Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  19 år ihop....  (läst 4855 gånger)

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
19 år ihop....
« skrivet: 29 jan-12 kl 04:20 »
Har firat 19 år ihop med min gamla häst idag.
Träffade och red honom innan "vi flyttade ihop" så igentligen är det mer... Men han har varit hos mig i 19 år.
Bägge mina barn har tittat upp på honom från barnvagnen. Och det är på honom dom börjat rida.
Han blir 24 till sommaren, vilket ju igentligen inte är någon jätteålder på en del hästraser... Blir inte förvånad om både fjordingen och ardennern blir bra mkt äldre... Men min gamling är ett varmblod som jag träffade på Åby travbana för 20 år sedan. <3
Fortfarande pigg på hemvägen, utvägen har han alltid segat på...
Nu är ju inte varmblod kända för att ha hög medelålder men d beror ju på att dom är mkt slit å släng, avlivas så fort dom gjort sitt.
Någon som har gamla varmblod eller vet några som blivit mkt gamla?
Lever på hoppet att han hänger med i många år till, min älskade lilla kille.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: 19 år ihop....
« Svar #1 skrivet: 29 jan-12 kl 06:11 »
Grattis till era 19 år tillsammans! Mitt amerikanska varmblod var också pigg och härlig upp i åren över tjugo!
Jag hade väl tänkt att han skulle lugna sej lite (min önskan) på äldre dar, men inte. Han hade problem med sina framknän de sista åren,
men jag hade en bra veterinär och va envis själv så vi behandlade och han blev bättre. Men det blev för mycket det året han va 25, han blev halt på
våren, vi behandlade och han svarade bra, men det återkom. Så på hösten bestämde jag att han skulle få flytta till hästhimlen innan vintern, eftersom vet sa att han inte skulle bli bra och kölden skulle förvärra.
Bli inte lessen nu, men ta vara på varje dag ihop. Jag tror att tjugo år är rätt gammalt för ett varmblod, även om de kan bli några år till.
En gammal hingst jag kände till blev 30, men då hade han nog egentligen levt lite på övertid, vilket kanske inte är helt rätt emot hästen. 
Njuter av värme och allt det gröna!

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: 19 år ihop....
« Svar #2 skrivet: 29 jan-12 kl 11:56 »
Det fanns två varmblodstravare utanför Karlstad som levde pensionärsliv tills dom var en bra bit över 30 år.Dom fick gå där och ha det bra,som en av ägarna sa det är ju deras gård.För det var dom isprungna pengarna dom köpte gården för.
Ett ovanligt sätt att se saker o ting på bland travfolk.Ett väldigt syniskt exempel var en vinstrik häst som föll för åldersstrecket.När hästen gjorde sin sista start och kom tvåa på Örebrotravet.På hemvägen så lämpade dom av hästen på slakteriet i Kil.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: 19 år ihop....
« Svar #3 skrivet: 29 jan-12 kl 13:12 »
Helt underbart å rätt sätt att se det hela i första fallet... :D
Ett mer vanligt fall, även om detta var ett ovanligt osmakligt fall, det sista.
Min kille har sprungit in endast 1500, så d blev inge egen gård för hans del...
Min förra varmblodskille avlivade vi för 6 år sedan då han var 19. Hans ben sa då totalt stopp.
Han hade sprungit både i USA och Sverige och hade ett stående världsrekord, 4,5 miljoner insprungna kr och far till många bra hästar.
När hans förra ägare inte kunde ha kvar honom fick jag honom. En underbar häst som var med oss i 6 år...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: 19 år ihop....
« Svar #4 skrivet: 29 jan-12 kl 13:57 »
Om det finns någon travintreserad så hette hästarna som var hingstar,Alex Frost och Gay Frost.Sedan så undrar jag om inte Sören Nordins häst Frances Bullwark,blev över 30 år,då hade hon gått i avel i många år.
Det är tänderna som brukar vara andledningen till att dom måste avlivas,så en regelbunden tandvård så kan nog en travare bli över 30 år utan vidare.Tyvärr så kommer nog medelåldern på gammla travare att sjunka,pga av bristande vård.Den moderna hästmänniskan som har hästen i lösdrift utan någon större vård o omsorg,och bristande motion.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

isa

  • Inlägg: 263
    • Värmland
SV: 19 år ihop....
« Svar #5 skrivet: 29 jan-12 kl 14:33 »
häftigt!

Vet ett varmblod som var 35 år, lite taskiga tänder och ganska svankig, såg lite dåligt med. Men fullt vital för sin ålder. Den äldsta häst jag stött på!
Gammal är äldst.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: 19 år ihop....
« Svar #6 skrivet: 29 jan-12 kl 14:47 »
Tänderna tar ju stryk genom åren, men antingen ger man dem vård och rätt mat, eller avlivar.
Tyvärr säger en del att "han är gammal" därför tunn. En gammal häst har också rätt att få mat den kan ha en chans att tillgodogöra sej.
Vill man inte anstränga sej får man avliva, tycker jag. Hade en bekant som hade ett gammalt sto stående i många år, mager och dan. Hade jag vetat
det jag vet nu, hade jag varit nära att anmäla.
Njuter av värme och allt det gröna!

kbh

  • Gäst
SV: 19 år ihop....
« Svar #7 skrivet: 29 jan-12 kl 15:01 »
Va i Överkalix för några  år sedan och körde en nordsvensk märr som skulle vara 33 år om det var sant det vet ja inte . men pigg var hon i alla fall och rolig var det hur som.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: 19 år ihop....
« Svar #8 skrivet: 29 jan-12 kl 15:23 »
  Det är riktigt att tänderna förändras . Det gick inte att ha en munstege för tandkontroll på mitt avelssto när hon var 29. Annläggningsytan blev för tvär .Tänderna växer ju framåt.. men inga problem att äta
Att äldre djur blir tunnare är också ofta beroende på att de tappar muskler som är en färskvara äldre hästar motioneras inte ofta tyvärr samt naturligtvis hur man fodrar
Själv ser vi nu reprisen när en av avkommerna nu är 25 och som sin mamma har hon ingen aning om hur gammal hon är  ;D Lika energisk,, så även hennes dotter är en evighetsmaskin. Vilka minnen och vad man lärt sig tillsammans med  dessa gamla hästar. Hoppas dom och vi får vara friska
Rolig tråd du skapat Lejonhjärta
                                             MvH Cokett
« Senast ändrad: 29 jan-12 kl 17:35 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Abruzzo

  • Inlägg: 71
SV: 19 år ihop....
« Svar #9 skrivet: 29 jan-12 kl 15:50 »
 Jag hade ett varmblod som jag fick till skänks när han var 19 år, en mycket trevlig och klok häst! Honom hade jag i min ägo tills han var 26 och dog knall och fall en natt på sommarbetet.
 Fullblodet jag har kvar blir 27 år i maj och jag har haft honom sedan han var tre år. Fortfarande busar han runt i hagen ibland med sin kompis, men visst, han har lugnat ner sig otroligt med ålderns rätt och är inte lika tossig som innan.
 Njut av din gamla kompis!

Fru Jansson

  • Gäst
SV: 19 år ihop....
« Svar #10 skrivet: 29 jan-12 kl 17:04 »
När jag var liten hade våra grannar ett varmblod. Tror han blev 25. Pigg och glad tills han fick nån mystiskt.. Plötsligt en morgon kunde han tydligen inte resa sig, och det var inte mycket mer att göra än att avsluta snabbt och smärtfritt. Har nåt svagt minne av att mor min var nånstans nån gång där det fanns ett varmblod på 32 år.

Vår gamla halvblodstant blev 28. Hon hade säkert hängt med ett tag till om hon inte hade lyckats skada sig när hon rullade i hagen en gång. Det blev en nervskada som inte läkte fullt ut. Det är ju lite det man får räkna med med äldre hästar. De kan vara pigga och fräscha, men om de skadar sig så har de mycket sämre odds än de yngre..

Nina W

  • Inlägg: 4007
    • Värmland
SV: 19 år ihop....
« Svar #11 skrivet: 07 feb-12 kl 03:43 »
Fanns ett gammalt varmblod på Alstrums gård en bit från Karlstad. (Tror han lever æn och ær ca 25, men flyttat dærifrån.) Hans ægare høll hårt på att han skulle ha lite motion varje dag før annars blev han stel. Hade hon inte tid sjælv så fick någon annan stalltjej hjælpa till. Jag tycker det læt klokt. Det ær vældigt bra att stretcha hæsten føre och framførallt efter ridningen också. Lycka till med din gamling!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: 19 år ihop....
« Svar #12 skrivet: 07 feb-12 kl 07:55 »
.
Citera
Ett väldigt syniskt exempel var en vinstrik häst som föll för åldersstrecket.När hästen gjorde sin sista start och kom tvåa på Örebrotravet.På hemvägen så lämpade dom av hästen på slakteriet i Kil.

Ett annat förståndigt alternativ hade ju förstås varit att sätta en skänkesannons på blocket först.
 

--

Jag känner till några stycken 30-årsfester för fd travhästar där man bjudit in gamla skötare, tränare och annat löst folk från hästarnas travkarriär.
Och när jag jobbat på stuterierna har man ibland träffat på riktigt gamla hästar.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vitkål

  • Inlägg: 64
    • Uppland
SV: 19 år ihop....
« Svar #13 skrivet: 15 feb-12 kl 20:48 »
Jag sitter här och gråter medan jag läser alla inläggen. Vi tog bort våran högt älskade Kim, också varmblodstravare, i måndags, sent på kvällen den 13:de feb. 30 år blev han och fanns med oss i 20 år. Finns ingenting som kan ersätta det vi förlorade när han försvann.

Hans kropp bara stängde ned över natten. Åt inget, kunde knappt stå och var helt bortkopplad. Dagen innan var han pigg och glad som vanligt när lilltjejen red.
Nu är allting helt tomt och jag tror mitt hjärta gick sönder den sekunden det smällde bakom stallet. Vad skulle jag inte göra för att få tillbaka min farbror Kim....?

Travare är fruktansvärt trevliga hästar med oförtjänt dåligt rykte. En sån fin, trygg och underbar "storebror" som älskade Kim kommer aldrig mer finnas och jag dagen jag får träffa honom igen kan inte komma fort nog. Kim<3

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: 19 år ihop....
« Svar #14 skrivet: 16 feb-12 kl 06:17 »
Älskad och saknad.
Styrkekram till dej, Vitkål.
Njuter av värme och allt det gröna!

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: 19 år ihop....
« Svar #15 skrivet: 21 feb-12 kl 22:03 »
Usch Vitkål, nu gråter ja åxå. :'(
Vet vad du går igenom.
Jag å min då 8-åriga dotter höll i grimskaftet när vår gamling föll för 6 år sedan.
Var jäkligt tufft, min dotter krävde att få vara med hela vägen då häste ansågs vara hennes trots att han var en 160 cm hög varmblodskille.
Både vi och hans kompis, min gamling jag började tråden om, sörjde/sörjer honom djupt.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare (1 dolda)
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser