Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  laga vedspis  (läst 15754 gånger)

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
laga vedspis
« skrivet: 02 dec-05 kl 08:35 »
Undrar om det är någon som har erfarenhet, tips på hur man lagar en vedspis som gått sönder?

Leran i vedspisen var lite dålig när vi flyttade in i somras, dock började vi elda i den ändå när det började bli kallt, det brukar ju gå bra ett tag.... sen en dag sprack ena väggen med lera, plåt och allt. Hur gör man nu ??? någon som vet? vedspisen är så pass stor att det inte är möjligt att ta med den någonstans, så den måste fixas till hemma. Hörde talas om någon slags lagningssats, gäller det bara leran tro? Pris?

Tacksam för svar :)

grutt

  • Gäst
Re:laga vedspis
« Svar #1 skrivet: 02 dec-05 kl 08:53 »
Leran med järnspån finna att beställa från diverse byggnadsvårdsbutiker men kan även finnas i välsorterade järnaffärer (där fick jag tag på min). När det gäller plåten är det väggen in mot ugnen eller "ytterväggen" av spisen som sprack? Förmodligen kan du laga sprickan i plåten med pannkitt som finns at få tag på bl a hos classe. Om det inte går med pannkitt får du helt enkelt hitta någon som kan komma och svetsa ihop den åt dig.

Länk till Lerinköp (eldfast lera 1 kg 35kr och svarvspån av järn 0,6kg 25kr):
http://www.qvarnarp.com/spis.html

Pannkitt på clas ohlson (39kr):
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=49C5207D41994664B63A82C5D4FD0F46332&CatPath=0q121q234q415q421&VMAction=0&CampPath=&SelectedWAG=19147&IsCampaign=N&NoCache=3183463#N0q121q234q415q421

Beroende på skicket av din gamla lera så kan den eventuellt återanvändas genom att den plockats bort och blöts upp tills den blir lera och sedan läggs på igen.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:laga vedspis
« Svar #2 skrivet: 02 dec-05 kl 13:27 »
Sitter och klurar lite jag. Det framgår inte vilken "plåt" som sprack. För det kan ju vara brännjärnet. Och sånt finns att köpa nytt.

grutt

  • Gäst
Re:laga vedspis
« Svar #3 skrivet: 02 dec-05 kl 14:52 »
... och om det var brännjärnet som gick sönder så kan man (om man inte orkar/vill/känner för att beställa ett nytt) mura med eldfast tegel och eldfast bruk istället inne i eldstaden där brännjärnen skall sitta. Eldfast tegel och eldfast bruk kan du köpa på närmsta byggmarknad.  

Om du vill beställa ett nytt (eller ett helt begagnat) så finns det bl a hos:
http://www.spis-kamin.se/
eller hos
http://www.j-davidssons.se/

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:laga vedspis
« Svar #4 skrivet: 06 dec-05 kl 19:29 »
Tack för bra svar! Undrar dock vad brännjärnet är för något? Var tvungen att springa o titta lite till hur det egentligen ser ut...det verkar vara en ca 5 mm tjock plåt/järn som sitter mellan vedinstoppet och själva ugnen. Den sitter längs hela långsidan och har alltså spruckit på hälften. Bakom sitter ytterligare en plåt och sen vad jag gissar kommer insidan på ugnen direkt efter där. Även ett järn som sitter " i taket" på vedinstoppet har trillat ner..... Kanske går det alltså svetsa ihop det o sen på med lera... ???

Ha de gott ;D

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:laga vedspis
« Svar #5 skrivet: 06 dec-05 kl 19:56 »
Efter din beskrivning så kan jag tala om att det ÄR brännjärnet som spräckts. Det sitter där för att skydda spisen och är en förbrukningsvara som går att ersätta med ett nytt. Du tar bara reda på fabrikat och modelnummer och köper ett hos en som håller på med spis och kaminrenovering. Ett nytt håller i många år, men kommer att behöva bytas igen så småningom beroende på hur mkt. du använder spisen.

En del kläggar fast brännjärnet i leran. Men min spisgubbe säger att det är fel. Det sitter hål i järnet som tillför elden mer syre.

yellowcity

  • Inlägg: 23
Re:laga vedspis
« Svar #6 skrivet: 26 dec-05 kl 00:24 »
Det finns en kille i Alingsås omr som lagar gamla spisar och får dem att se ut som nya.
Han skall visst finnas i företagets hus där, har dock ej varit där.
Men har planer på att låta han gå igenom min gamla husqvarna från 1924.
Men får bli till sommaren, nu vore det mer el mindre självmord. ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser