Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mikrobiologisk kontroll av vattnet behövs det om man inte mår dåligt av vattnet  (läst 3190 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
När man har en egen brunn så skulle jag jämföra att kolla bakterier med att skicka maten i kylskåpet på analys för att veta om man kan äta det eller inte. Kan du inte glänta på locket och se hur det ser ut i brunnen? Ser det för jäkligt ut så behöver du städa, även om det kanske är så att det inte finns några farliga bakterier där (de ofarliga har mobbat dem ;D)

En grävd brunn behöver rengöras ibland, det hamnar alltid lite skit på botten. En dränkpump är bra att ha då så man får bort vattnet utan att det går genom det vanliga systemet. Jag har använt kraftig pump så jag kunnat gå ned i brunnen (skönt med vadarbyxor eller höga stövlar för ett bra dricksvatten är kallt). Större skräp tar man upp i hink med snöre, för man skall vara två när man hålls i brunnar. Sedan rör man om i bottensanden så den tvättas av det inströmmande vattnet. Har man surt vatten är det lämpligt att hiva i en säck eller två med brunnskalk.

En grävd brunn skall vara tät i övre delen så man inte får in ytvatten när det regnar.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
Det är väldigt mycket vi inte känner smaken av, trots att det är giftigt. Och tydligen tål vi mer än vad vi tror när det gäller möss :P

Jag har en lite mindre äcklig historia om en av de djupvattenbrunnar jag haft. Pumprummet är nedsänkt i marken, och dräneringen var dålig så viss tid av året var det vatten på golvet. Foderröret var dock kapat så lågt att det bräddade ner golvvatten i brunnshålet. Jag satte dit en dränkpump och fick bort problemet och tänkte inte mer på det. När vi sedan flyttade in och började använda vattnet satte diskmaskinsfiltret igen och jag tog bort och gjorde rent. Såg ut som sågspån från PEM-slang, och jag förbannade mig själv för att jag varit slarvig vid installation av nya vattenrör. Men så tittar jag lite närmre på smulorna och ser att en del har antenner. Det var svartmyror! Blandat med mangan, järn och kalkutfällningar i hydroforen fanns en hel del svartmyror som bräddat ned i grundvattenhålet.
Ett pumprum nedsänkt i marken, med insipprat vatten och diverse små djur - döda eller levande - det känner jag också igen. Det var som att gå på zoo.
Men i alla fall, Skogsgläntan: Vattenprover kan du ta eller låta bli, det vet du bäst själv. Det viktigaste är att du tar det fulla ansvaret för din brunn och för vattnet. Tag kommandot och sköt om din brunn! Lycka till och varma hälsningar.

 

skogsgläntan

  • Inlägg: 11
    • Jämtland
Eftersom jag väntar barn vill jag gärna ta ett prov. Annars hade jag säkert väntat 10 år till. Hahaha
Men jag har bestämt mig nu att ta kemisk analys och metall analys. Lite bakterier i vattnet är inte farligt varken för fostret i magen eller för bebisen, men för mycket bly, eller flourid eller annat är inte så bra och skulle det visa sig längre fram att vi får ont i magen så får vi ta en mikrobiologisk analys på bakterier då.


skogsgläntan

  • Inlägg: 11
    • Jämtland
Ser dessutom att flera andra ämnen som analyserar i den kemiska analysen kan visa tecken på att vatten kommer in från tex ytvattnet. Så då får jag ju ändå reda på om det kommer in vatten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
ManPåGården, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser