Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök  (läst 1544 gånger)

xlab

  • Gäst
Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« skrivet: 17 feb-19 kl 09:55 »
Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök

03 september 2018

Källa: Toxicolour-MATTIASOBERG

PCB är ett ämne, som var populärt fram till 1970-talet, då det förbjöds på grund av sina giftiga egenskaper. Bland annat användes PCB för att foga samman betongkonstruktioner och därför har många fastigheter idag genomgått dyra saneringar.

I nya analyser av inomhusluften har dock tre nästan okända PCB:er dykt upp  (PCB-47, PCB-51 och PCB-68).  Högst halter hittades i nybyggda hus och i lägenheter där man nyligen renoverat köket. Forskarna misstänker därför att PCB:er bildas oavsiktligt när man skapar fasta ytmaterial, som lacker och färger. De avdunstar sedan sakta till inomhusluften: Läs mer här: https://toxicolour.wordpress.com/2018/08/30/tidigare-okanda-pcber-i-nyrenoverade-kok/?blogsub=confirming#blog_subscription-3

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #1 skrivet: 17 feb-19 kl 10:59 »
Låter inte bra, men undrar hur lång tid det tar innan det blir bråk och tjafs i den här tråden tro?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #2 skrivet: 17 feb-19 kl 11:33 »
Låter inte bra, men undrar hur lång tid det tar innan det blir bråk och tjafs i den här tråden tro?

Wördpress.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #3 skrivet: 17 feb-19 kl 13:23 »
Som sagt, inte bra. Men ju fler ämnen vi omger oss med, och ju billigare allt skall vara, desto större risk att nya problem dyker upp.

Som en processkemist jag pratade med för länge sedan uttryckte det, - Man får vara tacksam för den svarta färgen, så man blir av med resterna.



Och har en branch blivit fast i ett användande så kämpar de för att få fortsätta. Färgindustrin med sina mystiska lösningar påminner en hel del om tobaksindustrin.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #4 skrivet: 17 feb-19 kl 14:11 »
Så länge det inte finns någon bättre källa än en privat blogg, så ser jag ingen anledning att tro att det finns någon sanning bakom påståendena. Förmodligen är det antingen en "trollfabrik" eller någon som hoppas på att kunna göra goda affärer på att sprida oro.

xlab

  • Gäst
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #5 skrivet: 17 feb-19 kl 16:11 »
Så länge det inte finns någon bättre källa än en privat blogg, så ser jag ingen anledning att tro att det finns någon sanning bakom påståendena. Förmodligen är det antingen en "trollfabrik" eller någon som hoppas på att kunna göra goda affärer på att sprida oro.

Egen åsikt eller har du något som styrker det?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #6 skrivet: 17 feb-19 kl 16:41 »
man refererar till ett amerikanskt universitet (Iowa). det kan mycket väl vara så att amerikanska kök innehåller grejor som är specifikt för USA. deras lagstiftning är betydligt rörigare än EU:s.  Man använder betydligt mer plaster i inredningar och oftast kan t.ex köksluckor,lådfronter m.m vara helt gjorda av plast. jag kan inte uttala mig om vad dessa innehåller  och vad som skiljer deras inredningsindustri från t.ex EU:s. Jag har ju sett amerikanska kök i verkligheten och de är väldigt plastiga .

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #7 skrivet: 17 feb-19 kl 18:08 »
Egen åsikt eller har du något som styrker det?

Många års erfarenhet och träning i källkritik och faktavärdering.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #8 skrivet: 17 feb-19 kl 18:13 »
man refererar till ett amerikanskt universitet (Iowa). det kan mycket väl vara så att amerikanska kök innehåller grejor som är specifikt för USA. deras lagstiftning är betydligt rörigare än EU:s.  Man använder betydligt mer plaster i inredningar och oftast kan t.ex köksluckor,lådfronter m.m vara helt gjorda av plast. jag kan inte uttala mig om vad dessa innehåller  och vad som skiljer deras inredningsindustri från t.ex EU:s. Jag har ju sett amerikanska kök i verkligheten och de är väldigt plastiga .

Det är ju också värt att komma ihåg att när väl kunskapen om PCB:s farlighet var känd, så stretade industrin i USA (och dess advokater och lobbyister) emot mycket mer än vad som skedde i andra länder på den tiden, så det finns rätt bra förklaringar till den röriga och kryphåls- och gummiparagraffyllda lagstiftningen där.
Det finns ju också så mycket rester av gamla PCB-synder kvar i USA, att det inte alls vore omöjligt att nytillverkade plaster och andra kemiska produkter än idag blir oavsiktligt förorenade av PCB.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #9 skrivet: 17 feb-19 kl 21:06 »
Egen åsikt eller har du något som styrker det?


Wördpress..... ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #10 skrivet: 17 feb-19 kl 22:18 »
Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök

03 september 2018

Källa: Toxicolour-MATTIASOBERG

PCB är ett ämne, som var populärt fram till 1970-talet, då det förbjöds på grund av sina giftiga egenskaper. Bland annat användes PCB för att foga samman betongkonstruktioner och därför har många fastigheter idag genomgått dyra saneringar.

I nya analyser av inomhusluften har dock tre nästan okända PCB:er dykt upp  (PCB-47, PCB-51 och PCB-68).  Högst halter hittades i nybyggda hus och i lägenheter där man nyligen renoverat köket. Forskarna misstänker därför att PCB:er bildas oavsiktligt när man skapar fasta ytmaterial, som lacker och färger. De avdunstar sedan sakta till inomhusluften: Läs mer här: https://toxicolour.wordpress.com/2018/08/30/tidigare-okanda-pcber-i-nyrenoverade-kok/?blogsub=confirming#blog_subscription-3
När man läser detta inlägg verkar det som att det skulle gälla svenska förhållanden. Så är troligen inte fallet då man sedan läser den refererade artikeln. Gäller USA och kanske inte ens hela då delstaterna har olika miljölagstiftning.  Återigen ett inlägg som skall skrämma upp folk istället för att sakligt berätta vad som upptäckts. det skiljer radikalt mellan inredningsindustrin i USA och europeisk när det gäller innehåll av kemikalier. EU har en betydligt strängare lagstiftning och oftast skiljer materialen i t.ex ett kök väsentligt. Källkritik är på sin plats och lika så bör man titta på geografi och lagstiftning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #11 skrivet: 18 feb-19 kl 07:31 »
När man läser detta inlägg verkar det som att det skulle gälla svenska förhållanden. Så är troligen inte fallet då man sedan läser den refererade artikeln. Gäller USA och kanske inte ens hela då delstaterna har olika miljölagstiftning.  Återigen ett inlägg som skall skrämma upp folk istället för att sakligt berätta vad som upptäckts. det skiljer radikalt mellan inredningsindustrin i USA och europeisk när det gäller innehåll av kemikalier. EU har en betydligt strängare lagstiftning och oftast skiljer materialen i t.ex ett kök väsentligt. Källkritik är på sin plats och lika så bör man titta på geografi och lagstiftning.

Man kan även bedöma utifrån var det är postat....

Wördpress.....  kan nästan ses som en humorsida...  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #12 skrivet: 18 feb-19 kl 08:39 »
Jag har inte granskat Wordpress och jag hade till idag inte läst något av författaren, men nu på morgonen läste jag några av hans artiklar och måste säga att de var helt ok. Verkar vara en människa med kunskap och sansade åsikter. Så oavsett om Wordpress är en humorsida eller ej, så är den här författaren ingen komiker. Eller vad vet jag, han kanske är en kul kille när han inte skriver om miljögifter ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #13 skrivet: 18 feb-19 kl 12:05 »
Jag har inte granskat Wordpress och jag hade till idag inte läst något av författaren, men nu på morgonen läste jag några av hans artiklar och måste säga att de var helt ok. Verkar vara en människa med kunskap och sansade åsikter. Så oavsett om Wordpress är en humorsida eller ej, så är den här författaren ingen komiker. Eller vad vet jag, han kanske är en kul kille när han inte skriver om miljögifter ;D

Nja, det kan vara att författaren rent genuint tror på sina iakttagelser och bemästrar denne sedan ordet så är det lätt att framstå som sansad och kunnig.
Det som roar mig är att denne väljer att publicera på Wördpress.
Som över lag är fullt av märkliga och knepiga skribenter innebär i mina ögon att ja... det kan finnas ett uns av sanning, men skulle det stämma så torde det komma information i erkända kanaler.
Vilket det så sällan gör.

Därför betraktar jag det som en humorsida.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #14 skrivet: 18 feb-19 kl 12:40 »
Visst måste man akta sig för att tro på allt som skrivs, ibland blir man förvånad hur duktiga en del skribenter kan vara på att formulera sig trots att de är dumma i huvudet, men det är inte bara de officiella kanalerna som förmedlar kunskap. Och de är inte felfria de heller, så garden kan inte släppas fullt.

Många idioter finns det på internet, kanske procentuellt fler än i verkligheten, men alla är inte idioter.

Och ärligt talat, skulle en svag förhöjning av en viss typ av PCB komma att synas i erkända kanaler? Och hur många läser notiserna i fackpressen? Och hur många bryr sig?



skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #15 skrivet: 18 feb-19 kl 13:55 »
Man kan även bedöma utifrån var det är postat....

Wördpress.....  kan nästan ses som en humorsida...  ;D
WordPress är ett hemsidesverktyg som används för bland annat bloggar, ja. Men humorsida, nej. Många företag och organisationer använder WordPress för att skapa sina .se-domäner till exempel.

Dessutom verkar det råda viss förvirring i tråden om vad polyklorerade bifenyler, PCB alltså, är och vad det använts till. Gammal PCB går att finna i fogmassor, till fönster och betongelement bl a, men även i markkabel och transformatoroljor. Jag har inte hört talas om varken köksinredning i plast eller inomhusfärger med PCB som ingrediens.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #16 skrivet: 18 feb-19 kl 14:35 »
Nja, det kan vara att författaren rent genuint tror på sina iakttagelser och bemästrar denne sedan ordet så är det lätt att framstå som sansad och kunnig.
Det som roar mig är att denne väljer att publicera på Wördpress.
Som över lag är fullt av märkliga och knepiga skribenter innebär i mina ögon att ja... det kan finnas ett uns av sanning, men skulle det stämma så torde det komma information i erkända kanaler.
Vilket det så sällan gör.

Därför betraktar jag det som en humorsida.
Enligt wordpress själva så är ca 1/3 av internets hemsidor byggde på deras plattform. Så självklart finns det en del suspekta sidor men även en hel del bra och vettiga sidor

piggetröska

  • Gäst
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #17 skrivet: 18 feb-19 kl 20:05 »
Hur många på det här forumet favoriserar billig köksinredning med mycket plast?

Tror snarare att här är det återvunna kök med trädetaljer som gillas. Och trägolv, helst linsåpebehandlat.

Undertill dragig torpargrund. Skorstensstock med naturligt drag från himlen. Sidoventilation med glesmonterad ytterpanel. Naturlig isolering, för 2 år sedan uppäten av möss.

PCB : alternativ betydelse: Potentially Cold Behaviorism.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tidigare okända PCB:er hittas i nyrenoverade kök
« Svar #18 skrivet: 18 feb-19 kl 20:44 »
Dessutom verkar det råda viss förvirring i tråden om vad polyklorerade bifenyler, PCB alltså, är och vad det använts till. Gammal PCB går att finna i fogmassor, till fönster och betongelement bl a, men även i markkabel och transformatoroljor. Jag har inte hört talas om varken köksinredning i plast eller inomhusfärger med PCB som ingrediens.

Vad jag vet så har det knappast använts PCB i markkabel i Sverige. Det land där detta har varit allra vanligast är, märkligt nog, f d DDR.
När man råkar på PCB-haltiga gamla elkomponenter här så är det framför allt pappersisolerade kondensatorer som kan vara impregnerade med PCB. T ex faskompenseringskondensatorer i lysrörsarmaturer, startkondensatorer till elmotorer, enstaka kondensatorer i gammal elektronik. Det är bara plåtkapslade kondensatorer tillverkade före mitten av 70-talet som man behöver se upp med. Om det står "MP" (metallized paper) på dem, så kan man vara säker på att de inte innehåller PCB.  Står det däremot något PCB-varumärke (t ex askarel, clophen, visconal, visconol) på kondensatorn så vet man att det finns PCB i den.

PCB i transformatorolja har alltid varit sällsynt i Sverige, har bara förekommit i enstaka specialfall.  Dock finns det exempel på att transformatorer som inte borde ha haft PCB i oljan ändå har blivit förorenade av PCB, för att man har varit mindre nogräknad när man har tagit vara på begagnad transformatorolja och hällt ihop PCB med mineralolja, sen har man använt blandoljan för påfyllning i äldre krafttransformatorer som det inte var så noga med.

Förutom fogmassor som används i byggbranschen som kan innehålla PCB, så kan man också behöva se upp med karosserikitt i bilar. Åtminstone det karosserikitt som VAZ/Lada använde på 70-talet sägs ha varit PCB-haltigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Jens Osterman, Björkris, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser