Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ardenner med ihållande gallor  (läst 18054 gånger)

Dalton

  • Inlägg: 147
    • Dalsland
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #40 skrivet: 15 maj-11 kl 19:05 »
Det beror väl på om kriget pågick här hemma och gick väl eller om det var utomlands och gick sämre? Mer än en häst har ju slutat som mat åt svältande soldater även om det givetvis satt långt inne.

Fast nu gick vi visst lite väl OT kanske.  :-[

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #41 skrivet: 15 maj-11 kl 19:27 »
Citera
Karl den XII häst Brandklipparen fick några år på nacken i alla fall

Var det inte så att hans häst hette alltid "Brandklipparen" även när han bytte häst? Jag kan minnas fel.

Ang. accordhästar, enl. "gubbar" här i trakten var det mer "varmblodiga" hästar som var ute på accord, nån sorts halvblod.
 För enligt dom jag hört tala om dom, upplevdes dom "värdelösa" hetsiga och svårkörda i arbetet. Har hört många härliga historier om dessa accordshästar  ;D När det kommer tal om skenturer och andra smaskiga berättelser, avslutas det gärna med att "det var en sån där accordshäst"

Har också fått gammal utrustning av folk här i trakten och dom nätta grejerna hade alltid kommit med accordshästen. Men det kanske var just här i trakten det fanns många sånna, det borde ju rimligtvis även funnits nordsvenskar.

Totalt jäkla OT  :-[ Kanske kan moderator dela av...

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

  • Gäst
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #42 skrivet: 15 maj-11 kl 20:00 »
Karl den XII häst Brandklipparen fick några år på nacken i alla fall.Annars så blev Svenska kavallerihästar i tjänst rätt gammla,tror det var 18 år innan dom blev pensionärer.Mycket beroende på att Sverige inte varit i krig sedan 1809.Det fanns folk som hade kronhästar på akord eller vad det kallades dom var liksom fodervärdar,hade dom hästen ett visst antal år,sedan fick dom hästen.Det var oftast nordsvenskar som var mest aktuella.
Ja du om dom nu blev så gamla var för var tysken här och här i köpte hästar i så fall under kriget om dom blev så gamla .  så inte kan du komma dragandes med fällt ransoner i freds tid  det får du i så fall bevisa  för de har ja aldrig hört talas om ens .

Dalton

  • Inlägg: 147
    • Dalsland
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #43 skrivet: 15 maj-11 kl 20:00 »
Var det inte så att hans häst hette alltid "Brandklipparen" även när han bytte häst? Jag kan minnas fel.

Japp, precis så har jag också för mig. Står garanterat i någon av alla miljarder historietidningar jag har liggandes i drivor, skall sortera upp dem snart. Vilken dag som helst... :-[

pålle

  • Gäst
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #44 skrivet: 15 maj-11 kl 20:06 »
Japp, precis så har jag också för mig. Står garanterat i någon av alla miljarder historietidningar jag har liggandes i drivor, skall sortera upp dem snart. Vilken dag som helst... :-[
Han finns till och med upp stoppad på kungliga livrustkammaren tror ja det var

Dalton

  • Inlägg: 147
    • Dalsland
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #45 skrivet: 15 maj-11 kl 20:11 »
Japp! Fast det var ju som sagt flera olika hästar. Så en av dem står där. ;)
Tack för att du påminde mig Pålle, jag har ju tom varit där... Minnet är bra men kort! :-[

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #46 skrivet: 16 maj-11 kl 11:02 »
Är ni lika bra på historia som med hästar? Det haltar visst lite här och var. Vid slaget vid Lund 1676 stupar Karl denXI häst,han får då Brandklipparen.Hästen ärver sedan Karl den XII den var med vid åtskilliga slag och äventyr,den satt bla i pant och blev sedan friköpt av Karl den XII.Brandklipparen var med vid kungens begravning,och blev sedan omhändertagen av Anders Luxenburg.Han fick jobb på Ängsö slott och  tog med hästen dit.Där skulle hästen omkommit  i en olycka,och där ligger den också begravd med minnessten och allt.Tyvärr så körde något pucko på stenen med ett klippagregat så stenen är nu trasig.Delar av den skall finnas i slottet.Förmodligen rör det sig om två hästar med namnet Brandklipparen,oavsett så uppnådde dom en aktningsvärd ålder.
Den häst som ni sett på livrustkammaren är Gustaf den II Adolfs häst Streiff. Kungen hade köpt den för 1000 riksdaler,en ansenlig summa.Streiff dog i Wolgast inte så långt efter kungens död.Där flåddes den och sedan skickade de skinnet till Sverige där den blev uppstoppad och förvaras nu i Livrustkammaren.
Den här tråden blir bara bättre och bättre.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #47 skrivet: 16 maj-11 kl 11:17 »
Ja du om dom nu blev så gamla var för var tysken här och här i köpte hästar i så fall under kriget om dom blev så gamla .  så inte kan du komma dragandes med fällt ransoner i freds tid  det får du i så fall bevisa  för de har ja aldrig hört talas om ens .

Lite märkligt resonemang,om inte du hört talas om något så skulle det tydligen inte exsistera,eller vara påhittat av mig.
Det är lätt som en plätt att bevisa mitt påstående det går att läsa på sidan 25 i Sold Häst 1963.Det finns inget som heter fält ransoner.Det man skiljer på är Krigsration och Normalration.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

pålle

  • Gäst
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #48 skrivet: 16 maj-11 kl 11:26 »
Är ni lika bra på historia som med hästar? Det haltar visst lite här och var. Vid slaget vid Lund 1676 stupar Karl denXI häst,han får då Brandklipparen.Hästen ärver sedan Karl den XII den var med vid åtskilliga slag och äventyr,den satt bla i pant och blev sedan friköpt av Karl den XII.Brandklipparen var med vid kungens begravning,och blev sedan omhändertagen av Anders Luxenburg.Han fick jobb på Ängsö slott och  tog med hästen dit.Där skulle hästen omkommit  i en olycka,och där ligger den också begravd med minnessten och allt.Tyvärr så körde något pucko på stenen med ett klippagregat så stenen är nu trasig.Delar av den skall finnas i slottet.Förmodligen rör det sig om två hästar med namnet Brandklipparen,oavsett så uppnådde dom en aktningsvärd ålder.
Den häst som ni sett på livrustkammaren är Gustaf den II Adolfs häst Streiff. Kungen hade köpt den för 1000 riksdaler,en ansenlig summa.Streiff dog i Wolgast inte så långt efter kungens död.Där flåddes den och sedan skickade de skinnet till Sverige där den blev uppstoppad och förvaras nu i Livrustkammaren.
Den här tråden blir bara bättre och bättre.
  Tja vissa är ju i alla fall dåliga på att be svar  vissa frågor  sen kan du knappast hänga upp dig på några kungars hästar det låter ju inte särskilt trovärdigt i mina öron  när polen intogs så formligen mejades hästar ner av tyskarna så var för behövde då tyskarna köpa så mycket häst i Sverige om nu dom blev så gamla som du säger .? 

pålle

  • Gäst
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #49 skrivet: 16 maj-11 kl 11:40 »
Lite märkligt resonemang,om inte du hört talas om något så skulle det tydligen inte exsistera,eller vara påhittat av mig.
Det är lätt som en plätt att bevisa mitt påstående det går att läsa på sidan 25 i Sold Häst 1963.Det finns inget som heter fält ransoner.Det man skiljer på är Krigsration och Normalration.
Det har ja aldrig på ståt bara det att ja inte hört talas om det där av märkligt  hörde aldrig dom gamla  knektarna ja känt prata just om det men står det där så står det ju. Men det är väll fort farande en fällt ranson ?

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #50 skrivet: 16 maj-11 kl 12:06 »
Det har ja aldrig på ståt bara det att ja inte hört talas om det där av märkligt  hörde aldrig dom gamla  knektarna ja känt prata just om det men står det där så står det ju. Men det är väll fort farande en fällt ranson ?

Det heter ration,den dagliga mängden foder.Men sen kan man ju ransonera på fodret.Det är ju ett tag sedan jag slutade i kavalleriet,så det är inte omöjligt att jag glömt uttrycket fältranson,men uttrycket finns inte med i Sold Häst eller i Undervisning för ryttaren.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Ulvstorp

  • Inlägg: 47
    • Västergötland
    • www.vitaguldetskennel.se
SV: Ardenner med ihållande gallor
« Svar #51 skrivet: 19 maj-11 kl 13:16 »
En vanlig orsak till gallor är faktiskt för höga trakter.. sen finns det bra homeopatmedicin som kan dämpa gallorna, men i regel är det en störning i lever/njure som medför ökade gallor..

Det kan också vara så att de kan få gallor av för låga trakter!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser