Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  översexuell ungtupp  (läst 1070 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
översexuell ungtupp
« skrivet: 24 jul-19 kl 11:17 »
Har en ungtupp som är 10 v, som nu har börjat slänga sig över sina jämngamla höns och biter sig tag i dem, de springer skrikande omkring med tuppen på ryggen. Har i går tagit tag i honom för att ta bort honom, men klarade inte detta själv. I dag är han väldigt lugn och håller sig på backen, så att säga. Har en tupp till i samma ålder, men han visar ingen tendens alls. Hur gör ni med dessa tuppar, hamnar de i frysen?

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: översexuell ungtupp
« Svar #1 skrivet: 24 jul-19 kl 16:24 »
Ta bort de överflödiga tupparna. Det blir oroligt i hönsgården. Ev kan de vara i ett eget hägn om du vill ha större slaktvikt.

Jag har tagit bort dem så fort jag är säker på vilket kön det är. Så slipper jag ge foder.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: översexuell ungtupp
« Svar #2 skrivet: 24 jul-19 kl 17:04 »
Har en ungtupp som är 10 v, som nu har börjat slänga sig över sina jämngamla höns och biter sig tag i dem, de springer skrikande omkring med tuppen på ryggen. Har i går tagit tag i honom för att ta bort honom, men klarade inte detta själv. I dag är han väldigt lugn och håller sig på backen, så att säga. Har en tupp till i samma ålder, men han visar ingen tendens alls. Hur gör ni med dessa tuppar, hamnar de i frysen?

Nu har jag bara haft höns i ca 1 år så någon jätteerfarenhet har jag inte men jag har upplevt några som är lite översexuella i början men lugnat ner sig sedan. Den mest jobbiga när han var ung är faktiskt den jag har kvar nu.
Han är ett år nu och inte lika jobbig som han var när han var yngre men ibland tycker jag han skulle kunna tagga ner lite till, dock så sällan att det inte är någon fara. Han är så bra på andra saker (vakt, matletande och snäll mot kycklingar och unga höns och tuppar).

Hade det hela fortsatt så hade jag tagit bort honom. Det blev ingen skillnad på honom när vi hade fem tuppar eller bara honom. Men, det jag kan säga är att han har rejält med hönor, 18 stycken och betäcker dem alla så jag har fått två kullar 12 + 34 stycken utan problem.

Så, antingen avvaktar du eller så följer du din magkänsla och tar bort honom och behåller någon annan.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: översexuell ungtupp
« Svar #3 skrivet: 25 jul-19 kl 20:16 »
Efter att jag försökt avliva honom två gånger, kom så långt att jag höll honom i famnen, har han lugnat sig, men han är duktig på att tala om för de andra var det finns mat, så han får nog vara kvar ett tag till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser