Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar egentligen en hund?  (läst 26006 gånger)

tringeling

  • Gäst
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #60 skrivet: 30 nov-11 kl 23:47 »
Är detta påstående verkligen rimligt? Hur skall man på 0,41 hektar, dvs en stor villatomt, kunna producera energi som kan driva en bil 1000 mil per år?

Jag googlade runt lite för att hitta siffror. Det är ingen garanti för att de är rätt på decimalen, men jag tror att storleksordningen är ok.

Dieselolja skall innehålla 38 megajoule (MJ) per liter. Om bilen drar 1 liter per mil så gör den på 1.000 mil av med 38.000 MJ.

Det odlas nu ganska mycket grödor avsedda för förbränning. Spannmål kan man elda upp alltihop d.v.s. både kärna och halm. Förbränningsvärdet för spannmål (rågvete) hittade jag till 18.5 MJ per kilo torrsubstans. 10 ton spannmål, inklusive halmen, per hektar och år är ingen orimlighet. Det skulle bli 18.5 x 1.000 x 10 = 185.000 MJ per hektar och år.

Det går förstås bort en del energi för sådd och skörd av spannmålen, så jag vet inte exakt vad nettoproduktionen av energi skall fastställas till.

Och för bilens del tillkommer energi för tillverkning av bilen. Men fotavtrycket 0.41 hektar kan väl vara rimligt.

Schäferhundens fotavtryck har jag inte räknat på men jag gissar att forskarna kalkylerat med att den ska äta en hel del kött, vilket är energikrävande att producera.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #61 skrivet: 01 dec-11 kl 00:47 »

min storpudel kostade 7.000kr med elithundar i stamtavlan.
köpte storsäck med hundmat på willys(doggy tror jag vi hade,iallfall gul/brun säck 15-20 kg nåtsånt)
halsband och koppel en hundring stycket ungefär.
trimning 500kr var 6:e vecka.
vaccinationer
osv..

Men.. Vänta nu, så du trimmar hunden för mer pengar än du köper mat till den för? Ett väldigt märkligt förhållande i mina öron.
 

Jag passar på att skriva om Rottweilern oxå för jag såg att den var på tal som utehund.
En orsak som gjort att Rottweilern blir bortvald til polishund är att dess underull är bortavlad i stort.
Mycket tråkigt för då har man hundar som egentligen bör vara väldigt tåliga men som nu fryser i kyla. Detta är hörsägen men från person som är verksam inom hemvärnet, tjänstehund.
Därför anser jag att man inte ska välja Rottweilern som utehund. Det finns säkert fler orsaker både för och mot men detta slog mig när jag läste inlägget.
Har själv endast haft Rottweiler, så övriga råd kan jag inte ge.
Mina hundar har kostat/kostar ca 800 kr/mån utan veterinärvårdskostnader.
Mot nya äventyr!

Livspusslet

  • Gäst
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #62 skrivet: 01 dec-11 kl 00:52 »
Men.. Vänta nu, så du trimmar hunden för mer pengar än du köper mat till den för? Ett väldigt märkligt förhållande i mina öron.
 

Jag passar på att skriva om Rottweilern oxå för jag såg att den var på tal som utehund.
En orsak som gjort att Rottweilern blir bortvald til polishund är att dess underull är bortavlad i stort.
Mycket tråkigt för då har man hundar som egentligen bör vara väldigt tåliga men som nu fryser i kyla. Detta är hörsägen men från person som är verksam inom hemvärnet, tjänstehund.
Därför anser jag att man inte ska välja Rottweilern som utehund. Det finns säkert fler orsaker både för och mot men detta slog mig när jag läste inlägget.
Har själv endast haft Rottweiler, så övriga råd kan jag inte ge.
Mina hundar har kostat/kostar ca 800 kr/mån utan veterinärvårdskostnader.

ja jag trimmar för mer än jag köper mat för,man gör det på trimhundsraser!
kan du berätta vad dina 800kr/månad gick till?

Nina W

  • Inlägg: 4012
    • Värmland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #63 skrivet: 01 dec-11 kl 01:34 »
Jag læste om en engelsk undersøkning ang vad det kostar att ha hund. Minns att en av de billigaste var Jack Russel terrier, och att engelsmænnen øverlag sløsade på sina hundar. I Norge finns en kændisvetrinær som heter Trude Mostue. Hon utbildade sig i England och jobbade dær ett antal år. Hon berættade att hon fick en skarp tillsægelse av sin chef på kliniken en av de førsta dagarna. Och varfør då? Jo, någon hade kommit med sin vovve på undersøkning. Hon hade førklarat att det inte fanns något att oroa sig før och skickat hem dom. Men då hade hussen klagat... han ville bli tagen på allvar! Så klinikchefen sa att i sådana tillfællen kunde hon skicka med ægaren en flaska med något ofarligt, vad det nu var, så att ægaren fick något att vårda sin kæra vovve med! Med den instællningen så måste det ju bli høga veterinærskostnader før hunden.

Jag tror hundar mår bættre av barf æn av torrmat, inte har lika stor risk att bli skadade på landet som i stan -tænker på glas i tassarna och fræmmande hundar som attackerar mm! Så vet-kostnaden før lantisen kanske ær lægre.

Amouricas

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #64 skrivet: 01 dec-11 kl 03:31 »
Var för inte skaffa en boskapsvaktare ? har haft ungersk kuwas en mycket bra vaktare av egen dom mm har haft bra erfaren heter av denna ras fast dom ja har haft varet  omplaceringar  och är mycket bra drag hund på köpet  men kräver mycket motskon för att må bra  .Med rätt träning så kan du ha vilken större ras som hällst att bli en bra vakt och skydds hund  till å och med sankt benad ;D har testat 98kg skyddstränad  vet ingen som står upp efter en sån attack  så allt går att använda med rätt träning. var ja menar är att du ite ska stirra dig blid på just bb typ.
Pålle, jag har en kuvasztik på 8 månader och hittills är jag väldigt nöjd med henne. Hon larmar bra och är tillräckligt stor för att vara skräckinjagande :)

Amouricas

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #65 skrivet: 01 dec-11 kl 03:39 »
Jag vet inte om du tänker på importhundar nu?
KOstnad för BB är mellan 12-15.000 kr i Norge och Sverige.
Största anledningen till att jag hällre ser på BB än CC är just ledbesvär men jag kanske fått helt fel statestik?

Ska försöka svara så  många som möjligt nu:
Jag tror inte hundar måste vara 60-80 kg för att vara avskräckande. Min lille Chico var en pitbull på 25 kg och han gjorde ett otroligt jobb med att vakta mig :)
Blev utsatt för en drogpåverkad man som försökte dra in mig i en bil när min "lille" kille lyckades rädda mig. Han var trofast och stabil men min fru tycker terrier har fel mentalitet, är för valpiga osv.

Dobberman, rottis och schäfer har jag varit väldigt intresserade av men hälsoaspekten oroar mig. Jag har som sagt redan fått avliva 2 fina vackra hundar pga epilepsi. Det var fruktansvärdra upplevelser båda gångerna så DET är den viktigaste faktorn för mig idag, inte att den ska vara stor och "farlig". Jag ser det inte som en jättenegativ sak att man inte kan SKK regga BB men tycker det är lite tråkigt. Hundutställningar på låg nivå är kul och ett bra sätt att träffa andra hundägare.

Cokket: Jag förstod inte riktigt ditt inlägg? Jag anser mig inte "färdigtränad" som hundägare. Då hade jag inte gått kurser?

Försäkringen på en BB är förvånansvärd "billig" men det är för att den försäkras som blandras. Betalar 3200kr för hunden vi har nu och hon är blandras, ganska liten och 8 år gammal.

Sen vill jag gärna ha en hund på max 50 kg, träffade en BB tik som var "bara" 40 och hon var otroligt fin, lugn och kärvänlig. Men jag har läst att man inte kan lite på generna och att det är nån gigant-gen som kan slå till då och då på vissa individer.
Jag tror du har fel statistik,orsaken till att det ser ut som om cc har sämre leder beror troligen på att bb uppfödare/ägare inte röntgar i lika hög grad som ccfolket gör. Viktigt när du väljer hund, oavsett ras, är att träffa många olika individer. Samt att träffa dem i olika miljöer. En hund som verkar lugn, stadig och vänlig i hemmet, kan vara rabiat i andra miljöer. Viktigt är också att mammahunden är lugn och trygg och inte uppträder överdrivet misstänksamt t ex mot människor. Detta beteende tar unga valpar efter otroligt snabbt och kan bli svårt att få bort. Men nu halkade jag lite ot. On t är dock att det är dyrt att ha hund. Själva köpesumman är en piss i Mississippi om vi tittar på alla andra kostnader som kommer till.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #66 skrivet: 01 dec-11 kl 10:08 »
ja jag trimmar för mer än jag köper mat för,man gör det på trimhundsraser!
kan du berätta vad dina 800kr/månad gick till?

Mat och försäkring.
Mot nya äventyr!

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #67 skrivet: 01 dec-11 kl 10:50 »
Ja jisses, det var det där med hörsägen igen då...
Du sprang flyktigt på en hund av rasen Boerboel och han uppfatta att hela rasen går inte att läsa av där av är de läskiga ?
Du har ingen erfarenhet av Grand Danois och vet inte ett smack om dess avel, men anser att du har så pass mycket info att du kan säga att blå och harlekinfärgerna har en GENDEFEKT  ..ganska allvarligt påstående, för att inte tala om den stackars rasen som inte ens blir vuxen  .

Det var just det här jag menade med att det är ingen som helst ide att prata på ett forum om vilken och vad för ras man ska ha, det ÄR alltid någon som har hört något av någon som hörde att...av NÅGON.
Så, NU kommer NÅGON, som läser ditt inlägg, säga,till NÅGON, att den vet/tror att GD har en GENDEFEKT, som ger en överrisk av NÅGOT och man ska akta sig för rasen ??

GD består av 5 färger,
man kan blanda gul och tigrerad och få gult och tigrerat och man kan blanda
Blått och Svart och få Blåa och svarta valpar
MEN
man kan även blanda svart och Harlekin,
det är där som jag tror du missuppfattat något inte är allvarligt och gjort om till något som en gendefekt??
Om du blandar en svart och blå, DÅ vill du att den svarta och blåa ska enbart ha svart och blått i stamtavlan, långt tillbaka och det samma med Harlekin och svart, det ska vara en svart med svart/harlekin bakom sig.
FÖR om du blandar en harlekin tik (som ex) med en svart hane med blått bakomsig, så får du Blue Merle som inte är en godkännd färg.
Det är inget fel på Blue Merle valparna/hundarna,fysiskt,eller psykiskt, men de blir inte godkända i UTSTÄLLNINGS SAMMANHANG...
....................

Läs på innan du idiotförklarar andras inlägg. Merle är en defekt gen som kan ställa till stor skada, tex blinda hundar, om man inte vet vad man sysslar med. Ta tex en parning mellan icke SKK-reggade hundar där du inte kan kolla om merlegenen finns.

Nu får du nog läsa på.......MERLE är en gendefekt.

Merlegen är en genetisk avvikelse hos hundar, oftast kopplad till särskilda hundraser. Om genen förekommer i en uppsättning ger den upphov till särskilda färger, skimmel eller dropplad, som brukar benämnas blue merle, red merle eller harlekin. Harlekin används ibland om fläckiga eller flerfärgade hundar som inte bär på merleanlag och en hund kan även ha skimmelteckning utan att vara merle. Vissa merlefärgade hundar kan vara rent grå. Oftast har hundarna vit eller blå regnbågshinna vilket ger en besynnerlig glasartad blick.

Sjukdomsvarianten av denna gen är ett recessivt anlag som alltså måste ärvas från båda föräldradjuren. Dessa valpar är oftast vita och föds oftast döva och/eller blinda eller blir det innan vuxen ålder. Därför får två merle-färgade hundar inte paras med varandra. Det strider mot djurskyddslagen att medvetet avla fram avkomma som bär sjukdomsanlag. Enligt Svenska Kennelklubbens (SKK) registreringsbestämmelser får sådana valpar inte registreras i stamboken.

 Källor  [redigera]Åsa Lindholm: Merle - fascinerande, förbryllande och förskräckande, Hundsport special nr 4 2009, Svenska Kennelklubben (SKK)  PDF
Registreringsbestämmelser 2011, SKK  PDF














































Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #68 skrivet: 01 dec-11 kl 10:57 »
Irma56 tyvärr är det värre än så. Anlaget är nämligen inte recessivt och ställer till skada ibland (men inte lika ofta och oftast mindre allvarligt) även när det är enkelt. Det vill nog inte SKK kännas vid dock, då blir man ju tvungen att låtabli att godkänna spektakulltära =fiiiina hundar.

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #69 skrivet: 01 dec-11 kl 13:11 »
Irma56 tyvärr är det värre än så. Anlaget är nämligen inte recessivt och ställer till skada ibland (men inte lika ofta och oftast mindre allvarligt) även när det är enkelt. Det vill nog inte SKK kännas vid dock, då blir man ju tvungen att låtabli att godkänna spektakulltära =fiiiina hundar.

Jaha, då är det än värre att folk inte kan låta bli att avla på dessa.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #70 skrivet: 01 dec-11 kl 13:30 »
En bruksschäfer är inte någon höjdare som understimulerad. Gissar att ganska många uppfödare helst säljer till personer som använder dem för tjänst eller brukstävling. Även schäfer har en hel del ledfel, fördelen mot hundar som köps mer för sällskap är dock att man har det ordentligt dokumenterat, liksom mh och mentaltest.

Men i rätta händer så är en bra schäfer guld! Min far hade schäfer när jag var liten och det var en helt fantastiskt hund, stor men med bra hälsa, bra kropp och en bra mentalitet. Det var en militär tjänstehund, otroligt väldresserad. Han levde tills han var 14 år, då vart han rätt stel och "kisseriet" började blir problematiskt så pappa avlivade honom.

Min sambos syster ( som bor i Nederländerna) har schäferkennel och hennes hundar påminner mycket om hur våran "Igor" var. Inga nervösa räkstjärtar där inte utan RIKTIGA HUNDAR!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #71 skrivet: 01 dec-11 kl 13:38 »
Har du funderat vad det kostar miljön att ha en stor hund?

[

Vad kostar det miljön och samhället om det kommer in rånare på gården och slår innebyggarna gula och blå?

Läkarvård, mediciner, kuratorhjälo & terapi. Sånt kostar också pengar och sliter i förlängningen på miljön...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #72 skrivet: 01 dec-11 kl 14:30 »
Vad kostar det miljön och samhället om det kommer in rånare på gården och slår innebyggarna gula och blå?

Läkarvård, mediciner, kuratorhjälo & terapi. Sånt kostar också pengar och sliter i förlängningen på miljön...
Sant, men en liten und som  JR eller Skånetarrier kostar mindre för miljön än en stooooooor hund och kan vara nog så effektiv  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #73 skrivet: 01 dec-11 kl 15:33 »
Jag tror du har fel statistik,orsaken till att det ser ut som om cc har sämre leder beror troligen på att bb uppfödare/ägare inte röntgar i lika hög grad som ccfolket gör. Viktigt när du väljer hund, oavsett ras, är att träffa många olika individer. Samt att träffa dem i olika miljöer. En hund som verkar lugn, stadig och vänlig i hemmet, kan vara rabiat i andra miljöer. Viktigt är också att mammahunden är lugn och trygg och inte uppträder överdrivet misstänksamt t ex mot människor. Detta beteende tar unga valpar efter otroligt snabbt och kan bli svårt att få bort. Men nu halkade jag lite ot. On t är dock att det är dyrt att ha hund. Själva köpesumman är en piss i Mississippi om vi tittar på alla andra kostnader som kommer till.

Jag har inte sett någon renrasig hund av varken CC eller BB som inte har röntgade föräldrar? Men sen registreras det inte i Sverige utan i den förening kenneln är med i, är tydligen krig om vilken som är den "rätta" föreningen för BB.

Det där med miljön förstod jag inte? Tror inte att hundar gör till eller från i dagens läge. läste ni inte aftinbladet idag? Mänskligheten går under år 2100 så man kan egentligen strunta i allt ;) *ironisk*

Kanske bör man undvika renrasiga hundar helt, jag blir så galet förbannad på avelshysterin. Hundar som avlas tills de är blinda, kvävs av hur deras nosar växer, lider av ledvärk och drabbas av canser och epilepsi. Många påstår att de friskaste hundarna är blandraser. Kanske värt risken.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #74 skrivet: 01 dec-11 kl 15:48 »
Räknade lite:

Dess, Tik, 25 kg.
Mat: 750g/dag
Köttiga ben, skrov - 375g
Grönsaker - 187,5
Inälvor, kött - 187,5

Tik 60 kg
Mat: 1800g/dag
Köttiga ben, skrov - 900g
Grönsaker - 450g
Inälvor, kött - 450g

Försäkringen är tydligen densamma som hos min förra hund:
3400kr/år


Det är alltså maten som kommer skena iväg. I början är det valpfoder för snabbväxande raser vilket verkar väldigt dyrt...


KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #75 skrivet: 01 dec-11 kl 15:50 »
Sant, men en liten und som  JR eller Skånetarrier kostar mindre för miljön än en stooooooor hund och kan vara nog så effektiv  ;)


Men du måste kanske ha 4-5 stycken Jack Russels för att motsvara skrämkraften av en jättehund! :P

Ja skulle man ha hund som vakthund så ska man inte underskatta att folk i gemen är räddare för vissa sorters hundar. Dvs nån sorts terrorbalans.
Det är ofta så att folk har mer respekt för raser som används tex av polisen eller generellt som vakthundar i det område där man bor.
Dvs känner man igen nåt som farligt har man mer respekt för det. Det sprider sig också att på "gård X" har dom 5 rottweilers etc etc.

En ovtjarka injagar säkert mer respekt i en ryss än vad fx en riesensnauzer gör.
En svensk som inte kan nåt om hundar tror att en ovtjarka är en sorts brunspräcklig gemytlig sankt bernahrdshund.

En svensk tycker att schäferhundar är "polishundar" för de har använts så mycket här inom polisen. Så många tror att schäfrar alltid är supertränade. Etc.

Själv tror jag att hundmodell "Baskervilles" skulle vara bra. Tänk er en gigantisk best med lysande ögon som går omkring i dimma och morrar dovt. Fast egentligen snäll och pålitlig för familjen och små barn.

Korsning irländsk varghund/ riesen/grand danois/rottweiler/mastiff/vildsvin vore kanske en bra start för aveln?

Typ nåt sånt här?


Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Gullebarnet

  • Gäst
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #76 skrivet: 15 nov-12 kl 21:40 »
Orkade inte läsa egenom hela tråden men reagerade lite på att BB "sägs va den friskaste mastiffen", inte exakt citat men du förstår nog vad jag menar, sen är du orolig för ledproblem om jag förstått det rätt?

Enda sättet att va säker är enligt mig om kenneln kan visa statistik för ledröntgen, så oavsett vilken ras du väljer, speciellt om det blir en tung hund så var väldigt noga med att få se det :)

Sen kan det nog va bra att be om mentaltest på föräldrarna.

Jag har själv en Corso å skulle självklart rekommendera en till er också, underbara hundar enligt mig!

Finns en grupp på Facebook där många uppfödare är aktiva som jag kan rekommendera, där kan du läsa å fråga om du vill, det var för mig en positiv överraskning att det är en sån fin gemenskap bland många ägare av rasen :)

CC of Sweden heter den, borde komma upp om du söker på det :)

Lycka till med hundletandet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 5 användare (2 dolda)
Svarthönan, peterm, Slowfox

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser