Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörda egen lera - finns sådan som lufttorkar ??  (läst 2277 gånger)

janinatyp

  • Inlägg: 5
    • -
Skörda egen lera - finns sådan som lufttorkar ??
« skrivet: 20 sep-23 kl 13:03 »
Hej, jag har 0 kunskap när det kommer till lera, keramik eller drejning. Ibland harjag fått tankar som"jag skulle vilja göra en liten vas" och eftersom jag har 3-åringskomplex och ska göra allting helt själv hela tiden(dvs. Utan att köpa) funderade jag på om man kan ge sig ut och leta fin lera och sen rena i vatten (kanske som man renar egna pigment för målarfärg från sten). Men så kom jag på att jag har ju inte tillgång till någon brännugn haha.

Jag har vaga minnen av att jag och mina kusiner om somrarna i Veddige hade nån lera som nån av mina storkusiner brukade hitta någonstans. Vi lät våra skapelser torka i solen och de sprack oftast haha. Men ja så nu undrar jag önsketänkande om någon känner till något om lufttorkade lera och kan informera mig.

Jag tycker det är svårt att googla. Finns det några vedertagna termer för lera som man hittar och processar själv i naturen för användning vid drejning eller skulptur? Motsvarande typ "wild clay" på engelska?

Tack,
Janina

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Skörda egen lera - finns sådan som lufttorkar ??
« Svar #1 skrivet: 20 sep-23 kl 13:53 »
Lämplig lera för keramik brukar inte finnas långt bort. Förr i tiden hade väl nästan varje gård eller by en egen lergrop, vid större lertäkter av bra kvalitet växte så småningom tegelbruk upp. De gamle på orten brukar veta var man kan hitta lera. Och om det har legat ett tegelbruk i närheten, finns det anledning att kolla dess lertäkt.

Men det är inte värt att hoppas på att ett föremål av lufttorkad lera ska bli hållbart, vilken slags lera man än använder. Samerna blandade förr i något asbesthaltigt mineral i sin keramiklera för att få sakerna mer tåliga, men det är ju inte lämpligt av andra skäl.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Skörda egen lera - finns sådan som lufttorkar ??
« Svar #2 skrivet: 21 sep-23 kl 17:17 »
Hitta ren, fin lera. Torka den. Bulta sönder den så smått du kan. Lägg i blöt och sila gärna men om leran är fin, utan skräp kan du hälla av vattnet. Sedan knådar du ihop leran. Det är det här som är det svåra. Du vill inte ha orenheter eller luft i den. Du kan röra ut den med lite ren sand om du vill ha grövre struktur. Sedan kan du göra din lilla vas. Den måste torka långsamt, packa in den lite de första dagarna. Och om du vill kunna använda din lilla vas måste du bränna den. Det kan du faktiskt göra ute i en grop, det är en gammal teknik, känd som raku. Här är några länkar som du kan börja med, kanske kan du hitta vidare från dem. Lycka till!

https://www.sehlerkeramik.se/rakuintro/ (kort intro till raku)

https://shorturl.at/ehjP7  (konsten att bränna lera i en grop)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Skörda egen lera - finns sådan som lufttorkar ??
« Svar #3 skrivet: 21 sep-23 kl 18:13 »
Lämplig lera för keramik brukar inte finnas långt bort. Förr i tiden hade väl nästan varje gård eller by en egen lergrop, vid större lertäkter av bra kvalitet växte så småningom tegelbruk upp. De gamle på orten brukar veta var man kan hitta lera. Och om det har legat ett tegelbruk i närheten, finns det anledning att kolla dess lertäkt.

Men det är inte värt att hoppas på att ett föremål av lufttorkad lera ska bli hållbart, vilken slags lera man än använder. Samerna blandade förr i något asbesthaltigt mineral i sin keramiklera för att få sakerna mer tåliga, men det är ju inte lämpligt av andra skäl.
Lera finns nästan överallt bara man gräver nog djupt. Men lera som duger nåt till är svårare att få tag i. Bara för att en ort haft ett tegelbruk är det inte säkert att det fanns bra lera för tegel på orten, utan det betyder snarare att leran var tung och blev dyr att frakta långa sträckor.
Jag har eller hade ett tegelbruk bara några km härifrån, och man hämtade bla lera från min gård. Har några fiskdammar som resultat på lerbrytningen som gjordes med lingrävare.
Leran blev till taktegel. Men detta tegel dög bara till mindre värdefulla byggnader då det efter några år började spricka sönder. Men det var billigt att laga och byta tegel vart efter då leran var gratis och kom från närområdet. Leran härifrån är mörk blålera som efter bränning blir stålgrå i färgen samt grovporig.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Skörda egen lera - finns sådan som lufttorkar ??
« Svar #4 skrivet: 22 sep-23 kl 07:18 »
Om jag förstår det rätt är det inte noga med renhet om man inte ska bränna. Det kan nog fungera utan sprickor, för mindre föremål och långsam torkning.

Vattenfast blir det inte, så ska du ha levande blommor i vasen får det väl bli någon sorts ytbehandling.

Förmodlingen är det bäst att experimentera friskt för att se vad som fungerar när du väl har hittat och bärgat din lera!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 2 användare
Luffsen, Mikael Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser