Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsbeteende  (läst 941 gånger)

Pitabröd

  • Inlägg: 6
Hönsbeteende
« skrivet: 26 sep-19 kl 11:43 »
Hej!
Jag går nu snart in på mitt andra år med höns och känner mig fortfarande som nybörjare, ständigt händer det saker jag inte förstår mig på och nu när jag försökt googla mig fram till svar och inte hittat nåt så skriver jag hit... :D

Jag hade två mammor som ruvade ihop och kläckte ihop, allt gick bra och det var frid och fröjd tills för några veckor sen (när "kyllingarna" var typ 2 veckor) så började den ena mamman först krypa in under den andra mamman, och sen krafsa bort henne där hon stod och krafsade. jag förstår att det rör sig om nåt slags dominansbeteende, men krypa in under? I alla fall funkar det ju itne då den hönan som blir dominerad har börjat bli vinglig och halt. Ska jag plocka bort henne från kycklingarna och dominanta morsan trots att hon vill gå runt och skydda dem fortfarande?

Sen undrar jag varför tuppen jagade runt på kycklingmamman idag när de fick var utanför buren en stund, han gjorde inget mot kycklingarna men mamman jagade han... varför då tro? ???

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hönsbeteende
« Svar #1 skrivet: 26 sep-19 kl 20:25 »

Sen undrar jag varför tuppen jagade runt på kycklingmamman idag när de fick var utanför buren en stund, han gjorde inget mot kycklingarna men mamman jagade han... varför då tro? ???

Jag gissar att han ansåg att nu är det dags igen, bara för att hon inte värper så vill han ju ändå visa sin ”kärlek och omtanke”..
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hönsbeteende
« Svar #2 skrivet: 27 sep-19 kl 07:55 »
Jag gissar att han ansåg att nu är det dags igen, bara för att hon inte värper så vill han ju ändå visa sin ”kärlek och omtanke”..

Japp tuppar är hemskt envisa!

Hade en höna som hoppat utanför en dag. Såg det först på kvällen då jag gick och tittade till damerna på sittplatsen. En tupp och en höna borta.
Gick ut och såg tuppen inne i hägnet och en höna utanför. Det första tuppen gjorde då jag fick in damen igen var att jaga ifatt na och sätta på na.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Pitabröd

  • Inlägg: 6
SV: Hönsbeteende
« Svar #3 skrivet: 28 sep-19 kl 10:51 »
Haha, ja, han tyckte väl det var dags  :), det tyckte inte hon dock....  :laugh:

Någon som har svar på den första frågan?

"Jag hade två mammor som ruvade ihop och kläckte ihop, allt gick bra och det var frid och fröjd tills för några veckor sen (när "kyllingarna" var typ 2 veckor) så började den ena mamman först krypa in under den andra mamman, och sen krafsa bort henne där hon stod och krafsade. jag förstår att det rör sig om nåt slags dominansbeteende, men krypa in under? I alla fall funkar det ju itne då den hönan som blir dominerad har börjat bli vinglig och halt. Ska jag plocka bort henne från kycklingarna och dominanta morsan trots att hon vill gå runt och skydda dem fortfarande?"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 2 användare
fri, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser