Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläderbärssylt - hjälp!  (läst 16341 gånger)

strandråg

  • Inlägg: 15
  • Älskar att plocka svamp! O att vistas i naturen.
    • Uppland
Fläderbärssylt - hjälp!
« skrivet: 29 okt-11 kl 20:14 »
Var ute idag o plockade en massa fläderbär, bland dom sista som fanns kvar f ö. Kokte sylt på dom, MEN undrar varför resultatet blev så förbannat kvistigt:/? Smaken är väl någorlunda, men det krasar mellan tänderna o man får tugga jättelänge för att få i sig det. Kras kras, massor med kärnor, men varför är dom inte mjuka? Sylt ska ju vara mjuk, så att säga.

Beror det på att jag plockat för sent på året? Eller är det bara fel på mig helt enkelt :)?

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 29 okt-11 kl 22:51 »
Det är nog bättre om du gör gele eller saft på dem, och jag har hört om en som gjorde chlänge du än kokar, men dem silar men ju utney på sina. Kärnorna mjuknar inte hur bort om man gör saft o gele, eller likör för den delen...
Västgötamor

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #2 skrivet: 29 okt-11 kl 22:55 »
Det blev visst lite fel, här kommer det riktiga svaret
Det är nog bättre om du gör gele eller saft på dem, och jag har hört om en som gjorde chutney på sina. Kärnorna mjuknar inte hur länge du än kokar, men dem silar man ju bort om man gör saft o gele, eller likör för den delen...
Västgötamor

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #3 skrivet: 30 okt-11 kl 03:23 »
Det får varken att koka äppelmos eller körsbärsmarmelad heller utan att det krasar mellan (eller av) tänder pga kärnor! Dessutom innehåller väl inte fläderbär pektin, så det måste väl bli mycket rinnig sylt om man inte blandar med någon pektinkälla?

strandråg

  • Inlägg: 15
  • Älskar att plocka svamp! O att vistas i naturen.
    • Uppland
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #4 skrivet: 01 nov-11 kl 17:45 »
Pektinkälla, enligt receptet:

1 kg svarta fläderbär
3 dl vatten
2 syrliga äpplen
600 gram syltsocker
2 krm natriumbensoat

Klippte bort en rejäl massa kvistar o sånt skit, ändå var det väldigt tidsödande att rensa ut all halvmjuka smågrenar ur den färdigkokta sylten (med facit i hand borde jag dragit bärklasarna genom en blåbärsplockare, ett finmaskigt galler eller liknande).
Eller om nån har nåt annat bra tips på hur man gör det?

Har en påse färska fläderbär kvar i kylen, kanske blir saft på det då :).



bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #5 skrivet: 01 nov-11 kl 18:00 »
Vin eller likör laget på fläderbär er riktig godt   ;D
There is no way to happiness,
happiness is the way !

Cauldron

  • Inlägg: 85
    • -
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #6 skrivet: 01 nov-11 kl 18:44 »
Det är en god idé att rensa noggrant, endast blommor och bär kan användas på flädern, resten är giftigt.
Prova att repa dem med en gaffel.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #7 skrivet: 01 nov-11 kl 19:04 »
Ja, även när många gör saft på blomklasar så är det många som tar med även blomskaft, som inte skall vara med!

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #8 skrivet: 25 okt-12 kl 21:24 »
Nu blev jag intresserad, för nåt år sen så åt en väninnas flicka fläderbär och kräktes sedan, på sjukvårdsrådgivningen sa de att bären är svagt giftiga, jag blev alldeles förvånad! Nu läste jag äntligen på lite, och på Wikipedia står det:

"Växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som i kontakt med vatten avsöndrar blåsyra. Vid kokning splittras sambunigrin och gifteffekten försvinner. Även omogna bär och frön i mogna bär innehåller ämnet, vilket gör att de råa bären inte bör ätas."

Vilket skulle förklara varför flickan blev dålig.
Men, om man då kokar de hela klasarna så borde det väl inte vara något problem eftersom det står att giftet bryts ner av värmen, eller? Frågan kanske är hur länge man måste koka stjälkarna för att dessa ska bli ogiftiga..?

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #9 skrivet: 25 okt-12 kl 21:36 »
Man skall frysa dem ett dygn först för säkerhetsen skull :)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #10 skrivet: 25 okt-12 kl 21:59 »
försvinner giftet vid frysning? kan man då koka saft på hela bärklasar och sila?
Tala ut människa!!!

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #11 skrivet: 25 okt-12 kl 22:29 »
Jag har gjort så då jag läste att man ska göra så i ett recept. Giftet skulle visst försvinna vid frysning..
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #12 skrivet: 26 okt-12 kl 03:47 »
Frysningen kan möjligen få dem att smaka något sötare (jämför med att man fryser rönnbär), men det påverkar ingen giftighet. Och de är inte speciellt  giftiga heller, man måste nog äta mycket råa fläderbär om man skall få några symptom.

Är du säker på att inte var druvfläder som sjukvårdsrådgivningen talade om?

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #13 skrivet: 26 feb-18 kl 00:27 »
Druvfläder är mycket giftiga, var säker på att det inte är druvfläder du plockar.

Ätbar fläder har flata blomklasar, druvfläder runda blomklasar. Ätbar fläder har svarta bär och druvfläder röda bär.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fläderbärssylt - hjälp!
« Svar #14 skrivet: 26 feb-18 kl 04:09 »
Druvfläder är mycket giftiga, var säker på att det inte är druvfläder du plockar.

Ätbar fläder har flata blomklasar, druvfläder runda blomklasar. Ätbar fläder har svarta bär och druvfläder röda bär.

Nej, druvfläder är inte mycket giftig, och tillagar man den så är det inget problem, det har man traditionellt gjort i USA

https://www.wildflower.org/plants/result.php?id_plant=SARA2


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 2 användare
andebratt, Kastanjegården Ekosmåbruk

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser