Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räven slår till dagtid  (läst 2765 gånger)

Abruzzo

  • Inlägg: 71
Räven slår till dagtid
« skrivet: 20 maj-10 kl 14:23 »
Hur vanligt är det att räven slår till helt öppet på dagtid? Nu har jag förlorat två myskhonor och själv sett räven helt fräckt komma springande och dyka på draken. Eftersom jag såg detta så slängde jag upp fönstret och vrålade allt vad jag var värd, då släppte den och stack iväg. Har hållt mina fåglar, både hönsen och ankorna inne ett tag efter den incidenten men nu har de gått ute sedan helgen och idag försvann alltså ytterligare en hona.

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: Räven slår till dagtid
« Svar #1 skrivet: 20 maj-10 kl 15:25 »
Vet faktiskt inte hur vanligt det är ... men förra året kom räven stadigt på besök vid fem tiden på em... en hona var detta och jag tror hon hade ungar då...
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Räven slår till dagtid
« Svar #2 skrivet: 20 maj-10 kl 15:50 »
Jag har oftast sett räven hos oss dagtid...

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Räven slår till dagtid
« Svar #3 skrivet: 20 maj-10 kl 15:54 »
Honor med hela grytet fullt av rävungar jagar nästan hela dygnet .Ankor är lätt fångad mat.
Hon kommer tillbaka.
Skabbrävar brukar också bli desperata men det brukar vara fram mot hösten de kommer
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Räven slår till dagtid
« Svar #4 skrivet: 20 maj-10 kl 17:19 »
Här verkar det som om räven fattat att hon "märks" minst om hon kommer mitt på dagen när det ändå är en massa liv och rörelse runt husen. Hönsen och ankorna bryr sig inte om att det kommer en hund/kattliknande varelse, det är bara en av många andra. (Jag har tex en megastor rävröd katt som kanske liknar en räv i ankögon, katten brukar vara i hönshuset flera ggr om dagen så fjäderfäna är vana vid att det rör sig en stor röd varelse bland dem.

Kommer räven däremot nattetid så blir det ett jäkla liv i hönshuset.
« Senast ändrad: 20 maj-10 kl 17:22 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Räven slår till dagtid
« Svar #5 skrivet: 20 maj-10 kl 21:28 »
Förra året fanns här en skabbräv som började plocka av ankorna. Så det var bara att se till att ha dem inlåsta. Efter några dagar när jag öppnat luckan till hönsen, och bara hunnit gå runt husknuten så blev det ett hemskt liv i hönshuset. Jag trodde först att det var några tuppar som skulle slå ihjäl tuppen med lägst rang, så jag rusade dit för att rädda honom. När jag kom in i hönshuset satt räven mitt på golvet och åt på en höna. Jag hann blockera utgången innan räven hann ut.

Det gäller nog att du har dina ankor inlåsta fram tills att räven är avlivad, annars är det stor risk han äter upp allihop.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Räven slår till dagtid
« Svar #6 skrivet: 20 maj-10 kl 21:48 »
Gyttorps-vaccination hjälper mot ank o hönstjuvar >:D
Fjäderfän och kaniner

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Räven slår till dagtid
« Svar #7 skrivet: 23 maj-10 kl 06:16 »
Gyttorps-vaccination hjälper mot ank o hönstjuvar >:D
ja tack! Denna vaccination önskas. Vem utförar den?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Soidberg

  • Inlägg: 26
    • Västerbotten
SV: Räven slår till dagtid
« Svar #8 skrivet: 23 maj-10 kl 08:02 »
Jag har oftast sett räven hos oss dagtid...

Lättast att se dem när man är vaken...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 6 användare (1 dolda)
Idd, Anders Flix, Gröfre Slissing, LillaY, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser