Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FOTOTRÅD - Skapat i trä  (läst 52161 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #20 skrivet: 10 feb-15 kl 12:42 »
Jag har inte så många bilder faktiskt, här är en då den var i delar och jag lackerade bitarna:


Det är från woodgears jo, jag köpte planerna och dom var väldigt detaljerade, det hjälpte att kunna gå in i sketchup på 3d modellen och ändra och se vad som passade, för jag måste bredda den lite för att få rum med min fräs.

Jänkarna har cylindriska fräsar som Bosch GMF 1600CE som standard, även de billiga fräsarna finns i sådana konfigurationer, medan här har vi typen som är mycket svårare att bygga in i egna lyftar. Jänkarna tänker rätt här tycker jag, man kan byta en sådan fräs mellan "fixed" och "plunge" läge och dom är lätta att integrera i hemmabyggen.

andtol

  • Gäst
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #21 skrivet: 10 feb-15 kl 12:48 »
Så fina grejer ni gör!

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #22 skrivet: 10 feb-15 kl 20:37 »
Här är en knopplist jag gjorde av gamla registerandrag från en skrotad tramporgel. Listen är målad med linolja. Det kändes lite bättre att slänga den trasiga orgeln när man kunde ta tillvara och göra lite återbruk. Sparade även metallemblemet: Lehnbergs Orgelfabrik, Hedemora :)

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #23 skrivet: 10 feb-15 kl 22:17 »
Sanslöst snyggt Jaktfalk! Läckert att du har kvar den röda filten också. Snacka om matchande till färgerna på väggen. Jag har också ett gäng såna där registerknoppar fast från en kyrkorgel. Funderar på att ha dom som dörrknoppar vad det lider.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #24 skrivet: 10 feb-15 kl 23:48 »
Slänger väl in lite bilder jag också men jag snickrar ju hela tiden så det här blir bara ett lite axplock ur min enorma produktion.
Hälsningar Micke

















Hälsningar från Michael

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #25 skrivet: 11 feb-15 kl 06:53 »
Så kul att få följa denna tråd! Man saknar "gillaknappen"  :)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #26 skrivet: 14 feb-15 kl 10:41 »
Gjort en spegelram av billig läkt från byggvaruhuset. Tog hem torkade, handhyvlade och handsågade ihop det sen limmade jag och förstärkte med en skruv på baksidan i varje hörntapp.



Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Ensamma trädet

  • Inlägg: 58
  • We are all one
    • Värmland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #27 skrivet: 14 feb-15 kl 17:20 »
Hej!

Nu har jag ingen tillgång till snickeri, men här är en gårdsskylt jag tillverkat till familjen Petersén i norra Forshaga. Limfogsfrästa ekribbor målade med linolja. Bokstäverna sågade jag ut ur 21 mm tjock plyfa. Den sattes upp sommaren 2014.

/Ensamma trädet
Orakad ensamvarg som ännu ej funnit sig till rätta i livet. Önskar bygga ett organiskt hus och leva självförsörjande med min (ännu inte funna) själsfrände. Äter mestadels veganskt men är konkrescent...

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #28 skrivet: 28 feb-15 kl 20:51 »
Halaj!

Jag håller på och gör kryddburkar till min kryddhylla som är intryckt i väggen.
Jag köpte två st. 2m plexiglasrör, en till övervåningen, och en större till nedervåningen.

Första bilden: jag slipar till ändarna med bandslipen, i köket. Stökigt blev det, men det behövde ju dammsugas ändå...
jag kragade ut änden på rören genom att värma med värmepistol och trycka ner den på en sojaflaska jag hade.

Andra bilden: jag svarvar botten på burkarna. Det är faktiskt gott att ha en metallsvarv även till träjobb. Syns inte på bilden, men den runda delen är konisk. Med metallsvarv ställer man in en kona och så får man samma konicitet på allt man gör. Och 4-backschuck är guld värt!

Tredje bilden: såhär är det tänkt att se ut när det är färdigt...

fjärde bilden: En helt färdig hittills, med både botten och en kork.

Men så har jag en fråga också: jag vill ju ha...NEJ! Det här blir ju helt fel! Denna tråd skall vara en fototråd, och inget annat!

Jag försöker på annat sätt...

//T

edit: tryckte in frågan på: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=174118.msg1636046#msg1636046
om någon har ett tips eller en åsikt: lägg den där!
« Senast ändrad: 28 feb-15 kl 21:22 av Tapio »

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #29 skrivet: 07 mar-15 kl 20:43 »
Dottern och jag är färdiga med årets holk. Dotterns förslag på dekoration och tja...det är ju trots allt ett nystartat samboförhållande...
(holken är av kasserat trä - gran som jag bränt för att mörka ner kontrasten. Dekorationshjärtan är täljda ur en gammal ektröskel)
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #30 skrivet: 12 mar-15 kl 21:07 »
Det blir lite småsaker när man är gjäralaus.  Tänjer lite det här med "skapat i trä" då de är gjorda av avodacokärnor :) Tänker att man ha dom till något. Någon som har förslag?
« Senast ändrad: 12 mar-15 kl 21:16 av jaktfalk »

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #31 skrivet: 12 mar-15 kl 21:50 »
Läckert Jaktfalk! Ser ut lite som nån sorts urgamla talismaner. (Vad betyder gjäralaus?)

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #32 skrivet: 13 mar-15 kl 21:51 »
Gjäralaus -> göralös -> sysslolös -> arbetslös?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #33 skrivet: 25 apr-15 kl 19:38 »
Tack Sjaunja! Gjäralaus betyder sysslolös, när man ha tid över. Har aldrig hört någon använda det som arbetslös, men det borde fungera.

Här är en nysvarvad skål i björk. Återstår att putsa lite och olja in.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #34 skrivet: 25 apr-15 kl 20:40 »


/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #35 skrivet: 25 apr-15 kl 21:16 »
Vad smäcker! Hur tjocka är borden?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #36 skrivet: 25 apr-15 kl 21:52 »
14 mm

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #37 skrivet: 26 apr-15 kl 00:15 »
14 mm

/Mats

Halaj!

Oj!
själv ligger jag på nivån där man blir mallig över att ha gjort en smörkniv i i trä i slöjden på högstadiet, ungefär. Iaf känns det så när jag ser din båt.

Men 14 mm?
För mig ringer det alltid en klocka när jag ser sådana mått. Som när jag ser 6 mm i ett amerikanskt/engelskt sammanhang. Då vet jag att de egentligen är ¼ tum vilket är 6,35 mm.
Eller ett cykelstyre som sägs vara 22 mm, men egentligen är 22,22 mm som är 7/8 tum.

9/16 tum är 14,2 mm. Finns det ett samband här?
Inte för att det spelar någon roll. Jag bara undrar.

//T

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #38 skrivet: 26 apr-15 kl 09:55 »
Jag vet inte.
Ca 14 mm anser vår lärare vara lagom för en båt i ek och den här storleken (knappt 6 m lång), 13 eller 15 mm hade han kanske sagt en annan dag...
Andra anser säker att det är för tunt eller onödigt kraftigt :-)

Jag går alltså en folkhögskoleutbildning i båtbygge, så det är kanske lite fuskigt att presentera det som mitt bygge (även om jag gjort allt arbete så har jag ju fått handledning).

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #39 skrivet: 26 apr-15 kl 10:07 »
Vilken snygg båt Mohsart!
Du verkar rentav ha fått ut borden tillräckligt i ändorna det som ju brukar vara aldra svårast för nybörjare. Bravo! Ingen människa lyckas med sitt första båtbygge utan handledning men många misslyckas trots handledning så jag tycker att du har all rätt att vara stolt.
Är det den där modellen som blekingarna kallar för rundgatting?

14 millimeter låter ganska normalt för en lättbyggd motorlös ekbåt i den där storleksklassen. Det var inte så noga med måtten förr och inte med ytorna heller. Huvudsaken var att båten blev tät och stark och välformad och hållbar. Då vi bytte bottnen i en gammal skötbåt varierade borden 3 mm i tjocklek. Uppenbarligen hade de haft virke som var ojämnt sågat kanske rentav kransågat och bara hyvlat bort de värsta sågspåren med en oxhyvel och bordat upp båten till största delen på fri hand.

Nu är det bara sudbanden och stamkrafterna och två par årtullar och några tofter kvart innan du får sjösätta!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser