Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får som tuggar fradga  (läst 3969 gånger)

Alemaden

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
Får som tuggar fradga
« skrivet: 15 jul-10 kl 22:16 »
Vad är det för fel ?Hittade vår bagge tuggande fradga och hyperventilerarande i hagen !!!

höna_pöna

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Får som tuggar fradga
« Svar #1 skrivet: 15 jul-10 kl 22:25 »
Ett får hos min pappa låg på marken och tuggade fradga och var stel i kroppen, kunde bara sprätta med bakbenen. Vi kom fram till att den antingen ätit nåt giftigt eller fått gasbrand båda har dödligutgång. Men din bagge stod ju upp..

Alemaden

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Får som tuggar fradga
« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 22:55 »
Är det vanligt att man vaccinerar mot gasbrand..

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Får som tuggar fradga
« Svar #3 skrivet: 16 jul-10 kl 01:15 »
Vad är det för fel ?Hittade vår bagge tuggande fradga och hyperventilerarande i hagen !!!
Värmestress!
Då flämtar och dregglar dom.
Se till att fåren har tillgång till skugga och friskt vatten att dricka när det är väldigt varmt.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

helgo

  • Inlägg: 63
SV: Får som tuggar fradga
« Svar #4 skrivet: 28 jul-10 kl 09:22 »
Hände mig precis samma förra året. Tog hem vetrinären och det visade sig att vårt baggelamm hade fått lunginflamation.
Inga andra får var/blev sjuka.
Det var lite märkligt, men en pencilinkur så vart han frisk på ett par dar.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare
Idd, Sundance, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser