Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bra fårbete?  (läst 3258 gånger)

jongr

  • Gäst
bra fårbete?
« skrivet: 23 okt-06 kl 20:51 »
Hej,
jag skall så in ny flerårig vall till permanent fårbete och vill ha förslag på vad som är bra att så till ett smakligt fårbete. Det är Halland, klimatzon 1, bördig före deta åkermark.  Vallen skall fungera mest för bete, men även för att kunna ta enstaka höskördar eller ensilage. Vad för örter och gräs i vilka proportioner är bäst?

Mvh, Jonas

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:bra fårbete?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-06 kl 21:36 »
Till bete kan man använda
Lantmännens Vallfröblandning SW 961 eller
SW:s Flora Får    :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

LångeMicke

  • Inlägg: 91
    • Västergötland
Re:bra fårbete?
« Svar #2 skrivet: 24 okt-06 kl 14:47 »
Ett tips är att skicka efter frökatalog från Olssons frö i Helsingborg.
Mycket nyttig läsning!

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

jongr

  • Gäst
Re:bra fårbete?
« Svar #3 skrivet: 24 okt-06 kl 16:13 »
Tack så mycket för de två svaren, Rosa och Mikael!
Men: vad är SW:s Flora Får och var kan jag beställa det, Rosa?
Tack Mikael om att kunna beställa fröer från Olssons Frö! Men vilka fröer skulle du välja och i vilka proportioner? Det är gutefår jag har.

Mvh, Jonas

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:bra fårbete?
« Svar #4 skrivet: 24 okt-06 kl 16:35 »
Gissar på att SW:s Flora Får är Svalöv Weibulls Flora Får. Kanske går att få tag på på Granngården.

Äsch nu blev jag osäker heter det verkligen Svalöv?!  ???
« Senast ändrad: 24 okt-06 kl 16:36 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

jongr

  • Gäst
Re:bra fårbete?
« Svar #5 skrivet: 24 okt-06 kl 17:45 »
Hej Flora, Mikael, mfl,
jag gogglade mina frågor och fick svar på dem på nätet!
Rekommenderar att söka på "lantmännens vallfröblandning" på www.google.se. I listan som kommer finns ett flertal högintressanta pdf artiklar om fårbete och ekologisk lammproduktion från SLU. Ibland är Gud god.

Mvh, Jonas

LångeMicke

  • Inlägg: 91
    • Västergötland
Re:bra fårbete?
« Svar #6 skrivet: 24 okt-06 kl 19:01 »
Själv satte jag ihop en blandning av timotej samt vitklöver, käringtand och cikoria efter att ha funderat lite utifrån Olssons frö's råd. En del rajgräs och inte minst kveke har kommit tillbaka från den gamla vallen.
Blandingen slås till hö och efterbetas sent (=nu).
Cikorian älskas nu av fåren, och käringtanden gick bättre än väntat (men så var det ju ett extremt torkår också!).

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, simon.arvestrand, DaisyMalone, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser