Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Horsemanship"?  (läst 18689 gånger)

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: "Horsemanship"?
« Svar #20 skrivet: 07 okt-10 kl 14:52 »
Stakars lilla föl som de fick avliva.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #21 skrivet: 07 okt-10 kl 15:16 »
Frågan återstår: Var det det hon höll på med? Varför skulle man tvinga ett föl över en presenning annars om inte enkom för att visa sin makt och duktighet, förlåt horsemanship..  ;D

Men hon kan ju mycket väl haft hästen lös och utan grimma och bobcat räknas väl inte som kroppskontakt...?

Dessutom har jag inte alls kommit med nån fakta utan rena lösa påståenden  :P Jag tycker du ska också läsa vännen  ;)

bara att kalla hennes misshandel för horsemanship är fel.... det hon gjort ligger snarare under djurplågare.. är i regel bara inom agilityn som hästar ska gå över presseningar och vist döms horsemanshipen i det med.. men finns ingenstans i det jag fått lära mig att man ska tvinga ett föl!! över en presenning med bobcat...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

trallallaa

  • Gäst
SV: "Horsemanship"?
« Svar #22 skrivet: 07 okt-10 kl 15:18 »
Citera
Att "hobbla" en häst är både  efektivt och praktiskt.Förr var det vanligt förekommande att man knöt tömmen om frambenen,för att få hästen att vara kvar,där man stält den.Sedan att det verkar vara djurplågeri,kan bero på att det är ovanligt och därför verkar vara mer onaturligt.Frågan är om det är mer naturligt och mindre djurplågeri att knyta fast huvudet,men det är ju mer vanligt förekommande och därför acceptabelt.

           Sug på den du

Sedan så är det inte så att man då kom på helt plötsligt en dag :
- I dag ska jag binda ihop hästens ben!!
, utan det är något som man LÄR hästen och det används, tror jag ,än i dag i USA, då man är ute på trailrides i ödemarken, utan något att binda upp hästarna i.
Men en häst som blivit lärd att hobblas,kan springa ändå och ändå ta sig långa sträckor, medan ryttarna ligger och sover...

Det är inte lagligt i Sverige och det är inget jag kommer att lära mina hästar.
Men jag förstår inte riktigt hur denna tråd kom att handla om Horsemanship, eller ens om veterinärer.
Artikeln handlar om en människa, som helt klart tagit i för mycket i alla avseenden och det har varken med hela veterinärkåren,horsemanship, trav eller presseningar att göra?



Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #23 skrivet: 07 okt-10 kl 15:29 »
Sedan så är det inte så att man då kom på helt plötsligt en dag :
- I dag ska jag binda ihop hästens ben!!
, utan det är något som man LÄR hästen och det används, tror jag ,än i dag i USA, då man är ute på trailrides i ödemarken, utan något att binda upp hästarna i.
Men en häst som blivit lärd att hobblas,kan springa ändå och ändå ta sig långa sträckor, medan ryttarna ligger och sover...

Det är inte lagligt i Sverige och det är inget jag kommer att lära mina hästar.
Men jag förstår inte riktigt hur denna tråd kom att handla om Horsemanship, eller ens om veterinärer.
Artikeln handlar om en människa, som helt klart tagit i för mycket i alla avseenden och det har varken med hela veterinärkåren,horsemanship, trav eller presseningar att göra?

människan som gjorde detta mot fölet var veterinär och vissa förknippade hennes handlande med bobcaten,fölet och preseningen för horsemanship. klart man reagerar ;)

tack för förklaringen med hobla, men förstår ändå inte vad det har med horsemanship o göra,, var finns kopplingen? sorry om ja frågar...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

trallallaa

  • Gäst
SV: "Horsemanship"?
« Svar #24 skrivet: 07 okt-10 kl 16:21 »
Nej, hobbling har inget med Horsemanship att göra, men det har inte en pressening heller, det använder man till så mycket annat, så det första jag tänker på då jag ser en pressening är inte Horsmanship  ::) .
Men sedan har inte, anser jag , människans yrke med hur h*n är som person, man är inte automatiskt en  laglydig person bara för att man är polis...har vi kanske sett på nyhetrna förut  o:) .
Horsemanship är ,i enkla tag "tryck och eftergift", det människan tränar i ex de 7 "lekarna" är enbart att kunna ge eftergiften exakt och för att kunna göra det,så krävs det att man kan läsa hästens signaler, det är inte så mycket krångligare än så.

Frances försöker nog bara få igång en diskussion, inte kan det väl finnas NÅGON människa, som TROR på att det är horsemanship??

och tror man det, så kanske man ska vidga sina vyer lite mer än den egna hästhanteringen, som kanske inefattar Bobcat,,bara det att vi andra inte fattat kopplingen ännu??
« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 16:24 av trallallaa »

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: "Horsemanship"?
« Svar #25 skrivet: 07 okt-10 kl 16:23 »
och tror man det, så kanske man ska vidga sina vyer lite mer än den egna hästhanteringen, som kanske inefattar Bobcat,,bra det att vi andra inte fattat kopplingen ännu??

Och vilken ful högersmocka, publiken slutar äta, kollar storögd och väntar på repliken....
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #26 skrivet: 07 okt-10 kl 16:43 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D Det skulle ju passa väldigt bra eftersom min bror är återförsäljare för just bobcat  ;D

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på varför fölet skulle över presenningen till vilket pris som helst?

Jag bara spekulerar,men det verkar inte finnas andra ideer än min tydligen....

edit: Svar till Trallalaa: Nej, självklart är det säkert inte ursprungsideen med horsemanship att man ska tvinga föl över presenningar med en maskin, men det är detta jag har emot fenomenet horsemanship, att folk gör tydligen vad som helst för att "bara jag lyckas dominera över en häst så är jag en riktigt hästkarl/kvinna."
« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 16:50 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: "Horsemanship"?
« Svar #27 skrivet: 07 okt-10 kl 16:57 »
;D ;D ;D ;D ;D ;D Det skulle ju passa väldigt bra eftersom min bror är återförsäljare för just bobcat  ;D


Så om man köper en bobcat av din bror får man en presenning med på köpet?  ;D

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #28 skrivet: 07 okt-10 kl 16:58 »
 ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Horsemanship"?
« Svar #29 skrivet: 07 okt-10 kl 16:58 »
;D ;D ;D ;D ;D ;D Det skulle ju passa väldigt bra eftersom min bror är återförsäljare för just bobcat  ;D

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på varför fölet skulle över presenningen till vilket pris som helst?

Jag bara spekulerar,men det verkar inte finnas andra ideer än min tydligen....

edit: Svar till Trallalaa: Nej, självklart är det säkert inte ursprungsideen med horsemanship att man ska tvinga föl över presenningar med en maskin, men det är detta jag har emot fenomenet horsemanship, att folk gör tydligen vad som helst för att "bara jag lyckas dominera över en häst så är jag en riktigt hästkarl/kvinna."
Det första som slog mig när jag läste artikeln var att veterinären säkert var en Horsemanship/Western utövare ;) (därmed inte sagt att hon på något sätt var en bra sådan, ungefär som det finns rötägg inom alla "falanger" av hästsportsutövningar). Jag har sett ett flertal uppvisningar där man haft en presenningsbit som man strykit över hästen med och låtit den gå på bara för att visa att den litar fullständigt på sin människa". Kanske Frances och jag har varit på samma uppvisningar ;)
 Men det känns som om en Bobcat inte riktigt är vad jag skulle använda för att få min häst att lita på mig :-\
 Sen hade "Horsemanshipparen" på Sundbyholm inte hästen hobblad, vad jag kommer ihåg, utan han knöt Upp ett ben på hästen.
                                                 Mvh
                                           Charlotte
« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 17:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: "Horsemanship"?
« Svar #30 skrivet: 07 okt-10 kl 17:00 »
;D ;D ;D ;D ;D ;D Det skulle ju passa väldigt bra eftersom min bror är återförsäljare för just bobcat  ;D

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på varför fölet skulle över presenningen till vilket pris som helst?

Jag bara spekulerar,men det verkar inte finnas andra ideer än min tydligen....

edit: Svar till Trallalaa: Nej, självklart är det säkert inte ursprungsideen med horsemanship att man ska tvinga föl över presenningar med en maskin, men det är detta jag har emot fenomenet horsemanship, att folk gör tydligen vad som helst för att "bara jag lyckas dominera över en häst så är jag en riktigt hästkarl/kvinna."

Min erfarenhet är att en hel del hästar inte lämpar sig för detta horsemanship, men man har ju lyckats tidigare med en häst så då ska man såklart lyckas bryta denna nya häst också.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #31 skrivet: 07 okt-10 kl 17:16 »
Sedan så är det inte så att man då kom på helt plötsligt en dag :
- I dag ska jag binda ihop hästens ben!!
, utan det är något som man LÄR hästen och det används, tror jag ,än i dag i USA, då man är ute på trailrides i ödemarken, utan något att binda upp hästarna i.

Japp. När jag var i klippiga bergen och red så band guiden ihop hästarnas framben med en speciell läderrem som var konstruerad så att varje ben omslöts av en ögla och sen var det mer eller mindre en rak "pinne" (på kanske 30 cm eller nåt sånt) från det ena benet till det andra i och med att lädret var så styvt. Detta för att det inte skulle finnas nån chans för hästen att trassla till det för sig. Detta var alltså när vi var ovanför trädgränsen och skulle fika. Hästarna var vana och gick och betade medans vi fikade.
Men när vi hade träd så fick dom stå bundna vid dom.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #32 skrivet: 07 okt-10 kl 17:18 »
Citera
Hobbling

I can now prepare the horse to react correctly in a situation where it has become entangled with one or more legs in barbed-wire fences, etc. This is done inside the indoor riding school where there is a soft surface. The front legs are tied together with thick, soft leather straps. Due to the thorough basic training that the horse has gone through, contrary to popular belief, the horse does not become panic stricken. It has no reason to be. Many horses tied up in this manner will not move or will stand completely still. In this event, I give them a little push so that they realize what it feels like to be stuck. I want the horse to know that even if it becomes stuck nothing dangerous is going to happen to it. To carry out this kind of training with a horse in a safe and controlled environment will reduce the risk that the horse will injure itself should it become entangled in something. The exercise takes only a few minutes.

No attempt should be made to hobble a horse that has not been through a thorough basic training! Hobbling is not a short cut in the training as believed by some and must never be used as punishment. Neither hobbling nor any other device can replace lack of knowledge and understanding of the horse's behavior.

Hobbling is often used for other purposes including mating, horses who kick out in their boxes, horses placed in stalls, and during transportation. It is also used to make the horse stand still when saddling up, hitching to a gig or whilst collecting timber in the forest, etc. If instead the horse is trained in the correct manner, hobbling would not be necessary. Correctly trained horses never kick in their boxes and never try to walk away when asked, for example, to stand still.

There is a debate in Sweden as to whether hobbling should be banned. Used correctly it can be an aid that can save many horses each year from slaughter. What should be made illegal is the hobbling of horses to make man's lot easier regardless of how uncomfortable and painful it might be for the horse. This also applies to a lot of other aids that are used.


Ja, så här skriver mannen i fråga. Hästen var alltså nervöst lagd men oerhört bra för övrigt. Han skulle bota henne från det nervösa genom att binda henne intill tävlingsbanan under pågående lopp, inte alltså i ett ridhus bakom stängda dörrar på ett mjukt underlag. Detta var givetvis inte okej inom travsporten. (Då kommer jag osökt att tänka på: Vad sker när ingen ser? )
Detta kallas alltså Horsemanship.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

trallallaa

  • Gäst
SV: "Horsemanship"?
« Svar #33 skrivet: 07 okt-10 kl 17:28 »
Citera
Detta kallas alltså Horsemanship.
Nej, det är det du TROR kallas för horsemanship  ;) .

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #34 skrivet: 07 okt-10 kl 17:29 »
Han marknadsförsig som den som förde horsemanshipen till Sverige  ??? ???

Vad ska man då tro?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

trallallaa

  • Gäst
SV: "Horsemanship"?
« Svar #35 skrivet: 07 okt-10 kl 17:35 »
Citera
Han marknadsförsig som den som förde horsemanshipen till Sverige   
Hehe, den var bra, marknadsför sig som...men det betyder ju inte att det ÄR så, eller?
Citera
Vad ska man då tro?
Ingen ide att tro något, bättre att veta...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Horsemanship"?
« Svar #36 skrivet: 07 okt-10 kl 17:37 »
Hehe, den var bra, marknadsför sig som...men det betyder ju inte att det ÄR så, eller?Ingen ide att tro något, bättre att veta...
Det verkar ju solklart att det finns delade meningar om vad som är Horsemanship bland de som utövar det, så hur ska vanliga dödliga veta vad som är vad?!?
                                                                      Mvh
                                                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #37 skrivet: 07 okt-10 kl 17:39 »
Jamen va i helsike, jag fattar ju att varje pellejöns som vevat ett rep ramför en häst inte egentligen sysslar med horsemanship, men om inte självaste horsmanship-gurun sysslar med horsemanship, hur i hela världen ska en helt vanlig hästmänniska avgöra vem som faktist syslar med horsemanship. Ge mig några namn så ska jag genast börja studera....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: "Horsemanship"?
« Svar #38 skrivet: 07 okt-10 kl 18:01 »
Kan bara säga att det är tragiskt att läsa denna tråd då det nyligen diskuterats friskt ang hästmannen .
Vad Gångtrött och några andra försökte få fram syns nu väldigt tydligt .
När inga börjar domdera och skrika här inne .

Hon var högt utbildad och därtill uppfödare , borde veta bättre .
Hon försökte med övervåld tvinga ett föl över en press som använts vid slakt ,liklukt/blodlukt ?
Fölet fick sådana skador at det behövde slaktas .
Det fanns fleraa oberoende vittnen som kunde styrka anmälan .
Som hade skett vid upprepade tillfällen , hon hade stått åtalad tre ggr . ( vad stod det i HM tråden ? hur många gånger var det 3 , för ett djurförbud ?)
Hon hade dessutom påtvingat sin vilja genom ELPÅFÖSARE och pisk för att dressera sina föl och unghästar .
Men med hennes kunskaper och utbildning så får man tydligen göra mer , var ligger skillnaden .
HM släppte inte ut sina hästar dagligen , och gav kanske inte bästa foder och strö .
Men veten då som orsakar en hästs död och mycket för mycket våld .
Huvudsaken det ser rent och fint ut och att personen finns inom den stelt fyrkantiga sociala sfär alla tycker sig vara i .
Alla utanför ska utrotas och kan tryckas ner som hackckycklingar , och användas som slagpåsar även för som i detta fallet en högt upp placerad vet som även hon nu är åtalad .
Åklagaren ville ju ha fängelse .


Kan för övrigt säga att man ALDRIG vare sig i Sverige eller utomlands har bundit tömmen från mun till ett framben som någon skrev . Det är alldeles för stora skaderisker . tömmen går av om det går bra annars gör käken det , och tömmen skär sönder benet .
På Wången sa man åt mig att knyta tömmen i ett träd/stubbe bakom hästen då min tilldelade fyraårs hingst var en sken häst .
Hobbles har ni ju fått förklarat , men att binda upp benet är något annat . Då lägges det en åtta runt överarmsben och skenben så att hästen inte kan sätta ned benet .
Det används i USA men inte inom horsmanschip utan vid veterinära åtgärder där hästen ska hållas lugn . Ramlar hästen omkull är risken stor att det inte går att komma åt att släppa på bandet och med benet bundet på det viset kan den heller inte resa sig . = Stora skaderisker .

Kommer ihåg en kille som var i ropet tidigt nittiotal , som lärt sig i USA , han tog emot svåra hästar . Bla band han upp dem timvis vid en stolpe i skogen föe att lära dem att stå bundna .
Han sa själv att det var horsemanship han höll på med , han brukade även binda benen på detta vis .
Han försvann väldans kvickt Stefan ...?

trallallaa

  • Gäst
SV: "Horsemanship"?
« Svar #39 skrivet: 07 okt-10 kl 19:10 »
Citera
Det verkar ju solklart att det finns delade meningar om vad som är Horsemanship bland de som utövar det, så hur ska vanliga dödliga veta vad som är vad?!?
Citera
Jamen va i helsike, jag fattar ju att varje pellejöns som vevat ett rep ramför en häst inte egentligen sysslar med horsemanship, men om inte självaste horsmanship-gurun sysslar med horsemanship, hur i hela världen ska en helt vanlig hästmänniska avgöra vem som faktist syslar med horsemanship. Ge mig några namn så ska jag genast börja studera....
Ja, det är det som är upp till den som är intresserad att ta reda på, som allt annat.

Kolla upp lite mer folk, så som Jaana Heinola ,eller John Moore, titta på en clinic, sedan kan man ju bestämma om det är något för en, men har man inga problem, så brukar det inte behövas att vidga sina vyer, men för den skull behöver man inte prata illa det.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 4 användare
von tratt, ÖsterFröken, Hans Hultén, DaisyMalone

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser