Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktande gårdshund  (läst 69386 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #180 skrivet: 10 mar-12 kl 10:35 »
Jasså, det var ju trevligt att få en annan erfarenhet :). Min mor hade en när jag var bebis och han åt mängder! Sedan är det kanske skillnad på tik och hane också? Hormonstinna stora hanar kanske äter mer än tikar?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #181 skrivet: 10 mar-12 kl 11:23 »
och äter som hästar ;)

men absolut, trevliga är de :)
Du kan ju Barfa med överskottet från Guldhamsteruppfödningen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #182 skrivet: 10 mar-12 kl 12:08 »
Jasså, det var ju trevligt att få en annan erfarenhet :). Min mor hade en när jag var bebis och han åt mängder! Sedan är det kanske skillnad på tik och hane också? Hormonstinna stora hanar kanske äter mer än tikar?


Jo absolut det är ju som alla djur och människor, vissa förbrukar mer och vissa mindre och vissa lägger på sig mer än andra :) sedan beror det ju på ägaren hur tjock den vill ha hunden. Fick överta en tax från en bra kennel och hon tyckte han kunde gå ner lite i vikt och då tittade jag på vår andra tax som vi haft sedan hon var liten. Dom är båda kanin men hon är otroligt mer musklad och grövre än honom och hon har alltid hållt sig lite små mullig medan jag tyckte han nästan behövde lite mer med mat. Här har vi fri tillgång till torrfoder och sedan tillsätter vi kött så köttet är huvudfödan. Han tokåt i början och började hå upp i vikt men när han insåg att i gen tog hans mat och den aldrig tog slut så vart han liten i maten istället :) så han håller sig smal medans vi inte kan ge tiken kraftigare foder för då går hon över och blir fet.
Förut hade vi worsteh och där är en hundras som äter määängder med mat. Alla dom jag träffat har varit matvrak. Men det är mycket trevliga och fina jaktkamrater som man även kan ha som sällskap. Men dom tar dubbla platsen mot en njuffe och behöver många gånger mer tid och träning. Många tror somsagt att en hund behöver mycket plats och tid för den är stor men det beror på ras och hund :)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #183 skrivet: 10 mar-12 kl 19:24 »
Du kan ju Barfa med överskottet från Guldhamsteruppfödningen.

Haha, det blir inte mycket mat av en stackars hamster ;D. Bättre att ge kanin och kyckling och det hade jag tänkt :D.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #184 skrivet: 27 mar-12 kl 12:45 »
Min far använder K.O. Den sover ute bland fåren på nätterna sommar som vinter. Och då är det upp till trettio minus. Se om ja kan lägga upp någon bild sedan.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #185 skrivet: 12 apr-12 kl 20:15 »
Amerikansk bulldog jdj linjen.

Kommer ha den som gårdshund. Mycket vakt, hälsar inte på främlingar.
Negativa är att min tik har mycket jakt. Vilket blir mer träning vid fler djur.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #186 skrivet: 23 apr-12 kl 19:21 »
Vi hämtade två Cane Corsotjejer igår. Nu gäller det att få dom till trevliga men reserverade gårdshundar som håller borta räven och höken men är schysst mot katter och höns.
Gosegrisa behöver dom inte lära sig - väldigt människofokuserade är dom.
Vid rastning hos svärmor igår höll dom noga koll på grannen som parkerade bil utan att för den skull skälla eller verka spända - men dom släppte honom inte med blicken.
Bådar gott.
//Luff

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #187 skrivet: 23 apr-12 kl 20:51 »
Vad tror du/ni om att ha TVÅ hundar. Jag har upptäckt när jag passar min hunds bror att det är 150% jobbigare. Alltså mer än dubbelt så arbetskrävande. De hetsar upp varandra, förstör saker, springer till skogs. Min väluppfostrade hund glömmer sina manér och gör saker han aldrig skulle göra annars. Vilket är OK att han får leka "rough" ett tag, men i dagar och veckor är det jobbigt. Brorsan skäller när han ser en höna och snart skäller min för att han hör den andre skälla och snart minns ingen varför de skäller.

Sebastian

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #188 skrivet: 23 apr-12 kl 21:27 »
Vad tror du/ni om att ha TVÅ hundar. Jag har upptäckt när jag passar min hunds bror att det är 150% jobbigare. Alltså mer än dubbelt så arbetskrävande. De hetsar upp varandra, förstör saker, springer till skogs. Min väluppfostrade hund glömmer sina manér och gör saker han aldrig skulle göra annars. Vilket är OK att han får leka "rough" ett tag, men i dagar och veckor är det jobbigt. Brorsan skäller när han ser en höna och snart skäller min för att han hör den andre skälla och snart minns ingen varför de skäller.

Sebastian

När hundarna vänjer sig vid att bo tillsammans, och nästan alltid vara tillsammans, lugnar det ner sig. :)

 

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #189 skrivet: 24 apr-12 kl 21:43 »
När hundarna vänjer sig vid att bo tillsammans, och nästan alltid vara tillsammans, lugnar det ner sig. :)

Håller med. Det är skillnad på att träffas då och då och att faktiskt leva och bo tillsammans, även för hundar.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #190 skrivet: 25 apr-12 kl 18:53 »
Och skaffa intetvå jämn gamla. Kör själv med ett år och uppåt skillnad.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #191 skrivet: 25 apr-12 kl 19:20 »
Och skaffa intetvå jämn gamla. Kör själv med ett år och uppåt skillnad.

Nåja, två jämngamla går ofta alldeles utmärkt. I så fall är det viktigare hur gamla hundarna är när man sammanför dem.

Däremot skulle jag personligen avråda från att köpa två jämngamla valpar, speciellt ur samma kull, om man inte har hundvana sedan tidigare och dessutom väldigt mycket tid. Det kan gå alldeles utmärkt men det kan också bli väldigt svårt att uppfostra hundarna riktigt som man vill ha dem, eftersom de lätt både tyr sig till varandra och tar efter varandra (både det bra och det dåliga... :)). Då är det absolut lättare att ta valp nummer två när hund nummer ett har mognat till sitt sätt.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #192 skrivet: 26 apr-12 kl 00:26 »
Menade valpar. Jag var otydlig bara. Men instämmer i det du skriver.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #193 skrivet: 26 apr-12 kl 22:29 »
Självklart kräver det mer tid att fostra två jämnåriga - det har vi räknat med. Mycket egentid och egenträning.
Men dom har enorm glädje av varandra också. Det gäller att som matte och husse vara roligare än syrran alltemmellanåt.

Om man har två hundar som har ett halvår eller ett års ålderskillnad kan många gånger problemet bli en kuvad lillfis som får hårda törnar - tom så kroppen tar skada av lekarna. Där får man också se till att hålla isär. Bättre då att ha en mogen och stadig hund när man skaffar valp. 
//Luff

Frida Nyberg

  • Inlägg: 4
    • Värmland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #194 skrivet: 02 maj-12 kl 23:05 »
Nu bor jag inte på landet utan i lägenhet (tyvärr kan jag säga), men jag har en Ca de Bou aka. Perro Dogo Mallorquín aka. Perro de Presa Mallorquín som fyller två år om ett par veckor.

Spansk/mallorkansk mastiff eller bulldogg, beroende på hur man ser på det. (Jag är faktiskt inte på det klara med var gränsen mellan mastiff och bulldogg går.)
Rasen väger 30-38 kg, så det är den minsta mastiffen.

Ganska skarp likt de andra "mindre försoffade" mastifferna (de som avlats länge enbart för sällskap och utställning), men inte i närheten av en Fila exempelvis, utan accepterar lätt de ledaren visar är ok, och går att ha i tätbyggda områden.

Den sista veckan har han börjat visa upp mer vaktbeteende än vanligt (han "stormar" gärna mot någon och skäller om ex. någon står och stirrar på oss eller om han blir överraskad, det tycker jag är att ta i och så får han inte fortsätta, morra och resa ragg om någon verkligen beter sig konstigt är ok), så jag får ha koll och korrigera honom när det går överstyr.

Annars älskar han alla som han träffat ett par gånger, och han vill leka med alla hundar han ser.
Jag har inga bra bilder på honom, men här är hans pappa: http://storage.esolutions.se/files/ac81fa2b-143f-4312-b78d-91da3ba14e1f/21a2714a-0937-4278-aa44-d806418c068d3.jpg
Och här är han som valp med sin mamma: http://storage.esolutions.se/files/ac81fa2b-143f-4312-b78d-91da3ba14e1f/81206248-2a80-46b8-a1ba-45f66666cafd3.jpg

Förresten, jag lusläste inte tråden men jag kollade alla inlägg, och tänker bara "WOW om någon från hundforum som Vovve skulle hitta den här tråden, de skulle gå i taket direkt." ;D
Om man överhuvudtaget pratar om att man vill ha vaktinstinkt i hunden på sådana ställen så är man automatiskt en liten osäker typ ute efter en statussymbol, alternativt borde lära sig självförsvar och skaffa tjuvlarm istället. Och använda en hund till att vakta gårdar, det tycker de snuddar på djurplågeri... :P

Bor jag i framtiden ute i tjottahejti så skulle jag gärna ha en Fila Brasileiro, eller kanske en Mastín Español om jag har får eller dylikt som behöver vaktas.
http://linux.med.unifi.it/spooky/molosso/fila_brasileiro/filabras.jpg
http://www.letocar.com/wp-content/gallery/mastinespanol/mastinespanol3.jpg

kbh

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #195 skrivet: 02 maj-12 kl 23:15 »
Nu bor jag inte på landet utan i lägenhet (tyvärr kan jag säga), men jag har en Ca de Bou aka. Perro Dogo Mallorquín aka. Perro de Presa Mallorquín som fyller två år om ett par veckor.

Spansk/mallorkansk mastiff eller bulldogg, beroende på hur man ser på det. (Jag är faktiskt inte på det klara med var gränsen mellan mastiff och bulldogg går.)
Rasen väger 30-38 kg, så det är den minsta mastiffen.

Ganska skarp likt de andra "mindre försoffade" mastifferna (de som avlats länge enbart för sällskap och utställning), men inte i närheten av en Fila exempelvis, utan accepterar lätt de ledaren visar är ok, och går att ha i tätbyggda områden.

Den sista veckan har han börjat visa upp mer vaktbeteende än vanligt (han "stormar" gärna mot någon och skäller om ex. någon står och stirrar på oss eller om han blir överraskad, det tycker jag är att ta i och så får han inte fortsätta, morra och resa ragg om någon verkligen beter sig konstigt är ok), så jag får ha koll och korrigera honom när det går överstyr.

Annars älskar han alla som han träffat ett par gånger, och han vill leka med alla hundar han ser.
Jag har inga bra bilder på honom, men här är hans pappa: http://storage.esolutions.se/files/ac81fa2b-143f-4312-b78d-91da3ba14e1f/21a2714a-0937-4278-aa44-d806418c068d3.jpg
Och här är han som valp med sin mamma: http://storage.esolutions.se/files/ac81fa2b-143f-4312-b78d-91da3ba14e1f/81206248-2a80-46b8-a1ba-45f66666cafd3.jpg

Förresten, jag lusläste inte tråden men jag kollade alla inlägg, och tänker bara "WOW om någon från hundforum som Vovve skulle hitta den här tråden, de skulle gå i taket direkt." ;D
Om man överhuvudtaget pratar om att man vill ha vaktinstinkt i hunden på sådana ställen så är man automatiskt en liten osäker typ ute efter en statussymbol, alternativt borde lära sig självförsvar och skaffa tjuvlarm istället. Och använda en hund till att vakta gårdar, det tycker de snuddar på djurplågeri... :P

Bor jag i framtiden ute i tjottahejti så skulle jag gärna ha en Fila Brasileiro, eller kanske en Mastín Español om jag har får eller dylikt som behöver vaktas.
http://linux.med.unifi.it/spooky/molosso/fila_brasileiro/filabras.jpg
http://www.letocar.com/wp-content/gallery/mastinespanol/mastinespanol3.jpg
Ser ut att klara kyla   dåligt då den inget vidare pälslag  vad ja kan se  efter som den bör kunna va ute dygnet runt för att vakta  sin får flock .

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #196 skrivet: 12 maj-12 kl 11:38 »
Kanske den spanska mastiffen klarar kallt klimat bra? Det kan väl vara hyfsat kallt uppe i bergen mellan F och Esp?

Mjo det är nog som så att på Vovve eller Aktiv hund skulle det vara annat ljud i skällan men kanhända är det mest "bruksare" där som inte använder sina hundar som arbetskamrater i pratiken. Det är inte så puttenuttigt alla ggr med halvdöda höns och lamm som räven tuggat på men det är inte helt enkelt att sätta sig in i när man ä inne i bruksvärlden med nötande av lydnadsmoment och spåra pinnar. Det ena kan komplettera det andra i bägge världarna men detr blir ofta att man pratar förbi varandra/talar om olika saker.

kbh

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #197 skrivet: 12 maj-12 kl 12:44 »
Kanske den spanska mastiffen klarar kallt klimat bra? Det kan väl vara hyfsat kallt uppe i bergen mellan F och Esp?

Mjo det är nog som så att på Vovve eller Aktiv hund skulle det vara annat ljud i skällan men kanhända är det mest "bruksare" där som inte använder sina hundar som arbetskamrater i pratiken. Det är inte så puttenuttigt alla ggr med halvdöda höns och lamm som räven tuggat på men det är inte helt enkelt att sätta sig in i när man ä inne i bruksvärlden med nötande av lydnadsmoment och spåra pinnar. Det ena kan komplettera det andra i bägge världarna men detr blir ofta att man pratar förbi varandra/talar om olika saker.
Kan nog lätt bli så i det skrivna ordet men vi får väll för sköka göra vårt bästa eller ?
« Senast ändrad: 13 maj-12 kl 11:22 av Dbs »

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #198 skrivet: 12 maj-12 kl 13:34 »
Kanske den spanska mastiffen klarar kallt klimat bra? Det kan väl vara hyfsat kallt uppe i bergen mellan F och Esp?

Mjo det är nog som så att på Vovve eller Aktiv hund skulle det vara annat ljud i skällan men kanhända är det mest "bruksare" där som inte använder sina hundar som arbetskamrater i pratiken. Det är inte så puttenuttigt alla ggr med halvdöda höns och lamm som räven tuggat på men det är inte helt enkelt att sätta sig in i när man ä inne i bruksvärlden med nötande av lydnadsmoment och spåra pinnar. Det ena kan komplettera det andra i bägge världarna men detr blir ofta att man pratar förbi varandra/talar om olika saker.

Spansk klarar sig rätt bra. Mongolisk också.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #199 skrivet: 13 maj-12 kl 10:11 »
Kan nog lått bli så i det skrivna ordet men vi får väll för sköka göra vårt bästa eller ?

Jopps! Jag tycker mycket om vårt ALternativ  :). Visst hettar det till ibland men det är ju som en bris i sommarvärmen i jämförelse med andra forum. För att inte tala om våra lokala tisningars kommentatorsfält.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser