Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  första spåret  (läst 1440 gånger)

regnpipan

  • Gäst
första spåret
« skrivet: 22 mar-12 kl 12:23 »
Idag lade jag ett första blodspår till min snart 6 månader gamla Tyska Jaktteriertik. Tanken är att jag skall använda henne som grythund, eftersökshund och stöthund, dvs lite olika jaktliga uppgifter. Kikar man på hennes stamtavla så är det räv och vildsvin som lyser klarast vad gäller vad hundarna varit intresserade av. Inte mig emot, i mitt jaktlag saknar vi bra räv och grishundar, så där finns en lucka att fylla.

Jag stack upp i en mindre ledningsgata och klämde ut sisådär 3 dl blod över en sträcka på ca 50 meter.Spåret var rakt och följde en stenmur men där var en del högt gräs och mindre buskar så det kunde varit lättare för en totalnovis som min valp.

Nåja. Efter en stund tog jag ut henne på en promenad. Vi strossade över ängen och skulle upp i skogen. Där gick vi på spårets början. Hade sprayat lite extra där, tänkte typ genomskott på rådjur. Tiken reagerade direkt. Körde nosen i backen och snokade runt. Höll på så ett par minuter innan hon först gick uppåt skogen, det var ju dit vi var på väg, men efter 10 m vände hon och drog iväg i spårets riktning. I ca 30 m höll hon nosen i backen. Sedan vimsade hon till det lite. Tog fel sida av en liten buske och hamnade på andra sidan muren. Vände tillbaka sprang en bit åt andra hållet för att sedan vända tillbaka till spåret. Snokade runt lite innan hon tog sig an det igen. Följde det nästan ända fram. Sista metern svängde jag lite korkat nog av spåret två meter för att få en bra stock att knyta fast klöven i. Hon hade lite problem att reda ut svängen,men efter någon minut följde hon spårets sista skälvande meter och med svansen spikrakt upp i luften tog hon sig an klöven stor energi.

Glad valp och glad husse.

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: första spåret
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 20:17 »
Vad kul!
Körde viltspår utan blod (endast skanken) förra helgen till min hund. Hon tycker det är superkul! Hon kommer inte användas i jakt någon gång (inte sån ras och skotträdd) men det är utmärkt sysselsättning.

regnpipan

  • Gäst
SV: första spåret
« Svar #2 skrivet: 23 mar-12 kl 19:49 »
Hunden fick ge sig i kast med ett nytt blodspår idag. Det skulle varit lätt men blev svårare än jag tänkte mig eftersom jag var dum nog att lägga det i fårhagen. Det var spikrakt i nerbetat gräs, kanske 80 m långt, men det blev några problem...

Problemet stavas TACKOR. De fårskallarna hade antagligen traskat runt och betat i spåret för hunden klarade de 40 första metrarna galant. Sedan blev hon lite vimsig, sprang fram och tillbaka till spårets utgångspunkt säkert åtta gånger innan hon lyckades ta sig vidare och följa spåret till rådjursklöven.

Men jag blev oerhört glad när hon klarade det. Och att hon ignorerade mig för att hela tiden vara 100% koncentrerad på spåret. Så trots en viss oro ett tag känner jag vissa förhoppningar om att hon skall bli en användbar eftersökshund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 5 användare (3 dolda)
skräptanten, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser