Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borrad brunn som beter sig konstigt!  (läst 8661 gånger)

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
Borrad brunn som beter sig konstigt!
« skrivet: 23 jul-11 kl 20:14 »
Hej,

Vet inte om det här blev rätt avdelning, men vi behöver hjälp med vår borrade brunn! Är det någon som vet var man vänder sig när det inte fungerar som det ska?
Vi får tydligen in vatten utifrån och det gör att vi måste rena vattnet med hjälp av filter. När "gubben" nu skulle försöka få rätsida på detta så blev det än mer pannkaka! Nu har vi bara grått o grumligt, odrickbart vatten.

Det värsta är att ingen verkar kunna hjälpa oss!!

Har frågat runt hos rörmokare mm. men ingen har några bra idéer....

Vem ringer man i Hallands län för att få hjälp????
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Borrad brunn som beter sig konstigt!
« Svar #1 skrivet: 23 jul-11 kl 20:32 »
Är det ytvatten som läcker in går det att täta med nått som jag naturligtvis inte kommer ihåg vad det heter :( Det är som ett rör som stoppas i brunnshålet och som sen expanderar för att täta till (vi fick väldigt mycket bättre vatten efter det här) och varenda rörpulare borde känna till det. Ring en brunnsborrare och fråga..

Säg till kan jag försöka hitta mera info.
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Borrad brunn som beter sig konstigt!
« Svar #2 skrivet: 23 jul-11 kl 20:35 »
Ja, gärna mer info!!! ;D

Ingen som vi har pratat med har haft några idéer alls!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Borrad brunn som beter sig konstigt!
« Svar #3 skrivet: 23 jul-11 kl 20:36 »
När borrade ni den? Det kan behövas en hel del timmar att spola/tappa ur en brunn för att få den att fungera
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Borrad brunn som beter sig konstigt!
« Svar #4 skrivet: 23 jul-11 kl 20:37 »
När borrade ni den? Det kan behövas en hel del timmar att spola/tappa ur en brunn för att få den att fungera

Den är uråldrig....vi har bara haft gården i tre. fyra år...tror att brunnen är sen fyrtiotalet...
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Borrad brunn som beter sig konstigt!
« Svar #5 skrivet: 23 jul-11 kl 21:40 »
Det är en borrad brunn från 30/40-talet.
Ett rör stiger upp i en 1 kubik stor betonglåda, till hälften fylld med sand. När vattnet stiger upp med självtryck, och borde filtreras genom sanden, når det ett högre rör som går till en grävd/murad brunn som fungerar som vattenreservoar och vidare med sugslang in till pumpen i huset.

I våras, i samband med tjällossningen, "hostade systemet till". Det kom upp ett fint grått stenmjölsliknande pulver (borrkocks har någon sagt) ur borrhålet och lade sig ovanpå sanden. I samband med detta gjorde vi en vattenanalys som visade att alla kemiska värden var ok, men att det just var partiklar (turbiditet) som behövde filtreras bort. Sagt och gjort ett filter installerades vid pumpen. Dock har vi fått byta filter en gång per vecka istället för ett par gånger om året, så lösningen kändes inte helt permanent :)

Nu på den ljuvliga semestern skulle det fixas. Eftersom sandfiltret nu snarare skitade ner vattnet än renade började jag pumpa ur vattnet och gräva ur sanden. Det inkommande vattnet var rent och fint och leddes direkt vidare till vattenreservoaren. Men säg vilken lycka som varar...
Vattnet som kom ur kranarna har nu blivit grumligare och grumligare och idag kröntes allt med att det luktade skunk....

Jag har två teorier som jag försökt fiska stöd för av rörfolk:

Sanden behöver bytas efter lång och trogen tjänst. gräv ur, fyll på nytt som vida överstiger det inkommande röret. Sen när det stabiliserat sig fungerar allt lugnt och fint i hundra år till...

eller

inkomande borrhål har skadats eller tagit slut och påverkas nu av ytvatten när det blir för mycket. I våras i samband med tjällossning och vårflod, nu råkar mitt grävande sammanfalla med ett helvetiskt regnande som läcker in i inloppet?
Lägga i ett rör i det befintliga och täta, som beskrivits här, eller helt enkelt borra ett nytt hål.

Någon som har erfarenhet av detta och kan berätta om vi är på rätt spår och/eller vart man kan vända sig för att få hjälp.

mvh
Flax (-s gubbe)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Borrad brunn som beter sig konstigt!
« Svar #6 skrivet: 23 jul-11 kl 22:20 »
kan tänkas att ni behöver göra rent varmvattenberedare och vattentanken.. massor och massor med vatten och jox ligger kvar där LÄÄÄÄÄÄNGE :-\
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Huggorm

  • Gäst
SV: Borrad brunn som beter sig konstigt!
« Svar #7 skrivet: 23 jul-11 kl 22:27 »
Nu på den ljuvliga semestern skulle det fixas. Eftersom sandfiltret nu snarare skitade ner vattnet än renade började jag pumpa ur vattnet och gräva ur sanden. Det inkommande vattnet var rent och fint och leddes direkt vidare till vattenreservoaren. Men säg vilken lycka som varar...
Vattnet som kom ur kranarna har nu blivit grumligare och grumligare och idag kröntes allt med att det luktade skunk....
Är vattnet som går ut från sanden rent alltså, och blir sedan grumligt på vägen mot kranen?

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Borrad brunn som beter sig konstigt!
« Svar #8 skrivet: 23 jul-11 kl 22:39 »
Är vattnet som går ut från sanden rent alltså, och blir sedan grumligt på vägen mot kranen?

kruxet är att nu (de senaste dagarna) är vattnet som kommer upp från underjorden grumligt och unket, så problemställningen har så att säga flyttats. tidigare var det rent vatten från borrhålet och reningen genom sandlådan för dålig/för skitig, så att jag tänkte bättra på det....

så nu rinner skitigt vatten ner i vattentanken.....

den har jag pumpat ur så långt det gick, med konsekvensen att jag kom ner till botten på den och rörde upp allt slam där.....
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Borrad brunn som beter sig konstigt!
« Svar #9 skrivet: 23 jul-11 kl 22:41 »
kan tänkas att ni behöver göra rent varmvattenberedare och vattentanken.. massor och massor med vatten och jox ligger kvar där LÄÄÄÄÄÄNGE :-\

det gör jag gärna - så läääänge det krävs....
när jag bara är mer trygg med renheten på vattnet som kommer dit ;)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Borrad brunn som beter sig konstigt!
« Svar #10 skrivet: 24 jul-11 kl 17:07 »
Inga fler idéer? Snääälla!
Snart är det måndag, då måste vi göra något!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 2 användare
Nina W, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser