Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras passar oss?  (läst 9563 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Vilken ras passar oss?
« skrivet: 24 nov-12 kl 21:26 »
Tar och startar en egen liten tråd :)

Vi funderar på att skaffa hund. Dels för att jaga bort rovfågel och ev. räv etc. som ger sig på hönsen och dels som sälskap och aktivering för mig som är hemma hela dagarna, så jag kommer ut på promenader och har en kompis att leka med :). Hunden kommer få sova ute när den blir större och vara med mig samt vakta hönsen på dagarna. Den kommer alltså vara mestadels gårdshund. Har funderat mycket på raser och fastnade för Kuvasz, men har sedan kommit fram till att vi inte behöver en så skarp hund och att det är bättre för oss med en "lättare" ras. Vill att den skall vara medelstor, runt 40-50 cm, inte för liten och inte en stor sak som äter jättemycket :-[. Annars skulle säkert någon typ av bergshund/mastiff passa, men tycker de är för stora. Pälsen skall vara lättskött och den kan inte vara helt släthårig eftersom den måste trivas att vara ute året runt. Den skall ha vakt i sig, men minimalt med jakt. Den bör vara hyfsat självständig. Den får inte vara för aktiv och krävande. De jag tror skulle passa oss bäst när jag läser runt i rasbeskrivningarna är:

Shetland sheepdog (för aktiv, mesig och osjälvständig?)
Pudel
Isländsk fårhund
Finsk lapphund
Eurasier
Chow chow

Just nu är jag inne på Finsk lapphund. Har träffat en jättetrevlig tik för några år sedan och skall också åka och hälsa på en kennel här i närheten. Men skulle gärna höra era tankar och raserna ovan och om ni kommer på någon annan ni tror skulle passa :).
« Senast ändrad: 25 nov-12 kl 20:59 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-12 kl 22:05 »
Jag har en mittelspitz och stämmer in på era krav förutom att han bara är 35 cm i mankhöjd men 30-38 cm är rasstandad. Mittlen är en väldigt frisk ras och skötslen är superenkel. Några av de raser du föreslår kräver lite mer aktivering och jag har hört några hemska historier om finsk lapphund och hälsoproblem så var noga med uppfödaren. Ett annat forum som är bra är vovve.se

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #2 skrivet: 24 nov-12 kl 22:11 »
Det viktigaste är såklart att egenskaperna stämmer så den trivs att leva det liv vi kan erbjuda, några cm hit eller dit är ju inte hela världen om resten stämmer  :), även om det hellre få vara några cm uppåt än neråt :-[. Ska ta mig en extra titt på mittelspitz då :). Är keeshond typ samma fast större, eller är de mycket olika?

Ja, jag hörde från min väninna som har kennel att det var en del sjukdomar hos finnarna, men som sagt, man får hitta en bra uppfödare i så fall. Vilka tänkte du på som behöver mer aktivering?
« Senast ändrad: 24 nov-12 kl 22:25 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #3 skrivet: 25 nov-12 kl 08:44 »
Mittelspitzen är som keeshond fast mindre. Har för mig att de är närbesläktade.

Främst Finsk lapphund och Eurasier är raser som vill arbeta men även de andra du sa behöver mkt hjärngympa. Jag skaffade min mittel för jag vet att jag kommer periodvis inte att träna honom eller inte alls och han river inte huset för det. MEN alla hundar mår bra av hjärngympa så ska börja kurs med honom nu.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #4 skrivet: 25 nov-12 kl 16:19 »
Jo jo, klart den skall få hjärngympa, och den kommer ju få en uppgift också, att vakta gården och hönsen. Och jag har ju tänkt gå en rejäl promenad med med lite träning varje dag också. Så jag menar inte att jag vill ha en soffpotatis, jag vill ha en glad och pigg hund som vill ha det arbete jag tänkt att den skall få och som är arbetsvillig och tycker det är kul att jobba lite (typ lite lydnad och leta kantareller och så), men som inte MÅSTE ha ett väldigt aktivt liv med väldigt mycket stimulans för att må bra, typ malenois eller bordercollie skulle jag aldrig orka med.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #5 skrivet: 25 nov-12 kl 18:22 »
Aha! men se till att prata med personen som har den rasen du är ute efter och besök FLERA uppfödare. Väldigt lätt att man fastnar på första stället men besök ett till som referens för att se om det första verkligen var så bra eller om det bara var valparna som var söta :-[ och se till att goggla kennenamnet för se om någon skrivit något om det. Är det en riktigt oseriös kennel brukar det komma fram då.

Vilken rasa lutar det åt?

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #6 skrivet: 25 nov-12 kl 18:29 »
JUST DET! En sak till som är väldigt bra!

Kolla försäkringspremien på rasen. Jag har valt raser med låga försäkringspremier för att undvika raser som lätt blir sjuka eller skadar sig.

https://online.agria.se/Kund/teckna.nsf/step1?Openform&PetType=041

men man kan även jämföra mellan olika försäkringsbolag. Jag har olika försäkringar på mina hundar men det var nog mest bara för att prova för båda är "billiga" raser oavsätt vilket försäkringsbolag jag väljer men på vissa hundraser skiljer det sig tex welsh terrier

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #7 skrivet: 25 nov-12 kl 19:23 »
Tack så mycket för alla tips :), det där med försäkringen var ju smart. Just nu känns Finsk lapphund och Collie som mest "jag". Men jag har tänkt åka och hälsa på alla raserna så jag får lära känna dem lite bättre.

Har läst på lite mer nu och känner nog att jag kan utesluta ett par, och sedan har ett par tillkommit, så dessa står på listan nu:

Shetland sheepdog (för aktiv, mesig och osjälvständig?)
Collie
Pudel
Finsk lapphund
Chow chow
Keeshond
« Senast ändrad: 25 nov-12 kl 21:00 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #8 skrivet: 25 nov-12 kl 23:54 »
Har även en pudel men detta är nog ingen ras jag kommer att köpa om. Jag älskar han och han är helt ljuvlig MEN pälsen... Den växer och växer. Man behöver klippa han en gång i månaden och hålla efter tover. Regnar det ut och jag är ute med båda hundarna så blir pudeln dyngsur medan spetsen bara skakar av sig lite när han kommer in och är varm och torr. Pudeln får jag torka av med handduk. Under pudelns fötter fastnar lera och grus. Spetsens päls är så glatt så smutsen fastnar inte. Spetsen kammar jag kanske varannan vecka och han fäller vår och höst men knappt alls annars. Nackdelen med rasen är att de lätt tar till skall men det var ju du ute efter.

Jag tror att en shetland har samma aktivitets behöv som mittelspitzen dock finns det två läger av uppfödare. De som gör utställningshundar och de som avlar hundar för agility. Många av utställningshundarna har utseendet gått före mentaliteten och detsamma har jag hört om collien.

Chow chow är jag lite nyfiken. http://www.jessling.com/gurkans/ är väldigt duktig på rasen.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #9 skrivet: 26 nov-12 kl 00:01 »
har ni funderat på newfoundland? underbar hund som låter mycket när det kommer folk eller annat som inte ska vara på gården, men har gott hjärta =)

och det här med att stora hundar äter mycket stämmer inte riktigt, en väldigt aktiv mellan hund äter mer än en stor lugn hund
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #10 skrivet: 26 nov-12 kl 10:03 »
Tar och startar en egen liten tråd :)

Vi funderar på att skaffa hund. Dels för att jaga bort rovfågel och ev. räv etc. som ger sig på hönsen och dels som sälskap och aktivering för mig som är hemma hela dagarna, så jag kommer ut på promenader och har en kompis att leka med :). Hunden kommer få sova ute när den blir större och vara med mig samt vakta hönsen på dagarna. Den kommer alltså vara mestadels gårdshund. Har funderat mycket på raser och fastnade för Kuvasz, men har sedan kommit fram till att vi inte behöver en så skarp hund och att det är bättre för oss med en "lättare" ras. Vill att den skall vara medelstor, runt 40-50 cm, inte för liten och inte en stor sak som äter jättemycket :-[. Annars skulle säkert någon typ av bergshund/mastiff passa, men tycker de är för stora. Pälsen skall vara lättskött och den kan inte vara helt släthårig eftersom den måste trivas att vara ute året runt. Den skall ha vakt i sig, men minimalt med jakt. Den bör vara hyfsat självständig. Den får inte vara för aktiv och krävande. De jag tror skulle passa oss bäst när jag läser runt i rasbeskrivningarna är:

Shetland sheepdog (för aktiv, mesig och osjälvständig?)
Pudel
Isländsk fårhund
Finsk lapphund
Eurasier
Chow chow

Just nu är jag inne på Finsk lapphund. Har träffat en jättetrevlig tik för några år sedan och skall också åka och hälsa på en kennel här i närheten. Men skulle gärna höra era tankar och raserna ovan och om ni kommer på någon annan ni tror skulle passa :).

Tveksam till pudel, tror inte utesovandet skulle funka. Personligen skulle jag inte ha en hund ensam i hundgård, tror inte de mår bra av det.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #11 skrivet: 26 nov-12 kl 10:33 »
Jag håller inte riktigt med det där om Shetland Sheepdog.  Många duktiga agilityhundar kommer från utställningskennlar.
Bertäffande collie finns mycket fakta att få om  resultat på mentalbeskrivningar, höfter och ögon.
Min bild av de (underbara) collies jag haft är, att de mycket väl kan vara utomhus i alla väder.  Men om jag är inne, tillbringar de mest tiden ute med att vänta på att jag ska komma ut igen, så de kan hitta på något tillsammans med mig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #12 skrivet: 26 nov-12 kl 11:02 »
Tack så mycket för era svar :).

Jo, nu är det väl inte just skallet jag är ute efter utan vakten. Vill egentligen inte ha en väldigt skällig hund, men klart den får använda sin röst när den vaktar.

Ja, new foundland och liknande raser har allt svävat förbi, men uteslöt dem p.g.a. storlek, dels för maten men också av praktiska skäl. Men skall ta mig en titt igen. Nu har vi ju inte tänkt en väldigt aktiv mellanstor hund förstås, utan en hyfsat lugn och då bör det väl bli skillnad i maten också, eller? Min väninna har kennel på leonberger, vad är egentligen skillnaderna dem emellan, förutom att leonberger inte skall ha fladdrande läppar och dreggel :)?

Nä, jag har varit osäker på just det. Klippa har jag inga problem med, men den måste ju ha en päls som är bra på att stå emot väta och kyla.. så vi får väl tyvärr utesluta pudel då...

Jag hade nog inte tänkt stänga in den själv i en hundgård - känns hemskt.. Jag hade nog tänkt ordna så den på något vis kunde bo med/i angränsning till de djuren den skall vakta, och märker jag att den inte trivs att vara ensam gårdshund, så får man väl helt enkelt skaffa en liten hundkompis till den.

Shetland sheepdog (för aktiv, mesig och osjälvständig?)
Collie
Finsk lapphund
Chow chow
Keeshond
« Senast ändrad: 26 nov-12 kl 11:12 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #13 skrivet: 26 nov-12 kl 11:46 »
Tack så mycket för era svar :).

Jo, nu är det väl inte just skallet jag är ute efter utan vakten. Vill egentligen inte ha en väldigt skällig hund, men klart den får använda sin röst när den vaktar.

Ja, new foundland och liknande raser har allt svävat förbi, men uteslöt dem p.g.a. storlek, dels för maten men också av praktiska skäl. Men skall ta mig en titt igen. Nu har vi ju inte tänkt en väldigt aktiv mellanstor hund förstås, utan en hyfsat lugn och då bör det väl bli skillnad i maten också, eller? Min väninna har kennel på leonberger, vad är egentligen skillnaderna dem emellan, förutom att leonberger inte skall ha fladdrande läppar och dreggel :)?

Nä, jag har varit osäker på just det. Klippa har jag inga problem med, men den måste ju ha en päls som är bra på att stå emot väta och kyla.. så vi får väl tyvärr utesluta pudel då...

Jag hade nog inte tänkt stänga in den själv i en hundgård - känns hemskt.. Jag hade nog tänkt ordna så den på något vis kunde bo med/i angränsning till de djuren den skall vakta, och märker jag att den inte trivs att vara ensam gårdshund, så får man väl helt enkelt skaffa en liten hundkompis till den.

Shetland sheepdog (för aktiv, mesig och osjälvständig?)
Collie
Finsk lapphund
Chow chow
Keeshond


Ingen av de hundar du nämner är ju egentligen några boskapsvaktande hundar. Tvärt om, de flesta av de raser du räknar upp skall jobba med och tillsammans med människan. Frågan du bör ställa dig är, vad ska den vakta, hur och mot vad? Ska den bo ute så bör kanske rasvalet vara en självständig ras som är avlad för detta. De flesta vallhundar är det inte, de vill vara med sin förare. Newfoundlands är ingen boskapshund och har man otur så struntar hunden totalt i att vakta djuren utan sover sig igenom det mesta... Det gäller iof alla raser, de vaktar inte per automatik. Inte ens om de är avlade för det även om chansen är större om man väljer en ras för ändamålet.

Personligen så tycker jag inte att man skall ha en hund boendes ute, utestängd från resten av familjen på natten. De raser som vaktar djur lever oftast med hjorden/flocken hela tiden och ser sig nog mer som en av dem än tillhörande människan. Två hundar ute om natten är i mina ögon bättre. Men som sagt det beror också på vad det är för ras/individ.

Har du inte varg i krokarna så räcker det långt med en hund som skallar om något är fel. Måste du ha den ute, bör den ha sällskap tycker jag. Alternativt alltid gå med de djur den vaktar och inte associeras på er eller andra människor. Bara för att hunden bor inne så behöver den inte ha tillgång till alla rum, alla möbler.... man kan göra en hundhörna om man vill minska hundhår och annat de drar in.  :D



Och skallet är ju vakten. Hur ska de annars vakta? Gå till attack, tyst och ....  ;D





Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #14 skrivet: 26 nov-12 kl 15:34 »
Jo, har ju som sagt varit inne på Kuvasz och liknande, men behöver inte en så skarp hund. Nä, läste på om New Foundland och Leonberger igen, men det är helt enkelt inte det jag är ute efter. Visst kan vissa individer vakta, men vilka vet man ju inte innan, och jag vill inte ha en stor tung luffs känner jag... Jag vill ha en mellanstor glad sak som jag kan gå promenader med, jogga med, träna lite lydnad och sök... och som vaktar mina små hönor mot rovfåglar. Det behövs inte en herdehund för att vakta skydda lite hönor om något händer, den skulle troligen bli understimulerad då den inte får vakta gården ordentligt heller. Eftersom det går och cyklar folk förbi här då och då, kan vi inte ha en hund som är "för" vaktig.

Ja, jag menade ju inte att den inte får skälla, men det är ju skillnad på en ettrig liten "skällspruta" som skäller på varenda löv och blåmes, och en som säger till höken att dra åt skogen eller säger till när någon kommer.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #15 skrivet: 26 nov-12 kl 15:56 »
Jag hakar på lite här. I framtiden (just nu har vi inte tid känner vi) tänker vi skaffa hund. Den ska gå att jaga älg/rådjur/kantareller ;D med samtidigt som den INTE ska vara så het efter att jaga efter hönsen. Vore ju fantastiskt om den kunde samexistera med fåren också, behöver inte valla men inte heller vara sugen på att skrämma bort dem.

Finns det nån sån eller ska vi satsa på att ha två hundar? :)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jogar

  • Gäst
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #16 skrivet: 26 nov-12 kl 16:10 »
Har du/ni tittat på och läst om riesenschnauzer och mellanschnauzer? Jag känner till två riesen som jagar älg. Men det gör dom ju för att de har tränats till det och har möjlighet till det.
Mycket trevlig ras överhuvudtaget. Tycker jag  :)

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #17 skrivet: 26 nov-12 kl 16:44 »
Jag hakar på lite här. I framtiden (just nu har vi inte tid känner vi) tänker vi skaffa hund. Den ska gå att jaga älg/rådjur/kantareller ;D med samtidigt som den INTE ska vara så het efter att jaga efter hönsen. Vore ju fantastiskt om den kunde samexistera med fåren också, behöver inte valla men inte heller vara sugen på att skrämma bort dem.

Finns det nån sån eller ska vi satsa på att ha två hundar? :)

Huruvida din framtida hund låter bli att jaga höns eller ej har inget med hur mycket jaktlust den har att göra. Det är helt och hållet en fråga om fostran och relation. Väldigt, väldigt få hundar har så svag jaktlust att de inte har lust att springa efter ett litet djur som rör sig.

Jag har själv whippet, som är en vinthund vars ursprungsarbete består av att springa ikapp och ha ihjäl kaniner och harar. Vinthundarna som grupp är utan tvekan de hundar som ha mest explosiv jaktlust, de är heta, som du skrev.

Trots att jag knappt kan hålla i mina hundar när de ska till att jaga sitt anvisade byte (plastpåse på en maskin) rör de inte hönsen. Hönsen är nämligen inte jaktbart djur, de är flockmedlemmar. Som jämförelse kan man ta katter. De flesta hundar som inte lärt sig annat jagar gärna katt, trots det är det många hundar som lever ihop med katter och dessa gör dessutom oftast skillnad på sin katt och andra katter.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #18 skrivet: 26 nov-12 kl 22:59 »
skilnaden mellan lejonberger och newfoundland är att njuffen nog är lugnare och mindre vass och så något mer päls.
fladrande läppar ska absolut inte en njuffe ha, sedan att det finns kennlar som tycker vatten svart st bernhard är fin så får dom stå för det men det är inte rastypiskt. min egen tik dreglar bara närr det är myycket varmt och så lite efter hon druckit vatten
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vilken ras passar oss?
« Svar #19 skrivet: 27 nov-12 kl 19:35 »
Jaha, okej.

Ju mer jag läser om raserna som kan tänkas vara intressanta, tittar på youtube, läser på kennelsidor, läser fakta, och folks beskrivningar på forum och andra sidor så pekar kompassen mer och mer på finsk lapphund.. det känns liksom bara rätt när jag läser, och tiken jag träffat tyckte jag ju också om. Imorgon skall jag till en kennel och hälsa på finnar och prata om dem med uppfödaren :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser