Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme fritidshus  (läst 11134 gånger)

göstaberling

  • Inlägg: 25
Värme fritidshus
« skrivet: 29 aug-11 kl 19:37 »
Hej!
Har köpt hus som har varit permanent bostad och som ska fungera nu som fritidshus året rund.
Värmesystemet är en gammal vedpanna (34 år) med en ackumulatortank på 500 l.
Energideklarationen finns och rekommendera en luftvärmepump som komplettering. Vi är inte där och kan elda dagligen så det känns bra med en luftvärmepump. Men huset har inget öppet planlösning. Den går på 111m2 och har oinredd källare och många smårum. Är det möjligt att hålla värme i huset med luftvärmepump på 10 grader när det är obebodd och använda vedpanna så fort man sover över där eller är hela systemet för gammalt och måste bytas ändå?
Vi tänkte köpa en luftvärmepump nu och om några år en ny vedpanna.
Varm vatten går också via vedpannan. För gästernas skull tänkte vi dock att installera en varmvattenberedare även om vi inte tycka om att förbruka ännu mer el.

Vad har ni för idéer och erfarenheter?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Värme fritidshus
« Svar #1 skrivet: 29 aug-11 kl 21:14 »
34 år är väl ingen ålder på en vedpanna :P ! Pannan här i huset är 49 år och fungerar fint (nu satte en och annan isoleringstaliban kaffet i vrångstrupen, men det tar jag inget extra för  :P )...

Det enklaste sättet att hålla frostfritt i huset är att installera en elpatron i det vattenburna värmesystemet. Visst äter den en del ström, men det gör en luft/luftvärmepump oxå. Jag skulle dessutom tro att det är billigare att sätta in en elpatron än en l/lvärmepump. Elpatronen håller hela systemet på en viss inställd temperatur, så ni riskerar inte att det fryser i något hörnrum dit värmepumpen inte klarar av att blåsa den varma luften.
Det är dessutom så smart att eftersom elpatronen värmer radiatorvattnet värmer den oxå slingan som är i varmvattenberedaren (om det är kopplat som jag tror), så kan ev. lata gäster som inte ids elda i pannan få duschvatten ändå.

(Nu är det bara att vänta på att få det precis motsatta rådet.... "Och glöm för hundan inte att isolera. Och helst byta fönster oxå.")

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Huggorm

  • Gäst
SV: Värme fritidshus
« Svar #2 skrivet: 29 aug-11 kl 21:17 »
luft/luft-värmepumpar fungerar knappt på vintern, om man inte bor i sydligaste Sverige. Det fungerar bäst på höst och vår.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Värme fritidshus
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 21:29 »
Jag skulle göra som skräptanten. Om det redan finns ett vattenburet system kommer en elpatron som ställs ner så att den bara håller frostfritt att fungera mycket bättre än en luftvärmepump, och sannolikt dra mindre ström också med tanke på planlösningen.

göstaberling

  • Inlägg: 25
SV: Värme fritidshus
« Svar #4 skrivet: 30 aug-11 kl 10:11 »
Vad bra! Elpatron finns redan men jag trodde att det kosta mycket mer att hålla värme med den än med en luftvärmepump. Det är, som sagt, ett gammalt system men den kanske duger ett tag till.   
Vi har  en bekant som har betalt 15.000 :- i värme för en vinter bara för att hålla huset frostfritt med elpatron. Är det priset man måste räkna med? Vårt hus är dock betydligt mindre och har inte så stora fönster.
Vi själva bor i ett hus som värmas med ved och som kostar inte mer än 5000 :- för värme året rund så jag har ingen aning vilka kostnader vi kan förvänta oss.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Värme fritidshus
« Svar #5 skrivet: 30 aug-11 kl 16:22 »
Hur mycket det kostar att hålla huset frostfritt i vinter m h a elpatronen är omöjligt att svara på, det beror ju på dess effekt, inställd temperatur och inte minst vad ni har för elavtal (läge för fastprisavtal?). Ni får testa er fram till vad som är lämplig temperatur...när jag köpte det här huset hade det stått obebott över vintern, och jag har för mig att elpatronen var ställd på att hålla 20-30 grader i värmesystemet, ingenting hade iaf frusit.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Värme fritidshus
« Svar #6 skrivet: 30 aug-11 kl 16:50 »
Hur mycket det kostar att hålla huset frostfritt i vinter m h a elpatronen är omöjligt att svara på, det beror ju på dess effekt, inställd temperatur och inte minst vad ni har för elavtal (läge för fastprisavtal?). Ni får testa er fram till vad som är lämplig temperatur...när jag köpte det här huset hade det stått obebott över vintern, och jag har för mig att elpatronen var ställd på att hålla 20-30 grader i värmesystemet, ingenting hade iaf frusit.


Nej men om man kör luftvärmepump så att el-patronen inte är igång så händer det snart saker! F.Ö är det många värmepumpar som är skrot från början. Kolla statistik på www.folksam.se
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ljusabönan

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Värme fritidshus
« Svar #7 skrivet: 30 aug-11 kl 18:00 »
Hej!
en luft-vatten värmepump tål inte många minusgrader innan den inte orkar med och
slår på sin elpatron, en luft-luft värmepump tål fler minusgrader men fungerar inte om
det inte är hyfsat öppen planlösning. Så för att värma upp till över nollan verkar dumt.
COP et (prestandan) för värmepumpar är bäst när det är minst 10 grader. Sen kan det
sjunka till att bara vara att man får ut "dubbelt med värme i relation till investerad el".
Livslängden på värmepumpar är ca 10-15 år och kostar ca 30-40000. Ska man ha
bra effekt ska man satsa på jord, sjö eller mark- vatten värmepump men då pratar vi
om typ 300 000 kr i investering.

Det finns kombinerade solcell/solfångare som man monterar på yttervägg och som
med hjälp av fläkt (som kräver el) sprider värme (från solfångaren). Som sägs kunna
fungera som grundvärme. Vet inget om kostnad eller effekt för dessa ännu...

göstaberling

  • Inlägg: 25
SV: Värme fritidshus
« Svar #8 skrivet: 31 aug-11 kl 12:56 »
Hej!
Eftersom det "bara" är ett fritidshus vill vi inte investera hur mycket som helst. Vi tänkte nu att försöka värma huset med befintliga vedpannan när vi är på plats och använda elpatronen för att hålla det frostfritt. För att få varmvatten kommer vi installera den varmvattenberedare som vi kastar ut ur vårt permanenthus nu eftersom vi får en vedpanna med 2000l ackumulatortankar.

Sen, när vi blir tvungna att byta vedpannan kan vi köpa en luft-vattenvärmepump, så att gästerna slipper elda med ved. Hur mycket effektiv den är, när det blir minus 15 vet inte jag, men det handlar sig bara om några veckor på vintern huset kommer hyras ut. Annars behöver det inte blir varmare än 5 grader inomhus. 

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Värme fritidshus
« Svar #9 skrivet: 31 aug-11 kl 19:07 »
Citera
Annars behöver det inte blir varmare än 5 grader inomhus

Fundera lite på det där om det finns andra vattenledningar i huset. Har ni under +15 har försäkringsbolaget synpunkter om det blir nån vattenskada.

Och den risken är stor!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

göstaberling

  • Inlägg: 25
SV: Värme fritidshus
« Svar #10 skrivet: 01 sep-11 kl 07:09 »
Varför? Om alla vattenledningar i huset håller plusgrader? 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Värme fritidshus
« Svar #11 skrivet: 01 sep-11 kl 08:57 »
För att få varmvatten kommer vi installera den varmvattenberedare som vi kastar ut ur vårt permanenthus nu eftersom vi får en vedpanna med 2000l ackumulatortankar.
En smart lösning är att seriekoppla pannberedaren och den elberedaren, så att pannberedaren matar elberedaren med varmvatten när ni eldar (så den inte behöver stå och värma med el i onödan), och när ni inte eldar kan ändå elberedaren fixa varmvatten åt er. Min man gjorde så i sitt förra hus.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Värme fritidshus
« Svar #12 skrivet: 01 sep-11 kl 10:05 »
Att hålla +15 i ett tomt hus är vansinne.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Värme fritidshus
« Svar #13 skrivet: 01 sep-11 kl 11:10 »
Att hålla +15 i ett tomt hus är vansinne.

Japp! Det är det.
Att frysa sönder vattenrör & reparera vattenskador också.   8)

Ibland blir jag inblandad när sommarstugeägana kommer tillbaka till provinsen. En del lär sig att tömma systemet ända till brunnen, andra säljer bekymrena till någon annan.
« Senast ändrad: 01 sep-11 kl 11:14 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

göstaberling

  • Inlägg: 25
SV: Värme fritidshus
« Svar #14 skrivet: 01 sep-11 kl 17:39 »
Aldrig i livet värma jag huset upp till +15. Huset ska vara frostfritt och inte mer. Vi hade ju inte ens 15 grader inomhus förre vintern hos oss hemma (dåligt system, jag vet men det ändrades i år).
Allt vatten ur andra ledningar ska tömmas, så klart. Det gjorde vi redan i vårt förre detta semesterhus. Bara att vatten i vattenburen system klarar sig så är vi nöjda. Dessutom kommer vi eldar en gång per vecka i pannan, så att det inte bli så dålig luft inomhus.
Vår kompis värma med elpatron och håller + 5.
 

Skogsola

  • Gäst
SV: Värme fritidshus
« Svar #15 skrivet: 01 sep-11 kl 21:51 »
Lite glykol i värmesystemet är inte fel. Det behöver inte vara mycket för att hindra frostsprängning. Rekommenderas inte till dricksvattenledningar men där gör sprit susen.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Värme fritidshus
« Svar #16 skrivet: 01 sep-11 kl 22:32 »
Försäkringsbolagen vill ha +15 grader och jag förstår varför.

Två år i följd har vår granne haft sprängda vattenrör vid varmvattenberedaren. Rummet (toaletten) var uppvärmt till mer än 10 grader.
När ingen befinner sig i rummet stannar luftväxlingen och värmen skiktar sig. Över elementet var det varmt men från elementet och nedåt till golvet frös det.

Men har du vattenburen värme och ser till att cirkulationen är bra i alla element så kan det fungera med mindre. Vid någon typ av luftvärme kommer kölden att gå in i trossbotten och väggar. Rör som går där kan frysa till.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

göstaberling

  • Inlägg: 25
SV: Värme fritidshus
« Svar #17 skrivet: 02 sep-11 kl 10:49 »
I en land med så många fritidshus kan jag inte tänka mig att försäkringsbolaget kan förvänta sig att alla hålla sina hus på över +10 grader. Det måste finnas andra lösningar.
Glykol har ingen bra rykte. Jag har hört att det blir för mycket förstört, eller?
 
 

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Värme fritidshus
« Svar #18 skrivet: 02 sep-11 kl 14:32 »
I en land med så många fritidshus kan jag inte tänka mig att försäkringsbolaget kan förvänta sig att alla hålla sina hus på över +10 grader. Det måste finnas andra lösningar.
Glykol har ingen bra rykte. Jag har hört att det blir för mycket förstört, eller?

Vad de förväntar sej har inte så mycket att göra med vad de vill betala ersättning för. Så betala inte försäkring för något i onödan. Finns en del att spara där, tänk om det inte springer läck!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Värme fritidshus
« Svar #19 skrivet: 02 sep-11 kl 14:37 »
Det är tveklöst ett bra råd att anpassa sig efter vad som ger minst skador istället för vad som ger högst ersättning från försäkringsbolaget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare (1 dolda)
Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser