, låter dem stanna en bit i från för att skärskådas innan jag säger varsegod att gå fam och hälsa.
I framtiden ska jag hälsa (ta fysisk kontakt) med varje besökare innan han får gå fram. Det kan nog ta lite tid, men säkert värt besväret. Vi ska ju leva ihop ganska länge.

Det kommer att ta sin tid, just nu vill han bara samla kompisar. när han blir 1,5-2 år kan du börja förvänta dig något och se varåt det bär. Kanske du måste visa din skepsis mot besökare mycket tydligare.
Var dock försiktig, många hundar t.ex. dalmatiner, börjar inte vakta skarpt förrän 4-5-års-åldern. Vissa schäfer-liknande blir gamla och griniga vid 7.
Om din då redan är vass kan det bli knepigt!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #146 skrivet: 05 dec-11 kl 21:32 »
Jo naturligt vis men det bli nog svårt ändå skulle ja tro  kar skälv haft en korsning mellan schäfer bs och collie labbe som var skydds tränad den valla hästar jättebra men får var den däri mot lite för hår  för för övrigt gjorde den sin tjänst väl blad fä och folk :) där till var den en värdigt bra sök hund .

Jag har inte sagt att det är ett lätt projekt cebaztian gett sig på. Tvärt om men det KAN ju gå bra!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #147 skrivet: 05 dec-11 kl 21:33 »
Jag har inte sagt att det är ett lätt projekt cebaztian gett sig på. Tvärt om men det KAN ju gå bra!
Vist möjligheten finns .

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #148 skrivet: 05 dec-11 kl 22:36 »
Håller med föregående om att du inte kan förvänta dig att en icke könsmogen hund vaktar något alls. Naturligt beteende för så unga hundar är att fjäska som fan, visa att de är underlägsna och lekabusasovaätanosaupptäcka.
Mellan 1-3 års ålder blir en hund "färdig" för vaktuppdrag. Innan dess är det du som ska vakta.
Belöna om han säger till när folk kommer.
Har du lärt honom att sitta och sitta kvar är det en bra början till att få honom vänta på din tillåtelse innan han hälsar. Då blir hälsningen i sig en belöning, och det räcker gott med det.

Vettigt hundfolk hälsar aldrig någonsin på hunden före ägaren.
Lär alla dina gäster att fullkomligt ignorera hunden tills de hälsat på dig (eller vilken människa det nu vara som de ska besöka).

En frisk sund hund gör skillnad på folk och folk. Och på djur och djur.

Vet en hund som aldrig skällde på hemtjänstpersonalen, kärringens vänner, anhöriga och andra "välkomna" besökare, men vaktade som fan och blev ett riktigt rabiesmonster när okänt folk vågade sig upp på framfartsvägen, bara för att sekunden senare fjäska och gosa med besökare om kärringen visat att de var välkomna. Grannens lösspringande jakthund blev vänligt bemött, sen hemkörd, men andra hundar, katter, rävar, rovfåglar, lodjur blev bestämt avvisade. Kärringens katter var hundens katter, och man hittade dem ofta sovandes i en hög på trappen allihop. Detta är givetvis en "drömhund" och det är få förunnat att ha sådan tur, men tittar man bland de klassiska gårdshunds och boskapsvaktande raserna är sannolikheten större för att man lyckas.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #149 skrivet: 06 dec-11 kl 01:10 »
Jag har tex två helt olika Leonbergers här nu , hanen är dumsnäll o helt värdelös på vakt eller vallning . Tiken dock är skarp och vallar oxå.
Men dom kommer ifrån olika linjer fast dom är av samma ras.
Tikens mormor var den optimala hunden , släppte in alla hon såg att familjen var positiva på o blev älskad av alla .Var ofta barnvakt till små barn då hon vallade tillbaka dom om dom tultade iväg .
Men fy fan om nån kom i närheten o inte hade rätt attityd , en man fick ett hugg rakt igenom handen bara för att han lufte handen mot hennes son tex , hyresvärden högg hon i magen när han gick in i huset utan att knacka o be om lov.
Helt tyst kom hon som ett krypande lejon oxå om nån kom som inte hade där att göra.
Skällde bara om det kom bilar eller folk som uppförde sej som besökare .

Såå inteligent , hittar nog aldrig en sån hund igen , hon väckte tom mej på natten om nåt av barnen höll på att bli sjuk .
Hon gick vakt på natten o kollade allas andedräkt när vi sov.
Några timmar var natt skulle hon sova ute .
Men hon var aldrig ensammen , vi har alltid haft flera hundar dvs en flock .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #150 skrivet: 06 dec-11 kl 06:20 »
Mycket intressanta kommentarer (och länk).
Intressant att höra om era hundar.

Som jag ser det så beror det naturligtvis på mig, men min inställning är att se vart min hund vill "dra".
Spåra gillar han och tycks mig kunna bli bra på.
Gräva gillar han (men hittar inget)
Skällandet/vaktandet kommer nog mogna/balanseras med tiden.
Utseendemässigt ser jag nu att han ser ut som bara Laika och Schäfer, och i hans beteende (tidigt att säga jag vet) är nog mest jakt o dyl.

Han skällde till en gång (han gör bara en gång) i morse vid 5.30.
Jag är vaken och ute med honom inom 30 sekunder.
Vill visa att vi tar hand om ev problem tillsammans.
Vi går ut i mörkret och spejar tillsammans.
Jag gruffar lite åt det håll han tittar.
Han gruffar (sådanan där kvävda skall).
(hoppas att han ska kunna ge skall på kommando i framtiden: jag väljer nog ordet: VOFF.

Vi ser inga faror. (han kanske hörde någon ekorre)
Går och pinkar tillsammans (undrar hur han tänker, om han tror jag pinkar revir).

Någon i en tråd menar att när jag går ut och skäller med valpen, så tror/känner han att han bestämmer när vi ska skälla, att han styr mig, och får för mycket ansvar.
Och jag svarar: det är väl bra att han får känna sig lite viktig, och veta att han kan kalla på mig vid behov.

Sebastian

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #151 skrivet: 06 dec-11 kl 08:23 »
Den Östsibiriska Laikan är en ställande hund som har starkt rovdjursintresse. De används till älg, björn, grävling, vildsvin och som ställande fågelhund. Även allehanda små predatorer intresserar dem såsom Ekorrar, mård osv..
De har mindre sök än övriga ställande älghundsraser vissa påstår att de är för stort vargbestånd i öst.
De är oftast enmanshundar, kan vara ganska skarpa. De är livliga, intelligenta och har oftast hög jaktlust.
Storleken och utseende kan variera. En som jag växte upp med var en hane på 80 cm mankhöjd och vikt på ca 35 kg en imponerande herre. Han släppte inte in någon som inte var välkommen.
Idag känner jag en som är en tik ca 50cm mankhöjd och väger max 20kg.
Den Västsibiriska kan jag inte uttala mig om.

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #152 skrivet: 06 dec-11 kl 11:56 »
Mycket intressanta kommentarer (och länk).
Intressant att höra om era hundar.

Som jag ser det så beror det naturligtvis på mig, men min inställning är att se vart min hund vill "dra".
Spåra gillar han och tycks mig kunna bli bra på.
Gräva gillar han (men hittar inget)
Skällandet/vaktandet kommer nog mogna/balanseras med tiden.
Utseendemässigt ser jag nu att han ser ut som bara Laika och Schäfer, och i hans beteende (tidigt att säga jag vet) är nog mest jakt o dyl.

Han skällde till en gång (han gör bara en gång) i morse vid 5.30.
Jag är vaken och ute med honom inom 30 sekunder.
Vill visa att vi tar hand om ev problem tillsammans.
Vi går ut i mörkret och spejar tillsammans.
Jag gruffar lite åt det håll han tittar.
Han gruffar (sådanan där kvävda skall).
(hoppas att han ska kunna ge skall på kommando i framtiden: jag väljer nog ordet: VOFF.

Vi ser inga faror. (han kanske hörde någon ekorre)
Går och pinkar tillsammans (undrar hur han tänker, om han tror jag pinkar revir).

Någon i en tråd menar att när jag går ut och skäller med valpen, så tror/känner han att han bestämmer när vi ska skälla, att han styr mig, och får för mycket ansvar.
Och jag svarar: det är väl bra att han får känna sig lite viktig, och veta att han kan kalla på mig vid behov.

Sebastian

Med en så komplicerad korsning är det en vettig inställning att "se vart det leder" och ta tillvara på hundens talang. Men du bör ändå bestämma dig för om det är någon funktion som är extra viktig. I ditt fall verkar det som just vaktande gårdshund är den viktigaste funktionen, rätta mig gärna om jag fattat fel.

Hunden vet att du inte är en hund. Hunden vet dock inte vad "normalt" människobeteende är, så om du lär hunden att du gruffar och morrar på ovälkomna besökare nu så finns det risk för att hunden inte fattar vad du håller på med när du står kall och avvisande och vass mot en ovälkommen människa på gården.
Bete dig som en människa. Låtsas inte vara en hund. Att ni går och kissar tillsammans är rart och bra, men om du tänker köra hundspråksmetoden och flockbeteende ska du aldrig låta honom pinka på samma ställe, efter dig.
Personligen tycker jag den här typen av beteende (hos människor) är lite pinsamt, och meningslöst, men var och en fostrar och lever efter sin övertygelse. Se bara till att få det rätt, och var ödmjuk inför att du inte kan språket.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #153 skrivet: 06 dec-11 kl 12:21 »
Att ni går och kissar tillsammans är rart och bra, men om du tänker köra hundspråksmetoden och flockbeteende ska du aldrig låta honom pinka på samma ställe, efter dig.

Att det skulle vara så att den som pinkar sist "har vunnit" är inget jag har observerat i de flockar jag levt i och de etologer jag sett/hört ta upp frågan menar inte heller att det är en fråga om dominans.

Jag lever nu med två hundar under eget tak. Det är mor och dotter och det händer ofta att dottern pinkar sist och över morsans kiss och det är med 100 procents säkerhet mor som är basen av hundarna. Jag hade en gång en mycket följsam vallhundsblandis som såg matte som världsalltets härskare och hon kissade i princip alltid en skvätt där jag kissat om jag gjorde det ute i skogen.

Inom en flock handlar det istället om "team building". Vi som lever ihop kissar ihop. Där två har kissat blir det en bättre markering för utomstående än om bara en har lämnat sitt märke där!

Två obekanta individer, oftast hanar, som möts och på stela ber går runt och pinkar på allt som sticker ut och upp försöker såklart mäta sig med varann, men inom flocken är det ett sammanhållande beteende och inte konkurrensinriktat.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #154 skrivet: 06 dec-11 kl 12:53 »
OK. Tack för rättningen. Kan jag tolka det som att det "bara" är rangosäkra hanhundar som tävlar om vem som ska kissa överst?
Min upplevelse av två tikar i samma hushåll (visserligen inte mor och dotter) var att den av högst rang alltid skulle kissa överst och högst upp (i höjd).
Har haft mor och son, där tiken var högst i rang, men där hanen hela tiden strävade uppåt, och försökete "kissa över".
I ovanstående fall talar jag om hundarnas interna rang.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #155 skrivet: 06 dec-11 kl 19:53 »
OK. Tack för rättningen. Kan jag tolka det som att det "bara" är rangosäkra hanhundar som tävlar om vem som ska kissa överst?
Njaaee... Jag skulle inte vilja vara så kategorisk. Att blåsa upp sig och spela ut sin maskulinitet är ju helt normalt och vanligt förekommande in möten mellan mer eller mindre obekanta könsmogna hanar av alla arter och det krävs inte en osäker individ för att göra det.

Att inte kissa när man gör en ny bekantskap är ju faktiskt ganska oartigt, eftersom man förnekar den andre en massa värdefull information.

En väldigt självsäker hane kissar förmodligen färre gånger än en som är mer medelmåttig i det avseendet och en osäker hane överdriver sitt beteende och kissar femtioelva gånger eller bara någon enstaka gång, men själva kissandet och sniffandet är i första hand till för att skaffa sig information om varandra och i andra hand för att mäta status. För de flesta hundar är status utanför flocken ganska ointressant, men kan man som hanhund impa på några brudar skadar det ju inte att framställa sig som en sjutusan till karl!  ;D

Min upplevelse av två tikar i samma hushåll (visserligen inte mor och dotter) var att den av högst rang alltid skulle kissa överst och högst upp (i höjd).
Har haft mor och son, där tiken var högst i rang, men där hanen hela tiden strävade uppåt, och försökete "kissa över".
I ovanstående fall talar jag om hundarnas interna rang.

Att den dominanta tiken kissar högs och sist har nog inte så mycket med kommunikationen inom flocken att göra, utan är ett budskap till andra hundar. Vill man ge intryck av att vara en stark flock är det ju rimligt att den med mest pondus syns mest!

En hane som försöker strävar mot att stiga i status gentemot sin mor låter mycket märkligt. Normalt sett har tikar och hanar skilda "ranglistor" och mellan könen har tikarna sista ordet. Jag tycker i princip att en hane som inte respekterar en tik "har en skruv lös", speciellt om tiken ifråga inte bara är äldre utan också hans mor.

Uppförde han sig normalt mot henne i andra sammanhang vågar jag sätta en slant på att det inte var en fråga om status inom flocken, utan hade andra orsaker, sannolikt sexuella och riktade till utomstående hundar. Vad han sa var förmodligen att "den tjej som kissat här är min och inga andra hanar göre sig besvär".
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #156 skrivet: 06 dec-11 kl 20:35 »
jo, men vitsen med en boskapsvaktare är ju just att den är hemkär och vaktar där den ska! Man bör ju inte lära den att den ska lämna allt, då får de ju helt fel indikationer. dessutom ska de inte ränna omkring på (jaktutflyckt).

Då bör man välja en annan ras!

Jag instämmer till fullo, de få gånger om året som min ovtjarka måste till veterinären så blir han helt förvirrad. Han gillar inte alls att lämna gården. Jo möjligtvis till närområdet, det han kan se genom staketet hemifrån men helst inte längre då blir han skitnervös,orolig och onödigt aggressiv mot folk och fä. Men så är ovtjarkan inte heller avlad för nån slags sällskap över huvudtaget.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #157 skrivet: 06 dec-11 kl 23:08 »
Njaaee... Jag skulle inte vilja vara så kategorisk. Att blåsa upp sig och spela ut sin maskulinitet är ju helt normalt och vanligt förekommande in möten mellan mer eller mindre obekanta könsmogna hanar av alla arter och det krävs inte en osäker individ för att göra det.

Att inte kissa när man gör en ny bekantskap är ju faktiskt ganska oartigt, eftersom man förnekar den andre en massa värdefull information.

En väldigt självsäker hane kissar förmodligen färre gånger än en som är mer medelmåttig i det avseendet och en osäker hane överdriver sitt beteende och kissar femtioelva gånger eller bara någon enstaka gång, men själva kissandet och sniffandet är i första hand till för att skaffa sig information om varandra och i andra hand för att mäta status. För de flesta hundar är status utanför flocken ganska ointressant, men kan man som hanhund impa på några brudar skadar det ju inte att framställa sig som en sjutusan till karl!  ;D

Att den dominanta tiken kissar högs och sist har nog inte så mycket med kommunikationen inom flocken att göra, utan är ett budskap till andra hundar. Vill man ge intryck av att vara en stark flock är det ju rimligt att den med mest pondus syns mest!

En hane som försöker strävar mot att stiga i status gentemot sin mor låter mycket märkligt. Normalt sett har tikar och hanar skilda "ranglistor" och mellan könen har tikarna sista ordet. Jag tycker i princip att en hane som inte respekterar en tik "har en skruv lös", speciellt om tiken ifråga inte bara är äldre utan också hans mor.

Uppförde han sig normalt mot henne i andra sammanhang vågar jag sätta en slant på att det inte var en fråga om status inom flocken, utan hade andra orsaker, sannolikt sexuella och riktade till utomstående hundar. Vad han sa var förmodligen att "den tjej som kissat här är min och inga andra hanar göre sig besvär".

Tack för din insikt. Glad att få chansen att lära om.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #158 skrivet: 27 jan-12 kl 10:45 »
Citera
Låter kanske för dig som ett skämt.
Låter för mig som en trevlig kväll att övernatta i närheten av fårstallet och lära känna djuren och samtidigt leva lite närmre naturen.
Samtidigt får hunden känna min relation till fåren, att "de tillhör".
Men än har jag inga får - letar livdjur just nu.
Håller helt med ;) Fler borde göra så, dels med hundarna och dels med fåren. Så gjorde ju fåraherdarna förr. De levde alltid nära fåren och hundarna var med.

case214

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #159 skrivet: 13 feb-12 kl 12:20 »
Vi har en Dogo canario tik som sköter vaktandet här hemma och till våren med största sannolikhet även en Pyreneerhund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Stengrim, Banelinjen, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser