Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som har vallhund o vallar, hjälp tack!  (läst 3064 gånger)

Jeanette66

  • Inlägg: 13
  • !
    • Västergötland
    • Agilitycoachen
Ni som har vallhund o vallar, hjälp tack!
« skrivet: 06 aug-11 kl 12:12 »
Citera
Hej!
Jag är på väg o köpa nya får till mina två bc:ar som jag vallar med
Ena är godkänd vallhund o har en sån djurkänsla så man nästan blir rädd, tyvärr har detta
Lett till att han har blivit stångad av några griniga tackor o är nu lite klen med svåra tackor!

Sen har jag en ettåring som är en tuffing men ännu en nybörjare

Dom fåren jag har tittat på är lugna o snälla mot hundar när jag vallade på hela flocken 60 st
Jag skall ha 4-5 stycken och jag får välja mellan årslamm, fjolårslamm eller äldre tackor, va skall jag välja ???

Jag vill inte ha tackor med lamm då det är då dom blir så tuffa!

Jätte tacksam för svar!!

Mvh: Jeanette
Bor på Landet med 3 BC och 4 stycken träningsfår =)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Ni som har vallhund o vallar, hjälp tack!
« Svar #1 skrivet: 06 aug-11 kl 19:17 »
Om man kan välja hade jag nog tagit fjolårslamm, om de inte har några lamm vid sin sida... Stabila nog för att kunna gå utan någon äldre tacka, och ändå rörliga. Årslamm kan bli för tröga om de är nyavskilda. De är lätt lite otrygga efter avskiljningen.
Gamla tackor kan vara surkärringar :o ;D

Det är svårt att uttala sig om djuren när de går i storflock. (Alla får träffar ju inte hunden, i storflock) Man kan bara se hur "traditionen" är i flocken. (Spring som en galning eller slåss till sista blodsdroppen :)) Om jag var dig så hade jag bett att få pröva dom tilltänkta djuren när de är avskilda...
« Senast ändrad: 06 aug-11 kl 19:20 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ni som har vallhund o vallar, hjälp tack!
« Svar #2 skrivet: 06 aug-11 kl 19:22 »
Har Du tänkt på ankor som ett mellanspel?  Dom är extremt lättvallade, och den hunden kanske behöver lyckas riktigt grundligt ett par gånger?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: Ni som har vallhund o vallar, hjälp tack!
« Svar #3 skrivet: 06 aug-11 kl 19:48 »
Det här med ankor tänder alla Bc på ankor eller hur får man upp intresset för dom

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Ni som har vallhund o vallar, hjälp tack!
« Svar #4 skrivet: 07 aug-11 kl 10:02 »
Nej, alla BC "ser" inte fåglar (ankor , gäss, höns) Min erfarenhet är att det krävs ett visst mått av eye för att se dom och vilja valla dom...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ni som har vallhund o vallar, hjälp tack!
« Svar #5 skrivet: 07 aug-11 kl 12:54 »
Jaha, finns något annat lättvallat, då, så att den hunden får lyckas riktigt grundligt?  Kaniner?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jeanette66

  • Inlägg: 13
  • !
    • Västergötland
    • Agilitycoachen
SV: Ni som har vallhund o vallar, hjälp tack!
« Svar #6 skrivet: 07 aug-11 kl 13:12 »
Om man kan välja hade jag nog tagit fjolårslamm, om de inte har några lamm vid sin sida... Stabila nog för att kunna gå utan någon äldre tacka, och ändå rörliga. Årslamm kan bli för tröga om de är nyavskilda. De är lätt lite otrygga efter avskiljningen.
Gamla tackor kan vara surkärringar :o ;D

Det är svårt att uttala sig om djuren när de går i storflock. (Alla får träffar ju inte hunden, i storflock) Man kan bara se hur "traditionen" är i flocken. (Spring som en galning eller slåss till sista blodsdroppen :)) Om jag var dig så hade jag bett att få pröva dom tilltänkta djuren när de är avskilda...

tack för svar!
jag tänkte på fjolårslamm med, jag tror dom är dom som passar oss bäst..och sen är dom ju alltid lite billigare med än årslamm och det är alltid bra =)

ja vi skall provvalla på dem först, får nu skall det va bra får som kommer =)

älskar ju vallningen och vill gärna hålla på med det =)
Bor på Landet med 3 BC och 4 stycken träningsfår =)

Jeanette66

  • Inlägg: 13
  • !
    • Västergötland
    • Agilitycoachen
SV: Ni som har vallhund o vallar, hjälp tack!
« Svar #7 skrivet: 07 aug-11 kl 13:14 »
Har Du tänkt på ankor som ett mellanspel?  Dom är extremt lättvallade, och den hunden kanske behöver lyckas riktigt grundligt ett par gånger?

Ankor hade nog gått med, men jag har ingen möjlighet att ha ankor där jag bor
sen hjälper jag ju min hund väldigt mycket så han får aldrig mer misslyckas nu efter den smällen han har fått..så han lyckas alltid flytta tackorna, om jag nu skall hjälpa honom ( som han inte märker)
sen vallar vi mycket på andra platser där det är springiga djur och det hjälper ju alltid =)

tack för svar =)
Bor på Landet med 3 BC och 4 stycken träningsfår =)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ni som har vallhund o vallar, hjälp tack!
« Svar #8 skrivet: 07 aug-11 kl 16:35 »
sen vallar vi mycket på andra platser där det är springiga djur och det hjälper ju alltid =)
Då så!  Den ena metoden är väl lika bra som den andra, om bara slutresultatet blir bra - för hund, förare och "vallningsobjekt"!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare
malarmaster, fri, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser