Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till bil..  (läst 5212 gånger)

EmJa

  • Gäst
Alternativ till bil..
« skrivet: 20 jun-05 kl 15:55 »
Hej!
Jag försöker hitta ett bra alternativ till bensindriven bil.
Där jag bor måste jag tyvärr ha något annat färdmedel än cykel, men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt..
Har funderat på olika ombyggnader av typen el- tryckluft eller rapsolja. Vet dock inte vilket som är bäst och enklast för mig. Alla alternativ har sina för- och nackdelar såvitt jag kan bedöma.
Finns det någon därute som har något bra förslag? Som kanske har byggt om en bil redan, eller har andra tips?
Nu har jag en vw Caravelle (minibuss) från -87, men det är inget måste. Däremot behöver jag en del lastutrymme. Jag behöver aldrig köra längre än ca 10 mil åt gången (Kanske inte ens så långt), men jag behöver den för kortare sträckor någon gång per vecka...

Skriv här, eller maila till mig:
emmalasse@hotmail.com

Hälsningar Emma

(Jag vill inte ha med detta i tidningen, tack!)

 

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Alternativ till bil..
« Svar #1 skrivet: 01 aug-05 kl 00:23 »
För att kunna ge dig vettiga förslag på alternativa transportmetoder så behöver vi nog veta lite mer om både ditt boende och dina transportbehov (mil och antal personer för en normal resa t.ex)
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Alternativ till bil..
« Svar #2 skrivet: 22 sep-05 kl 09:19 »
Åker du sällan eller aldrig mer än två personer, och inte behöver mer än 400 kg last, kan du köra som jag.

Jag köpte en Amica Luna 2000 diesel för 27000 kr, den var delvis defekt, men efter att ha meckat och lagt 10000 på den blev den riktigt bra. I de 10000 ingick en dragkrok och ett släp, där jag kan lasta 400 kg. Motorn är på endast 5,5 hk, men den är seg och orkar. Bilen väger 300 kg och släpet 100 kg. Totalvikten för bilen är 625 kg, så den kan ta en del. Det är dessutom tillåtet att lasta hela tjänstevikten på ett obromsat släp, om man kör i 40, vilket är den maxhastighet du har med full last, annars kör du i ca 50. Amican är körkortsfri, EU-förarbevis räcker, den behöver inte skattas eller besiktigas. De sista 1000 milen har kostat i bränsle  under 2300 kr. Jag blandar diesel och rå rapsolja.
Trots de ökade bränslekostnaderna, funderar jag aldrig på att den kostar att köra, det blir en femtilapp då och då.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Alternativ till bil..
« Svar #3 skrivet: 22 sep-05 kl 12:12 »

Hej.
Alternativ till en bensindriven bil är tex en Ford flexifuel, som är direkt anpassad till att köra på etanol. Fick meddelande från Coop att de har medlemsrabatt, så den kostar 166.000 ny.

Mikael Perman

EmJa

  • Gäst
Re:Alternativ till bil..
« Svar #4 skrivet: 29 dec-06 kl 20:52 »
Hej igen!
Var ett tag sedan jag skrev detta, tänkte göra ett nytt ryck...
Har läst på lite och kollat era tips lite mer, men känner mig fortfarande väldigt osäker.
Vi bor 1,5 mil från stan och jobbet och åker ofta många i bilen. Nu har vi en vw caravelle (minibuss) och det passar oss bra eftersom vi både kan ha många personer i bilen, eller ta ur sätena och ha den som lastbil. (vi kör mycket grejjer till huset och så)

Vi kör sällan korta sträckor med bilen eftersom vi har cyklar både hemma och i stan, och när jag skall åka ensam till jobbet åker jag kollektivt om det går.

Till saken hör också att vi har väldigt lite pengar, så en ny bil är rätt uteslutet... Men det är ju bland annat därför vi söker ett alternativ också - för att det är dyrt att köra.

Har funderat på att ha två bilar - en liten bränslesnål och en stor för transporter, men det känns inte som att det löser något utan bara krånglar till det ännu mer!

Hoppas på fler goda idéer!
Emma

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
Re:Alternativ till bil..
« Svar #5 skrivet: 03 jan-07 kl 23:22 »
Hur många brukar ni åka bilen?
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

EmJa

  • Gäst
Re:Alternativ till bil..
« Svar #6 skrivet: 05 jan-07 kl 21:42 »
Mellan två och fem är vanligast. Oftast typ tre och ett trumset  ;D

Nu har folkabussen precis packat ihop också! Igen!!
Fan...
Hinner aldrig ens bli av med oljan från händerna innan den är dags att krypa ner i motorn igen!

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Alternativ till bil..
« Svar #7 skrivet: 05 jan-07 kl 22:03 »
frontmotor eller svansmotor i caravellen?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Alternativ till bil..
« Svar #8 skrivet: 05 jan-07 kl 22:23 »
Nu heter hon ju Lilla Emma, men på den folkabuss med svansmotor vi hade kröp man banne mig inte ner i någon motor. Det var enklare att ta ur motorn oavsett vad som skulle göras. Årsmodell -75, luftkyld 1,8 l boxer. Maken till trångt och mekarfientligt motorutrymme har jag aldrig varit med om.

EmJa

  • Gäst
Re:Alternativ till bil..
« Svar #9 skrivet: 06 jan-07 kl 19:48 »
Vet vad du menar  ;D
Helt hopplöst vad man än skall göra!

Motorn sitter bak, och batteriet sitter under passagerarsätet vilket är en ständig källa till bekymmer...
Men när den fungerar är den toppen! :P

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Alternativ till bil..
« Svar #10 skrivet: 20 jan-07 kl 17:18 »
Vi har en gasdriven Opel Zafira som även har en liten reservtank för bensin. Kan vara bra när den enda gasmacken på mils avstånd är tillfälligt avstängd... Är inte biogas ett alternativ? Och det finns många sittplatser - fem i vanliga fall och två i reserv i bak när mormor vill följa med till stranden.

EmJa

  • Gäst
Re:Alternativ till bil..
« Svar #11 skrivet: 20 feb-07 kl 19:19 »
Det låter ju intressant!
Hur funkar det? Finns det nånstans jag kan läsa mer??
Vet inte om det finns ställen att tanka på på gotland, men det kan jag ju kolla upp...
E


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser