Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor som inte passar in någon annan stans  (läst 3843 gånger)

Addiy

  • Gäst
Frågor som inte passar in någon annan stans
« skrivet: 06 dec-06 kl 17:31 »
Hej här kommer lite frågor om getter om ni kan svara på de vore de så snällt bilder kan ni också visa om ni vill. ;)

1.Är afrikanska dvärggetter bra som sällskapsgetter?
2.Finns det flera dvärggetter?
3.Vad har getter för temperament?
4.Vad är en getgård?
5.Hur brukar getter ha inne i ladugården om de är lösgående eller inte?
6.Vilket är bäst att köpa ett ungdjur eller en äldre?
7.Vad kostar maten?
8.Vad är sly?
9.Hur gammal är en killing när den slutar dia?
10.När kan man sälja en killing?
11.Hur märks de?
12.Hur ofta ska de till veterinären?
13.Vad har ni för rutiner på er gård?
14.Hur läng lever de?
15 Vad kostar en get i månaden?
16.Vad är genbank?
17.Hur många getter finns det på en getgård?

Hoppas ni vill svara på någon fråga.Kram
                                                                  Addiy

 

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #1 skrivet: 07 dec-06 kl 01:19 »
1. Afrikanska dvärggetter är jättebra som sällskapsdjur.
2. Alla dvärggetter härstammar från de sydafrikanska dvärggetterna som i sitt hemland används som mjölk och köttdjur. De kan ibland benämnas med olika namn så som grekisk, egyptisk och amerikansk dvärgget. Detta bror på att de har fått lite olika utseenden beroende på var de har avlat vidare på dem men alla har samma ursprung.
3. De är busiga, påhittiga, intelligenta små charmtroll. älskar att bli klappade och kliade och det bästa de vet är när de lyckas överlista en igen. En get kommer dock alltid undan med all skit de hittar på. Skaffa en get så vet du sedan vad jag menar. Det går inte bli arg på en get.
4. en gård med getter antar jag.
5. Jag har mina lösgöende i bås på ca. 6-9 kvm. Försöker att inte ha fler än fyra i varje bås + ev. killingar.
6. ungdjur eller vuxna är en smaksak. Fördelen med ungdjur är att du kan forma dem som du själv vill ha dem och du slipper olater som framkommit pga. felaktig hantering. Om du bara kommer underfund med en vuxen individs personlighet så är de oftast stabilare. Själv tvekar jag inte att köpa ett vuxet djur men kolla alltid innan att personkemin stämmer.
7. det beror helt på var du köper. Jag köper mitt hö från en lokal bonde. Höt är dyrt i år och ligger på uppemot 2:- /kg. sedan beror det på om du ska fodra med annat foder också. Har man ett bra grovfoder (hö) så behövs inget kraftfoder. mina dvärggetter får dagligen 1 kg hö och fri tillgång till saltsten, mineraler och en liten dos selen.
8. Sly är små,späda "bebisträd" ser ut som ett gäng med grenar som sticker upp i en klump.
9. Killingar vänjs av vid två till tre månader och de går också att sälja då.
11. jag märker mina med ett litet metallmärke i vardera örat. För mer info: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar.4.7502f61001ea08a0c7fff33702.html
12. Hur ofta man tar dem till vet. beror ju på hur ofta de blir sjuka. Och om man väljer att stelkrampsvaccinera dem, getter är känsliga för stelkramp.
13. 09.00 morgonfodring och utsläpp av bockkillingarna. Koll av getterna som går ute och koll av de två som är kvar inne.
Under dagen kollar jag dem med jämna mellanrum, men så går de precis utanför huset också.
22.00 kvällsfodring, insläpp av bockkillingarna och koll av övriga djur.
vid behov trimmning av klövar och annan förebyggande vård och sjukvård.
16. http://www.allmogegeten.se/genbank_index.html
Vill du läsa mer om dvärggetter kolla in här:http://www.npga-pygmy.com/default.asp
Tyvärr avhornas alla dvärggetter i USA så det finns inga bilder på bockar med läckra horn :-(
« Senast ändrad: 07 dec-06 kl 01:24 av Balbina »

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #2 skrivet: 07 dec-06 kl 01:27 »
Chery blivande avelsget. Supermysig men så är hon uppfödd på flaska också.
Alla mina killingar har fått namn efter bilar.
« Senast ändrad: 07 dec-06 kl 01:29 av Balbina »

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #3 skrivet: 07 dec-06 kl 01:35 »
Chamonix (den grå) syster med Chery såldes pga. exteriöra fel och lilla Bufori följde med sin halvsyster. ´Chery och Chamonix vägde endast 0,7 kg när de föddes och jag trodde inte de skulle klarar första natten men nu är de större än Bufori som vägde 1,5 kg vid födseln.

Addiy

  • Gäst
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #4 skrivet: 11 dec-06 kl 13:42 »
Så söta getter ;D

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #5 skrivet: 11 dec-06 kl 13:54 »
Visst är de!

Rubinen

  • Inlägg: 197
  • Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #6 skrivet: 11 dec-06 kl 14:12 »
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ  ::)
Vilka sötnosar . Jag älskar getter
Älska din nästa så som dig själv

Addiy

  • Gäst
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #7 skrivet: 14 dec-06 kl 17:02 »
Vet någon något annat som kan vara bra att veta om getter innan man köper de?

Skrutt

  • Inlägg: 388
  • ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #8 skrivet: 14 dec-06 kl 18:10 »
Vet någon något annat som kan vara bra att veta om getter innan man köper de?

Mina getter är väldigt rymninsbenägna för helst vill de vara där de ser att vi är. De ätar i stort sett allt de kommer över och är envisa men väldigt trevliga djur.

Addiy

  • Gäst
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #9 skrivet: 14 dec-06 kl 18:38 »
Vad har du för stängsel på dina getter och hur högt?

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #10 skrivet: 14 dec-06 kl 20:32 »
Visst är de rymningsbenägna men har man bara ett stabilt stängsel i bra skick så stannar de på rätt sida. Själv använder jag ett vanligt fårnät och två eltrådar. En ca.10 - 20 cm från marken och en ca. 10 cm över nätet. Använder den tråd på odal som har bäst ledningskapacitet och ett "tjuraggregat" som ger stötar direkt när man går emot tråden. Finns vissa aggregat som inte smäller till direkt utan först när man varit emot tråden en stund och ett sådant aggregat rekommenderar jag inte för de lär sig med en gång att om de är tillräckligt snabba så kan de smita utan att det gör ont. Ha alltid elen igång de provar tråden många gånger om dagen. En erfaren getbonde sa också att de höga fårnäten fungerar bra till getter. Undvik elnät.
Att de skulle äta allt vill jag absolut INTE hålla med om. Getter är jättekräsna. Ingen av mina getter skulle få för sig att äta på kläder eller plastpåsar eller annat. Fast det kan kanske bero på uppfostran också om man vant dem vid att man alltid har godis i fickorna är det klart de kan tugga på kläder för de vet ju att där finns godis och vägen till en gets hjärta går genom magen.
Det viktigaste annars jag tycker du bör veta är att de är otroligt beroendeframkallande och skaffar du två så har du snart fyra sedan sex och så åtta och så vidare. Jag vet :-).

Skrutt

  • Inlägg: 388
  • ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #11 skrivet: 15 dec-06 kl 10:09 »
Vårat staket är ett högt gunnebostängsel med en planka upptill och nertill plus el också där upptill och nertill....
Vi prövade fårstängsel men de var ute på några sekunder.
Getter är bra på att hoppa och klättra.
En av våra getter lyckades också att klättra ut ur sitt bås i stallet....och ställde till med en riktig röra... satte i sig en del väldigt olämpliga saker så som en plastsäck och en trasmatta :o
Nu är det kört tänkte jag, och bara gick och väntade på något symptom med telefonen och nummret till vetrinären i högsta hugg :o Men det är flera år sedan och geten har fortfarande inte visat  några teckan på att ha farit illa av dieten......Men numera vet jag att bara förvara lättsmälta saker i getternas närhet!!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #12 skrivet: 15 dec-06 kl 13:33 »
Vet någon något annat som kan vara bra att veta om getter innan man köper de?

Du ska ha ett produktionsplats nummer och en djurjournal för Get.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #13 skrivet: 15 dec-06 kl 17:17 »
Vårat staket är ett högt gunnebostängsel med en planka upptill och nertill plus el också där upptill och nertill....
Vi prövade fårstängsel men de var ute på några sekunder.
Getter är bra på att hoppa och klättra.
En av våra getter lyckades också att klättra ut ur sitt bås i stallet....och ställde till med en riktig röra... satte i sig en del väldigt olämpliga saker så som en plastsäck och en trasmatta :o
Nu är det kört tänkte jag, och bara gick och väntade på något symptom med telefonen och nummret till vetrinären i högsta hugg :o Men det är flera år sedan och geten har fortfarande inte visat  några teckan på att ha farit illa av dieten......Men numera vet jag att bara förvara lättsmälta saker i getternas närhet!!

Verkar som jag har väldigt snälla getter då. För de rymmer sällan.
Se - nummer och journal kostar inget.

Addiy

  • Gäst
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #14 skrivet: 15 dec-06 kl 17:56 »
Tack så mycket rosa för svaret

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Frågor som inte passar in någon annan stans
« Svar #15 skrivet: 27 feb-07 kl 17:03 »
Vet någon något annat som kan vara bra att veta om getter innan man köper de?


Definitionen på "get":

"Getter är underbart trevliga djur, som alltid befinner sig någon annanstans än vad Matte vill."

OK, allvarligt.  De är väldigt känsliga för diverse brister, vitaminer och sånt.  Om de inte hittar vad de behöver innanför stängslet, så går de ut och skaffar det, och kommer sedan hem igen.  Grannens äppelbark botar många brister.  Om de saknar något, så går de igenom i stort sett alla stängsel.  Men om de har vad de behöver innanför stängslet, så "går de för ett snöre".

Lycka till!  Du har många skratt och gosestunder framför Dig.
« Senast ändrad: 27 feb-07 kl 17:10 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser