Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyla ner hus utan AC  (läst 11082 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #20 skrivet: 15 jul-18 kl 18:58 »
Problemet med kylanordningar som kyler ned varm luft är att det kondenseras en hel del vatten, i all synnerhet om temperaturen ska sänkas flera grader.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #21 skrivet: 15 jul-18 kl 19:30 »
Problemet med kylanordningar som kyler ned varm luft är att det kondenseras en hel del vatten, i all synnerhet om temperaturen ska sänkas flera grader.
Undrar om det är så stort problem, det är torr luft här uppe och det känns som man skulle haft en luftfuktare ibland.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #22 skrivet: 15 jul-18 kl 20:28 »
Har man en hygrometer och ett mollierdiagram är det ju lätt att ta reda på luftens daggpunkt (alltså den temperatur då luftfuktigheten blir 100 % med den mängd vatten som luften för tillfället bär med sig). Så länge man inte kyler till under daggpunkten så är det ingen risk för kondensutfällning.

Jag har två termometrar/hygrometrar i köket och de är faktiskt ganska överens just nu. Den ena visar 30,0 grader och 40 % luftfuktighet, den andra 29,5 grader och 38 %.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #23 skrivet: 15 jul-18 kl 20:38 »
Har man en hygrometer och ett mollierdiagram är det ju lätt att ta reda på luftens daggpunkt (alltså den temperatur då luftfuktigheten blir 100 % med den mängd vatten som luften för tillfället bär med sig). Så länge man inte kyler till under daggpunkten så är det ingen risk för kondensutfällning.

Jag har två termometrar/hygrometrar i köket och de är faktiskt ganska överens just nu. Den ena visar 30,0 grader och 40 % luftfuktighet, den andra 29,5 grader och 38 %.

Har du 30 grader i köket?
Jag har 24 och tycker det är bastu.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #24 skrivet: 15 jul-18 kl 20:49 »
Innan potatisodlare och fruktodlare hade riktiga kyllager att tillgå, så var de väldigt duktiga på att hålla nere temperaturen i sina lager ändå. Principen gick ut på att öppna dörrar eller luckor under dygnets svalaste timmar, och stänga dem vid kl 5-6 på morgonen just innan utomhustempen började stiga igen. De allra flesta sensommardygnen så räckte det att öppna varannan natt i Sydsverige för att ändå fungera väl.

Jag förmodar att detta hade räckt bra uppe hos er. Häromdagen berättade smhi att gångna nattens kallaste temperatur varit 4,5 plusgrader någonstans i Lappträsk. (Tror det var i Pajala?)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #25 skrivet: 15 jul-18 kl 20:54 »
Innan potatisodlare och fruktodlare hade riktiga kyllager att tillgå, så var de väldigt duktiga på att hålla nere temperaturen i sina lager ändå. Principen gick ut på att öppna dörrar eller luckor under dygnets svalaste timmar, och stänga dem vid kl 5-6 på morgonen just innan utomhustempen började stiga igen. De allra flesta sensommardygnen så räckte det att öppna varannan natt i Sydsverige för att ändå fungera väl.

Jag förmodar att detta hade räckt bra uppe hos er. Häromdagen berättade smhi att gångna nattens kallaste temperatur varit 4,5 plusgrader någonstans i Lappträsk. (Tror det var i Pajala?)

Här funkar då inte det, senaste dagarna har det varit 20-25 grader på natten.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #26 skrivet: 15 jul-18 kl 21:34 »
Ja har inte lästa alla inlägg. Bara först sidans, av 2. Men..

I min tanke så har jag experementerat med att ta luft från grunden. Alltså under huset. Läs galler eller liknande. Den tas upp genom självdrag/tryck.

Det vill säga att jag med vindsnurrad fläkt eller liknande, monterad på vind eller genom taket. Drar ut varm luft och det bör då dra med sig kall luft från botten av huset per automatik.

Har en torpargrund som dessutom är murad på utsidan och golvet har rasat in så här finns utrymme för kreativa ideer.
Ensamhet har kanske andra förutsättningar.

Några saker som jag fastnar på som kanske sågar denna lösning:
1. Drar jag med mig fukt i samma veva? (Bra/dåligt)
2. Hur mycket rör behövs för att få den effekt jag behöver? (Har metervis med ventilationsrör ligger)
3. Placering av utlopp (varmt) samt inlopp (kallt)
4. Är denna luft tillräkligt kall överhuvudtaget?
5. Vad händer på vintern?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #27 skrivet: 15 jul-18 kl 21:54 »
Mina förutsättningar är nog ganska bra, om det funkar att kyla ner huset, genom att vattnet i värmesystemet är kallt.

Det skulle räcka att byta ut ett element i källaren mot en värmeväxlare.
Montera en kran och cirkulationspump på slangarna som jag drar ut ur huset från värmeväxlaren och ansluta slangarna till den nergrävda tanken.
Ansluta ström till pumpen och fylla vatten i tanken.

Det enda problem jag kan komma på med installationen är stora stenar, så det blir drygt att gräva.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #28 skrivet: 15 jul-18 kl 23:13 »
Har du 30 grader i köket?
Jag har 24 och tycker det är bastu.

Hemma. Men jag var bara där som hastigast i eftermiddags. I rucklet där jag bor för tillfället är det just nu 24,7 i köket, har varit 26,4 som mest idag.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #29 skrivet: 16 jul-18 kl 09:29 »
Hade 28grader i köket igår .
Lagar all mat i grillen ute nu för att man helt enkelt inte orkar stå i värmen i köket.
Är helt klart ute efter en vettig nedkylningsmetod utan stora ingrepp eftersom vi inte äger huset.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #30 skrivet: 16 jul-18 kl 09:59 »
Gör som Thomas berättar att de gjorde förr, fast kanske med lite hjälp av tekniken.

Jag har berättat det förr, men när värmeböljan -94 gjorde det obehagligt varmt i mitt hus framåt kvällen så tog jag en spånskiva, sågade ut två hål och monterade två kylarfläktar från skrotbilar. Sedan satte jag den skivan i ena halvan av fönstret i inre sovrummet. Då var det bara att blåsa ut den under dagen uppbyggda värmen i kåken när kvällskylan kom. En timme så var det behagligt i hela huset, utan kostnad eller freoner. Det här huset tål värmen betydligt bättre så jag har inte brytt mig, men jag har sneglat på tvättstugefönstret...

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #31 skrivet: 16 jul-18 kl 10:09 »
Gör som Thomas berättar att de gjorde förr, fast kanske med lite hjälp av tekniken.

Jag har berättat det förr, men när värmeböljan -94 gjorde det obehagligt varmt i mitt hus framåt kvällen så tog jag en spånskiva, sågade ut två hål och monterade två kylarfläktar från skrotbilar. Sedan satte jag den skivan i ena halvan av fönstret i inre sovrummet. Då var det bara att blåsa ut den under dagen uppbyggda värmen i kåken när kvällskylan kom. En timme så var det behagligt i hela huset, utan kostnad eller freoner. Det här huset tål värmen betydligt bättre så jag har inte brytt mig, men jag har sneglat på tvättstugefönstret...

utövar hans metod. även täckta fönster på dagtid men problemet är ju att det varit så varmt även på nätterna så det blir ju inte speciellt nedkylt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #32 skrivet: 16 jul-18 kl 10:26 »
Problemet med att bara öppna på kvällen är ju att det ofta blir vindstilla då. Då är en rejäl fläkt lösningen.

Vi sover med öppna fönster, men nattens lugn och myggnätet gör faktiskt att vi har över 600 ppm koldioxid i sovrummet (400 ute nu för tiden) och det luftutbytet kyler dåligt.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #33 skrivet: 16 jul-18 kl 10:38 »
Har en stor golvfläkt vid fönstret i sovrummet som gör viss nytta men det är rätt extremt nu.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #34 skrivet: 16 jul-18 kl 10:41 »
Har en höfläkt på 10 hästar om nån är sugen på att montera i fönstret.
Liknande den här fast större.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #35 skrivet: 16 jul-18 kl 11:42 »
Kan säga att två SAAB-fläktar räckte för att blåsa ned lite prydnadsgrejer i det första rummet, så 10 hästar, då behöver man inte städa ;D

Jag tänkte fel och monterade mina fläktar som sugande först (hade lyssnat för mycket på det här att inte trycka ut fuktig luft i väggarna) vilket gjorde att askan från kökspannan stod som en plym in i köket ::)


En fläkt behöver monteras i fönstret om det skall bli bra, en liten bit innanför blir inte bra.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #36 skrivet: 16 jul-18 kl 12:09 »
Eftersom jag startade tråden, kan jag ta upp något annat.

Det är nästan inga kusar och odjur när det blåser och man är ute och håller på med något, men när det blir vindstilla så kommer de fram.
Hur vore det om man monterade höfläkten på ett stadigt stativ, som går att flytta med traktorn och blåser bort skiten, när det är vindstilla?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #37 skrivet: 16 jul-18 kl 12:12 »
Här funkar då inte det, senaste dagarna har det varit 20-25 grader på natten.

Då har du antingen en termometer som är defekt, eller så befinner du dig utomlands? Enligt väderdata har ingen ort i Sverige haft de nattemperaturerna i förra veckan??

Har du 20 grader ute på natten och använder metoden som jag beskrev, så har du max 22 grader dagtid nästa dag inomhus. Annars är det nåt allvarligt fel.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #38 skrivet: 16 jul-18 kl 12:27 »
Då har du antingen en termometer som är defekt, eller så befinner du dig utomlands? Enligt väderdata har ingen ort i Sverige haft de nattemperaturerna i förra veckan??

Har du 20 grader ute på natten och använder metoden som jag beskrev, så har du max 22 grader dagtid nästa dag inomhus. Annars är det nåt allvarligt fel.

Södra Sverige är utlandet för mig, så visst befinner jag mig i utlandet i förhållande till dig.

Här är en prognos några dar och inte är det kallt på natten, så det skulle funka som hos dig och ditt förslag.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #39 skrivet: 16 jul-18 kl 15:08 »
Nu gällde väl det citerade inlägget från dig att ni skulle ha haft 20-25 grader nattetid under föregående veckan? Det är helt enkelt inte sant, hur enkelt som helst att se på nätet. När jag gick i skolan lärde vi oss i alla fall att Storuman ligger i Sverige. Vet inte vad ni lärde er om geografi däremot...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Berberis, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser