Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  går alternativ ekonomi samt miljövänlig konsumtion att kombinera?  (läst 2251 gånger)

småland

  • Gäst
Hur ser ni på kombinationen alternativ ekonomi och att samtidigt göra alla inköp av matvaror hos lidl eller liknande stormarknad?

Alternativ ekonomi betyder ofta i praktiken en betydligt lägre inkomst jämfört med att ha ett 'vanligt' lönearbete. Och den som har en låg inkomst borde rimligtvis vilja köpa livsmedel samt andra produkter till lägsta möjliga pris.

Självklart vore det positivt ifall det gick att både leva med en alternativ ekonomi samt att endast handla ekologiskt och miljömedvetet producerad livsmedel.
Men fungerar en sådan kombinationen i praktiken?

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Nej ! Inte med den ekonomin vi har i vår familj. Vi är en storfamilj som konsumerar en hel del.
Jag försöker köpa svenskodlat i mån av tillgång men tyvärr är det ekologiska alldeles för kostsamt.

Helst skulle jag vilja torghandla, närodlat men deras tider passar inte med mina tider.

När det gäller förbrukningsvaror handlar jag däremot allting  med miljövänlig märkning och använder så liten mängd som möjligt.

Vår ekonomi är delad i 3 delar, boendekostnader, olika räkningar och mat/förbrukning. Det brukar inte bli särskilt många ören över så nån fundering på vart resten ska gå behöver vi inte bekymra oss över :'(

Delvis beror vår låga ekonomi på att vi valt att jag ska vara hemma med barnen så länge det går.Och gubben har ett lågavlönat arbete den tid på året han jobbar som anställd.

Hälsningar
Bondmoran



Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Wolverine

  • Gäst
Det är svårt att leva miljöriktigt i ett samhällssystem som är totalitär i sitt utnyttjande av naturen. Man köper kravodlat som transporterats långa sträckor, vilket medfört utsläpp. Det kanske i vissa fall vore bättre att köpa lokalt producerat än kravmärkt i affären.
Det finns en gyllene regel: tänk globalt – handla lokalt.

Vi måste vara kritiska till allt som industrin prackar på oss. Är t.e.x. konsumtion av mango och andra exotiska frukter ett måste eller kan man välja bort vissa varor?

Sedan tycker jag att inkomsten inte nödvändigtvis är ett kriterium för att neka vissa varor. Jag lever under existensminimum rätt så ofta, ändå tycker jag att mitt liv är bra, och jag bojkottar en massa märken och företag utan att lida.

Dagens samhälle bygger på rovdrift av naturen. Vi betalar inte det fulla pris som varorna kostar utifrån ett ekologiskt perspektiv. Grödor växer med hjälp av kemikalier som ryckts loss ur det naturliga kretsloppet o.s.v. Tar vi hänsyn till skadan på naturen dagens industriella produktion leder till, höjs priset rejält.

Att leva till 100 % alternativt kommer att leda till påfrestningar för de flesta, man kan inte kräva detta av sig själv idag. Bor man på landet, har en egen täppa kan man nog utan större uppoffringar komma upp i en självförsörjningsgrad om 50 %. Är man kritisk, går igenom sin konsumtion och utesluter/skär ner viss konsumtion, lär det gå.
Drygar man ut med bär, svamp, fisk(fångad) och vilt kan den relativa självförsörjningen öka ytterligare.
Allt kan man inte producera själv, med byteshandel i grannskapet och räntefria valutor kan oberoendet från industrin ökas ytterliggare. Det är ingen större konst att tillverka sin egen el om man planerar sin konsumtion noggrant.
Nyckeln till lösningen är relativ självförsörjning, kritisk förhållning till sin konsumtion och samarbete med andra.
Som sagt 100 % alternativ tillvaro kommer bli påfrestande för de flesta, men man kan komma långt.

Alternativ valuta i Göteborg:
http://www.lets.nu/

/Jordlöpare
« Senast ändrad: 22 jul-05 kl 14:35 av Jordlöpare »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser