Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om klippning och halm-bädd!  (läst 6110 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bagge
« Svar #20 skrivet: 23 nov-11 kl 09:28 »
Tja redan första hösten året då lammen efter din bagge fötts, kommer han att betäcka sina egna döttrar.. Så du kan ha honom där drygt ett halvår..

Ett alternativ är ju att ordna köpare på tacklammen...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Frågor om klippning och halm-bädd!
« Svar #21 skrivet: 23 nov-11 kl 09:42 »
Det är ju olika hur man ser på inavel. Om du vill behålla tacklamm under ett år eller två, men ändå behålla baggen, så tycker jag att man kan göra det, så länge som man bara behåller lamm från de ursprungliga tackorna. Alla lamm som är inavlade ska enligt min mening gå till slakt. Det blir sällan eller aldrig några problem i första generationen vid inavel, lammen kommer sannolikt att växa helt normalt och bli utmärkta att slakta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Frågor om klippning och halm-bädd!
« Svar #22 skrivet: 23 nov-11 kl 09:56 »
Alla lamm som är inavlade ska enligt min mening gå till slakt.

Finns ingen anledning att slakta lamm bara för att dom är inavlade, och vilken def. av inavel syftar du på då?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Frågor om klippning och halm-bädd!
« Svar #23 skrivet: 23 nov-11 kl 10:01 »
Jag syftade på den form av inavel som vi pratade om, dvs far-dotter-inavel. Skulle man behålla den avkomman och korsa en gång till med samma bagge, då riskerar man problem.

Visst har man inavlat mycket förr, men att behålla dessa avkommor för vidare avel bygger på att man har väldigt goda kunskaper och bra mätutrustning för att kunna kolla så att tillväxt och andra produktionsegenskaper inte försämras och att man har stenkoll på härstammningarna om någon form av genetisk defekt skulle uppkomma.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Frågor om klippning och halm-bädd!
« Svar #24 skrivet: 23 nov-11 kl 10:18 »
Man ska alltid ha stenkoll på härstamningar och man ska inte hålla på med genetiskt dåliga djur,
det gäller alltid oavsett linjeavel eller inte.

Har man bra djur kan man linjeavla hårt och få fram superbra djur.
Har man dåliga djur kan man linjeavla och få fram superskit.

Defekter uppkommer ju inte av inavel i sig själv
utan av att två anlagsbärare har kombineras med varandra.
Anlagsbärare finns överallt och man kan köpa sig en dyr bagge som är anlagsbärare och sen kommer att ge defekter på lammen utan att de är släkt, det talas det mycket sällan om..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Frågor om klippning och halm-bädd!
« Svar #25 skrivet: 23 nov-11 kl 10:23 »
Givetvis har du rätt, men de flesta har inte kunskap att kunna bedöma sådant. Därför är det säkrast att inte behålla inavlade djur i flera generationer, om man inte har kunskapen och ett specifikt mål med att avla så.

Det jag menade med mitt inlägg var att man inte behöver vara rädd för att göra en far-dotterparning i en generation. Och skickar man dem till slakt får man inte problem med andras åsikter, ens om man håller på med genbanksdjur eller liknande.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
SV: Frågor om klippning och halm-bädd!
« Svar #26 skrivet: 26 nov-11 kl 23:18 »
Han hade gjort det ett år och det hade varit mycket varmt på sommaren och tackorna hade fått ganska svåra brännskador på ryggen eftersom pälsen inte kunde skydda mot solen strålar. Men som sagt, vintern klarade de utan problem, man måste ju han skydd då så blåser det och snöar kraftigt så kan ju bara djuren gå in. På sommaren är de ju ute på bete och har de inte tillräckligt skydd då hamnar de ju i solen  :-\ Och äta måste det ju.

Jag hade en tacka i våras som vart sjuk, veterinär o allt det, det hela medförde att hon tappade päls på ryggen, och usch vad hon brände sej av vårsolen! Smörjde henne flera gånger om dagen med Helosan sol, men det hjälpte inte mycket, fick sätta henne i en hage med mycket skugga så att ullen skulle växa ut!
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser