Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta egna invändiga kaminstenar  (läst 12370 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Gjuta egna invändiga kaminstenar
« skrivet: 10 aug-21 kl 20:52 »
I min kamin sitter det stenar på sidorna av eldstaden och en är sprucken och behöver bytas. Jag tänkte gjuta av den i eldfast bruk men det kanske inte är bra? Jag ser att man ofta använder vermikulit till detta men min sten ser snarare ut som något slags betong. Nu är ju min kamin en väldigt simpel modell som inte blir extremt varm vid förbränningen men det kanske ändå äter upp stenar av eldfast bruk på kort tid?

Man kan förstås köpa stenarna nya, men förmodligen bara i set om alla fyra, och jag behöver ju bara en för att den har spruckit. För övrigt ser den och de andra lika fina ut som när de kom från fabriken för över tio år sedan. Ett set kostar 77 pund i England, jag hittar inget i svenska webbutiker men det är väl det dubbla där. Hade varit trevligt att köpa en säck eldfast bruk för 125kr och gjuta flera stenar. Men det är ju ett murbruk, det kanske inte blir bra att gjuta med?

https://www.byggmax.se/eldfast-bruk-p01110

Annars kanske man kan gjuta med vanlig cement för nästan inga pengar alls, och byta varje år?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #1 skrivet: 10 aug-21 kl 21:19 »
Jag tycker vermeculiten i skiva från tex Bauhaus är prisvärd, man behöver inga spec verktyg och det går fort och lätt att göra nya "eldfasta stenar" visst verkar den 3-4 gånger så dyr som det eldfasta bruket men det ska byggas form, armeras?, torkas, härdas? och kanske mer innan den hemgjutna delen är på plats.

Eldfast tegel från loppis är förmodligen bäst och billigast om man har tillgång till vinkelslip och diamantskiva för måttjusteringen

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #2 skrivet: 10 aug-21 kl 21:29 »
Hur är de där skivorna att arbeta med då, vad använder man för verktyg för att kapa och forma dom? Jag läser att de är så mjuka att man kan repa dom med veden, är det så? I såna fall är det ett helt annat material än det som satt där från början

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #3 skrivet: 10 aug-21 kl 21:34 »
Jag har sågat vermeculitskivorna med kasserad fogsvans och justerat det som behövts med morakniven, klart värt de ca 400kr som de brukar kosta.
De är ömtåligare än riktigt eldfast tegel men de håller några år och en skiva räcker till mer än 1 kaminrenovering.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #4 skrivet: 10 aug-21 kl 21:45 »
Ja, då är det något annat än det som satt där original. Original hade nog även en del värmelagrande funktion, men det viktigaste är väl att man skyddar gjutjärnet på kaminsidan mot den värsta värmen

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #5 skrivet: 10 aug-21 kl 21:46 »
Det värmelagrande i kanske 5kilo sten kan knappast vara avgörande, en kakelugn väger väl tonnet?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Lenkisen

  • Inlägg: 15
    • Halland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #6 skrivet: 10 aug-21 kl 21:47 »
Är vermculitskivor samma sak som mineritskiva?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #7 skrivet: 10 aug-21 kl 22:00 »
Jag har nog lite mineritskiva liggande som blivit över, den kanske funkar?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #8 skrivet: 10 aug-21 kl 22:24 »
Jag har haft minerit som strålningsskydd på en ved kamin och den sprack av värmen.

Vermeculiten fungerar bra i kamin, höjer förbränningstempen och är prisvärd och lättarbetad.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #9 skrivet: 11 aug-21 kl 16:03 »
Fast som sagt ömtålig.

Jag har använt skivor, men även tegelsten från en gammal skorsten, men skall försöka mig på att blanda eldfast bruk nästa gång för att få till den form jag vill ha.

 När jag var barn användes vanligt bruk med lite ståltråd iklippt till att elskydda ugnsdelen i vedspisen. Det höll rätt bra.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #10 skrivet: 11 aug-21 kl 16:11 »
Kanske lönar sig att göra gjutformar och experimentera då. Har ändå några säckar cement över som jag måste göra något med, tänkte göra åtminstone gjutformar i vanlig cement.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #11 skrivet: 11 aug-21 kl 16:21 »
Man borde kunna klippa ner lite hönsnät/putsnät och få den armering som behövs. Sedan är det ju viktigt att stenen får härda och att man värmer den sakta i början, precis som när man startar en kakelugn som stått oanvänd länge.

Bra att det är fler som experimenterar, då behöver jag inte göra alla fel själv ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #12 skrivet: 11 aug-21 kl 16:24 »
Ja, jag har lite stumpar nät jag tänkt använda till armering, även om det inte fanns någon i originalstenarna 

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #13 skrivet: 11 aug-21 kl 17:24 »
Ja, jag har lite stumpar nät jag tänkt använda till armering, även om det inte fanns någon i originalstenarna
Sånt där armerar man inte, pga materialens olika värmeutvidgning.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #14 skrivet: 11 aug-21 kl 18:33 »
Sånt där armerar man inte, pga materialens olika värmeutvidgning.
Aha, då struntar jag i det. Eller testar både med och utan för att jämföra  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #15 skrivet: 11 aug-21 kl 22:24 »
Järn och betong utvidgar sig ju rätt lika, det är därför man kan ha armeringsjärn i betongkonstruktioner. Men det är ju en lagom stor och dyr grej att testa på, ingen som far illa av en liten kaminsten som spricker i den egna kaminen. Och gamlingarna hade det i alla fall i ugnsbruket, så de tyckte förmodligen att det var bättre med än utan. Vad jag minns klippte de trådstumpar av millimetertjock tråd i bitar som var 15-20mm långa.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #16 skrivet: 12 aug-21 kl 09:17 »
Järn och betong utvidgar sig ju rätt lika, det är därför man kan ha armeringsjärn i betongkonstruktioner. Men det är ju en lagom stor och dyr grej att testa på, ingen som far illa av en liten kaminsten som spricker i den egna kaminen. Och gamlingarna hade det i alla fall i ugnsbruket, så de tyckte förmodligen att det var bättre med än utan. Vad jag minns klippte de trådstumpar av millimetertjock tråd i bitar som var 15-20mm långa.
Här i norra Östergötland användes svarvspån från metallsvarv i leran till köksspisen
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #17 skrivet: 12 aug-21 kl 09:52 »
Precis som i betong så är nog de viktigaste att inte armeringsjärn sticker ut. Utan ligger längre in . Kommer syre åt så blir den nog inte så långlivad.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #18 skrivet: 12 aug-21 kl 10:21 »
Jag trodde det var ett nytt patent när norrmännen började blanda korta metallnålar i betong och spruta tak och väggar på vägtunnlar med

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Gjuta egna invändiga kaminstenar
« Svar #19 skrivet: 12 aug-21 kl 10:30 »
Här i norra Östergötland användes svarvspån från metallsvarv i leran till köksspisen

Man tager vad man haver. Kul att flera har minnen från den tiden. Mina släktingar har gått ur tiden så nu kan man inte fråga dem mer. Jag är uppväxt i södra utkanten av Norrköping, och det var stenhuggare och plåtslagare i de gamlas led. Har bara kontakt med några i min föräldrageneration här nere i gränsen mot Småland, och de är gamla nu. Skall se vad de har för minnen om spisunderhåll när jag träffar dem. Har märkt att de som är 80 här ute kan ha samma uppväxtförhållanden som de som är 100 och kommer mer centralt ifrån.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser