Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?  (läst 7275 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #20 skrivet: 28 feb-18 kl 16:43 »
Tror som sagt att det rör sig om såpass liten mängd att det inte spelar någon roll, annars har jag också hört detdär om varmvatten och koppar rör när jag var liten.
Hade när jag var liten en bok där det var en bild på en flaska som droppade i vatten e droppe visade en glad fisk, många droppar och en död fisk, nästa bild var det en stor hink som hälldes i innan fisken dog, det skulle illustrera att olika ämnen kan vara nyttiga i liten mängd men att mängden innan det vänder till giftverkan kan variera stort mellan olika ämnen.

För Järn var det tex en hink innan den målade fisken flöt upp.

Kopparförgiftning lär du ändå märka i form av rännskita och liknande långt innan det når sådana nivåer, då är det som sagt en flaska och inte en hink, som järn är...
Man förtente som sagt kopparformarna på grund av att kopparoxid i stor mängd ger kraftig diarré, magsmärtor och liknande.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #21 skrivet: 28 feb-18 kl 18:43 »
Har ofta int så stor betydelse vad rören e gjorda av förutom bly då ;)

Det bildas en hud inne i rören så vattnet har inte direktkontakt som en tror. sen kommer det igenom koppar järn osv men de e en annen sak.

Inom va har vi vattnet igenom trätuber, cement rör, lågresarvar, högresorvar, gjutjärn, rostfritt, koppar, galvade järnrör, pe plast. pvc plast.

o en massa andra sorters plaster beroende på vilka grejor en häll i vattnet typ hypoklorit. natronlut en tänk nästan på  egyptirna där di ble fine

muminggubbar, kalk, ammoniumsulfat, aluminiumsulfat, koldioxid, polyaluminiumklorid, ja o de fins säkert en masse annen skit som vi häll i folks

dricksvatten.  Men dette göres ju för att vattna sa se fint ut i glaset o uten dinosarier eller bakterian simmende runt...  ??? :P :-X :-\ :'( >:D o:)

så har 87% av befolkningen de i svearike det med sitt vatten... vi andre 13% som bor på landet me egen brunn har ett val va vi häll i vårt vatten

frågor på de  :) :D ;D ;) ;)

Vh Thomas

ps: kokar mitt eget kokkaffe me en skvätt mjölk i termosan me en viss järnsmak o e nöjd me de :-*

lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

x-lab

  • Gäst
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #22 skrivet: 15 mar-18 kl 13:50 »
Vilket är hälsosammast till kall och varmvatten kranarna?
Järnrör eller kopparrör?

Vill ni snacka plast och annat, så finns en annan tråd.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=189732.0


det bilfdas mer biofilm i galvade rör ( rostfria anv nästan uteslutande inom medicin och forskning)  koppar är det vanligast i kulvertar medans PEX (plastslang) är vanligast i bostaden (inte av urfällning eller andra hänsyn är arbetsmässigt och kostnads mesigt. Där kan man fundera på om det finns mkt microplaster  som följer med upp ur kranen

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #23 skrivet: 15 mar-18 kl 14:12 »
Jag är tveksam till plast i onödan och dra rör i syrafast, ser inte jag som onödigt svårt om jag skulle få för mig det.
Det handlar bara om korta sträckor utan en massa onödiga krumelurer.
Jag tror på korta grova rör, för att få hyfsat flöde, när jag inte har någon pump till vattnet. Idag är det 18 mm rör till toastolen.

Dessutom tror jag inte på plast, då jag inte håller på med värmepumpar eller nå annat med låg temperatur, utan eldar och då blir vattnet tillräckligt varmt i kranen och då behöver jag inte bekymra mig för bassilusker.

Jag har inga varmvattenberedare i andra material än rostfritt.

Jag kanske är tvärsför, men för det mesta tror jag på göra det mesta så enkelt som möjligt och tänka lite extra på hur jag ska göra, för att det ska vara hållbart och rena enkla material.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #24 skrivet: 15 mar-18 kl 20:27 »
Rostfritt syrafast e de enda vi använd både på va o avlopp plus plastslang eller rör alla andra

material håller int...

så ser de ut på de flesta VA-verken i västvärlden skulle tro att de ser likadant

ut i resten av världen skulle ja tro...   Alla andra typer av matr, har kortare livslängd så dessa bbyts efterhand

vh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #25 skrivet: 15 mar-18 kl 20:58 »
( rostfria anv nästan uteslutande inom medicin och forskning)

Ehhh?????

Vi har rostfria rör i två av våra tre badrum/toaletter. Helt vanligt bostadshus. Ta klivet ut i verkligheten!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #26 skrivet: 15 mar-18 kl 21:08 »
I moderna badrumsinstallationer är det mer vanligt med förkromade kopparrör, om det ska se blankt och fint ut.
Rostfria rör är för hårda för att fungera bra ihop med de klämrings- och presskopplingar som används i VVS-branschen.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #27 skrivet: 15 mar-18 kl 21:24 »
Mmmm e böjd att håll me Torbjörn.  Rostfritt ej vanligt i hemmen

ja räkn int kokarn  ;) o:) onödidgt dyrt o svårjobbat, finns dock med presskoplingar meeen dyyrt sa bill te bull

vh thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #28 skrivet: 15 mar-18 kl 21:25 »
I moderna badrumsinstallationer är det mer vanligt med förkromade kopparrör, om det ska se blankt och fint ut.
Rostfria rör är för hårda för att fungera bra ihop med de klämrings- och presskopplingar som används i VVS-branschen.

https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-xpress-rf-ror-15x1-0/

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ror-rordelar/rostfria-ror/index.html

Förkromade kopparrör är inte av rostfritt stål. Äpplen och päron...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #29 skrivet: 15 mar-18 kl 21:42 »
 men som sagt kopiöst dyrt ;)

vh thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #30 skrivet: 16 mar-18 kl 08:30 »
För mig är det inte för dyrt med rostfritt/syrafast eftersom jag redan har en massa och andra inköpskanaler än de som köper styckevis på affären.
För många år sen, när jag byggde upp mitt lager av rostfria skruvar, så fick jag runt 90% rabatt på listpriset.
Det blev billigare att skruva fast skärmar, lysen mm. på lastbilar, än om jag köpt vanliga skruvar på affären.

Går det att bygga avgassystem och hembrännare, så är det nog en baggis att dra några rör till vattnet.

På förekommen anledning om vilka vilda diskussioner om olagligheter det brukar dras igång av en del här.
Så kan jag upplysa om att det var tillåtet och bygga och sälja destilationsapparater i butik en kortare tid.
Det var i slutet av 90-talet och hade nått med EU inträdet att göra, om jag mins rätt.

Citat
Spritkatalysatorn Otto – den ursprungliga FOA-brännaren
Otto föddes på Försvarets forskningsanstalt (FOA) där det egentliga syftet med tillverkningen var att försöka producera raketbränsle. Men detta blev inte fallet och destillationsapparaten tillverkades och såldes under 90-talet då det under en kort period var tillåtet att sälja och äga destillationsapparater i Sverige.

FOA-brännaren är mer av en katalysator som tillverkar ren sprit, även vid låga alkoholkoncentrationer. Den kan producera ca en liter sprit 50% på omkring 30-40 minuter, beroende på mäskens kvalitet. Den legendariske musikskaparen och snusfabrikanten skall, enligt uppgift, recenserat hembränningsapparater i ett TV-program där Otto vann överlägset.

Källa
https://hembrant.wordpress.com/foa/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser