Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad fattas tomatplantorna?  (läst 33681 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Vad fattas tomatplantorna?
« skrivet: 29 maj-08 kl 18:32 »
Några av tomatplantorna vissnar i bladkanterna och krullar ihop sig även om jag tror att jorden varit lagom fuktig och aldrig torkat ut. De står i stora lerkrukor och är nu ca 1,5 meter höga. Vid något tillfälle har temperaturen klättrat upp till 30 grader men aldrig under längre stunder. Det hände även förra året utan att plantorna vissnade på det här sättet. För kallt kan det väl inte ha varit på en inglasad altan. Och inte ser jag någon ohyra. Så vad återstår då?  ??? Gäller främst plantorna av sorten Supersweet från Impecta. Kan de ha fått för mycket vatten – fast då torkar väl inte bladkanterna på det här viset? Någon som känner igen problemet?

Acleja

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vad fattas tomatplantorna?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-08 kl 18:43 »
Hur har du gödslat dem? Med vad? Hur mycket?

 

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Vad fattas tomatplantorna?
« Svar #2 skrivet: 29 maj-08 kl 18:55 »
Jag köpte terassjord som skulle vara bra och har inte gödslat dem med något annat än. Möjligen har de fått en skvätt av Änglamarks växtnäring som jag ibland ger till pelargonierna.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vad fattas tomatplantorna?
« Svar #3 skrivet: 29 maj-08 kl 19:08 »
Då kan det vara brist på något näringsämne, mineral eller spårämne. Prova att gödselvattna med ett bra flytande gödsel eller nässelvatten. Jag brukar alltid slänga i en näve algomin i krukan (den kravmärkta). Det ger massor av mineraler.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Vad fattas tomatplantorna?
« Svar #4 skrivet: 30 maj-08 kl 11:33 »
Ojdå - jag trodde du skulle säga det motsatta - att terassjorden till en början innehåller så mycket näring att det är därför några av tomatplantorna håller på att storkna.
Läste att tomatplantor vill att rötterna ska ha det ganska varmt. Kanske tycker inte just den här sorten om att bli vattnad med kallt vatten. Nu har jag monterat ihop droppbevattningen men innan blev det kanske för stora mängder kallvatten? Jag vet inte hur känsliga de är.
Tack i alla fall - jag ska ge dem mer näring så får vi se!

Acleja

 

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vad fattas tomatplantorna?
« Svar #5 skrivet: 30 maj-08 kl 12:23 »
Har aldrig använt terassjord. Hur näringsrik är den? Hur ser plantorna ut i övrig? Mörkgröna och frodiga eller bleka och taniga? Blommar de som de ska? Jag tror att för mycket vatten också kan förstöra näringsupptagningen. Är krukorna glaserade? Dränerade?

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Vad fattas tomatplantorna?
« Svar #6 skrivet: 30 maj-08 kl 12:56 »
Önskar du kunde teleportera dig hit för en titt! Eller att jag åtminstone kunde lägga in foton på dem... (men jag får inte det till att fungera)
De är ganska mörkgröna och frodiga och övriga plantor ser helt ok ut. De som nu kanterna torkat och fortfarande torkar på är också mörkgröna och inte alls taniga. En kruka är glaserad den andra inte. Och terassjord är väl den jord som är mest näringsrik och anpassad till krukodling.
Om det är någon sjukdom eller ohyra som jag inte kan se, så borde de ju kastas ut innan resten blir smittade också. Det är väl mest det jag är rädd för. Samtidigt är det supergoda tomater så det är ju inget kul att slänga dem i onödan...

Acleja

Ior

  • Inlägg: 1807
  • I am a happy gal.
SV: Vad fattas tomatplantorna?
« Svar #7 skrivet: 30 maj-08 kl 14:21 »
---
Läste att tomatplantor vill att rötterna ska ha det ganska varmt. Kanske tycker inte just den här sorten om att bli vattnad med kallt vatten.
---
 

Kallvatten på plantor som står i 30 graders temperatur är nog ingen bra idé.
Jag vill minnas att jag ett år hade problem med plantor som rullade ihop bladen och då fick
svaret att det förmodligen berodde på för stor temperaturskillnad dag/natt.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Vad fattas tomatplantorna?
« Svar #8 skrivet: 30 maj-08 kl 16:18 »
Ja, det har nog varit en hel del stora temperaturskillnader. Så det skulle ju kunna vara det. Men är det inte ofta stora temperatursvängningar i vanliga växthus också? Altanen har ju i alla fall två husväggar - så svängningarna borde ju vara mindre här än i ett vanligt växthus, ja om man inte har värme på förstås.

Just nu tror jag det lutar åt bakteriell vissnesjuka - och då är det väl bara att kasta dem. Det är smittsamt och jag ser en liten antydan till detta på flera plantor. Det står att den är fröburen, vilket väl betyder att bakterien redan fanns i fröna, eller? Tråkigt är det i alla fall.

Acleja

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Vad fattas tomatplantorna?
« Svar #9 skrivet: 31 maj-08 kl 08:05 »
Att bladen rullar ihop sig, brukar bero på alltför stora skillnader i temperatur. Jag odlar i växthus och en del av mina tomatplantor gör likadant, dock inte alla. Jag tror att det kan bero på att en del plantor är känsligare. Bladrullning påverkar inte skörden.
MVH Rosita zon 1

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Vad fattas tomatplantorna?
« Svar #10 skrivet: 31 maj-08 kl 19:24 »
Men rullar bladen bara ihop sig eller vissnar de också? Dessa vissnar ju och tynar helt bort på något sätt. De värst drabbade plockade jag bort igår. Får se hur det går med de övriga.

Acleja

edit

  • Inlägg: 60
  • Var sak har sin tid
SV: Vad fattas tomatplantorna?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-08 kl 18:17 »
När man sätter ut tomatplantor i växthus o vattnar på dom så kan det ju råka komma kallt vatten på bladen( när dom inte är så stora). O sen när solen värmer på dom blöta bladen så blir det en bränneffekt. Så det kan ju va det som har hänt. Men det brukar gå bra med dom nya bladen som kommer , så det e bara o ta bort de brända.
Jaghardetgött!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser